VYBERTE SI REGION

Kamiony by v pátek mohly platit víc, míní Slamečka

Praha - Ministr dopravy Gustáv Slamečka chce dostat kamiony ze silnic a přitom naplnit rozpočet ministerstva.

18.9.2009 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Do vlády se chystá předložit návrh, který by začal rozlišovat výši mýtného podle dnů a času.

„Necháváme si zpracovat studii, která by měla být brzo hotová. Logika návrhu by byla asi taková, že například pátky po obědě, kdy je doprava nejhustší, by bylo mýtné nejvyšší,“ uvedl Slamečka. Naopak nejméně by byly zpoplatněné noční hodiny a ostatní méně lukrativní časy.

Do vlády by měl jít návrh co nejdříve a platit by mohl začít od začátku příštího roku.

Dopravci mají strach

Samotní dopravci ale z nápadu ministerstva nadšení vůbec nejsou, spíše naopak. Bojí se, že zaplatí za mýto daleko více než dnes.

„Několikrát jsme se s panem ministrem sešli a slíbil nám, že diferenciace sazeb bude pro české dopravce neutrální. Pokud by tento slib nedodržel, myslím, že by to byl pro pana ministra vážný problém,“ pohrozil Martin Špryňar, generální tajemník sdružení autodopravců ČESMAD.

Podle něho je chybou si myslet, že různě drahé mýto dostane kamiony ze silnic a uvolní dopravu. Podle ČESMADu se jejich provoz do nočních hodin nepřesune. „Přesunout směny řidičů jen na noční odporuje legislativě. Navíc v praxi se to ani provést nedá. Ve skladech, kam se zboží vozí, jsou takzvaná vykládací okna, a když kamion nepřijede včas, může čekat celý den na vykládku,“ zdůraznil Špryňar.

Dopravci se shodují, že takové opatření je spíše vyžene na vedlejší silnice, které zpoplatněné nejsou. Ovšem toho se Slamečka nebojí. I když se o přeplněných okreskách hovoří už dnes, podle informací ministerstva je takových kamionů, které se vyhýbají mýtným branám, minimum. Asi jen čtvrt procenta z celkového počtu.

Zda-li Slamečkův resort na novince vydělá, se podle jeho samotného nedá nyní předjímat. Záleží prý na tom, kolik dopravců bude chtít šetřit a začne jezdit za levnější mýtné. „Jestli doprava zůstane jak je, vybereme víc. Jestli se ale třeba padesát procent dopravy přesune do levnějších slotů, naopak vybereme méně nebo stejně jako teď. Ale jak to bude v reálu, to uvidíme až příští rok,“ řekl.

Nyní se výše mýta odvíjí od počtu náprav a emisních norem Euro, přičemž mýtné platí kamiony nad 12 tun. Od ledna se k nim navíc připojí i menší nákladní vozy nad 3,5 tuny.

Autor: Vojtěch Janda

18.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Pád vrtulníku pár kilometrů od zavaleného hotelu si vyžádal šest mrtvých

Petra Kvitová
8 5

Případ tenistky Kvitové: šlo o vydírání

Mount Everest se zřejmě zmenšil, může za to mohutné zemětřesení

Indie vyšle vědecký tým do Nepálu, aby přeměřil nejvyšší horu světa Mount Everest. Důvodem jsou šířící se zprávy, že kvůli mohutnému zemětřesení z roku 2015 tento horský velikán ztratil až několik centimetrů své výšky. Informovala o tom dnes agentura AFP.

Iráčtí uprchlíci, kteří žijí v Českém Těšíně, našli práci

Český Těšín - Pro všechny dospělé irácké křesťanské uprchlíky, kteří loni přijeli do Moravskoslezského kraje a nakonec se usídlili v Českém Těšíně na Karvinsku, se podařilo najít práci. V kraji z původních čtyř rodin nakonec zůstaly tři, celkem 13 lidí, řekla dnes novinářům Zuzana Filipková ze Slezské diakonie, která křesťanským uprchlíkům pomáhá s integrací.

Proč republika nekončí u Ostravy? Před 98 lety Češi uspěli v bitvě o Těšínsko

Sotva oschla krev první světové války, už se prolévala nová. Česko-polským Těšínskem se během sedmi dnů přehnal konflikt, díky němuž dnes v Bohumíně, Karviné nebo Třinci mluvíme česky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies