VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kamiony by v pátek mohly platit víc, míní Slamečka

Praha - Ministr dopravy Gustáv Slamečka chce dostat kamiony ze silnic a přitom naplnit rozpočet ministerstva.

18.9.2009 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Do vlády se chystá předložit návrh, který by začal rozlišovat výši mýtného podle dnů a času.

„Necháváme si zpracovat studii, která by měla být brzo hotová. Logika návrhu by byla asi taková, že například pátky po obědě, kdy je doprava nejhustší, by bylo mýtné nejvyšší,“ uvedl Slamečka. Naopak nejméně by byly zpoplatněné noční hodiny a ostatní méně lukrativní časy.

Do vlády by měl jít návrh co nejdříve a platit by mohl začít od začátku příštího roku.

Dopravci mají strach

Samotní dopravci ale z nápadu ministerstva nadšení vůbec nejsou, spíše naopak. Bojí se, že zaplatí za mýto daleko více než dnes.

„Několikrát jsme se s panem ministrem sešli a slíbil nám, že diferenciace sazeb bude pro české dopravce neutrální. Pokud by tento slib nedodržel, myslím, že by to byl pro pana ministra vážný problém,“ pohrozil Martin Špryňar, generální tajemník sdružení autodopravců ČESMAD.

Podle něho je chybou si myslet, že různě drahé mýto dostane kamiony ze silnic a uvolní dopravu. Podle ČESMADu se jejich provoz do nočních hodin nepřesune. „Přesunout směny řidičů jen na noční odporuje legislativě. Navíc v praxi se to ani provést nedá. Ve skladech, kam se zboží vozí, jsou takzvaná vykládací okna, a když kamion nepřijede včas, může čekat celý den na vykládku,“ zdůraznil Špryňar.

Dopravci se shodují, že takové opatření je spíše vyžene na vedlejší silnice, které zpoplatněné nejsou. Ovšem toho se Slamečka nebojí. I když se o přeplněných okreskách hovoří už dnes, podle informací ministerstva je takových kamionů, které se vyhýbají mýtným branám, minimum. Asi jen čtvrt procenta z celkového počtu.

Zda-li Slamečkův resort na novince vydělá, se podle jeho samotného nedá nyní předjímat. Záleží prý na tom, kolik dopravců bude chtít šetřit a začne jezdit za levnější mýtné. „Jestli doprava zůstane jak je, vybereme víc. Jestli se ale třeba padesát procent dopravy přesune do levnějších slotů, naopak vybereme méně nebo stejně jako teď. Ale jak to bude v reálu, to uvidíme až příští rok,“ řekl.

Nyní se výše mýta odvíjí od počtu náprav a emisních norem Euro, přičemž mýtné platí kamiony nad 12 tun. Od ledna se k nim navíc připojí i menší nákladní vozy nad 3,5 tuny.

Autor: Vojtěch Janda

18.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Internet, ilustrační foto
5

Sociální sítě budoucnosti? Hodně obrázků, málo textu

Americký prezident Donald Trump.
1 5

Trump slavil 100 dní. Novinářům vzkázal, že šíří falešné informace

Šéf znojemský záchranky Růžička: Budu pracovat dál jako řadový lékař

/ROZHOVOR/ Ve funkci vedoucího lékaře znojemského Územního oddělení Znojmo Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje skončil k poslednímu dubnu doktor Arnošt Růžička.

Týdenní zkrat: Eutanazie nebude

Česko i celý svět šílí. Z Kima, po Budvaru, kvůli asistované sebevraždě, přesčasům a sexu. Jen Petr Janda drží pohromadě a Dominik Hašek má naštěstí svůj drink.

Pavlásek se vrací na dvorce: Rád bych v Ostravě nastartoval sezonu

/ROZHOVOR/ Po konci Berdycha se Štěpánkem by měl být jednou z hlavních opor daviscupového týmu. Dvaadvacetiletý český tenista Adam Pavlásek doléčil zraněné zápěstí a doma se připravuje na prestižní challenger Prosperita Open v Ostravě, který začne hlavní soutěží v pondělí.

Proti drůbeží farmě v Nemanicích bojují místní občané i Němci

Proti výstavbě farmy na vykrmování brojlerů v Nemanicích stojí politici, občanská sdružení i samotní občané.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies