VYBERTE SI REGION

Kamiony má nahradit železnice. Chybí ale překladiště

Praha - Silně přetíženým silnicím a dálnicím v Česku by se už za pár let mohlo částečně ulevit od těžké nákladní dopravy. Ministerstvo dopravy totiž hodlá oprášit dřívější úvahy o převedení kamionové dopravy na železnici.

14.4.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Aby však k takovému převodu mohlo dojít, úředníci musí nejdříve vyřešit důležitý problém: nastartovat výstavbu takzvaných veřejných logistických center. Zjednodušeně řečeno jde o velká překladiště, která tok zboží rozmělní mezi více typů dopravy: silniční, železniční, vodní ale i leteckou.

V Česku zatím existuje jen naprosté minimum takových zařízení, což kritizují nejen odborníci, ale „všimli“ si toho i samotní úředníci. Zadali proto zpracování rozsáhlé studie, která zkoumá podmínky pro stavbu logistických center.

„Vznik logistických center je první podmínkou pro převedení části nákladní dopravy na železnici. Druhou podmínkou je pak srovnání poplatků za užití silnice a železnice,“ řekl Deníku náměstek ministra dopravy Petr Šlégr (Strana zelených).

Měsíčně projede naším územím přes 800 tisíc těžkých nákladních aut, která jsou až v polovině případů přetížená. Ročně tak způsobují škody na komunikacích za více než 620 milionů korun. Podle odhadů Evropské komise navíc do roku 2015 naroste kamionová doprava na území EU o dalších 42 procent.

Pro Česko, které je tranzitní zemí, by takový nárůst mohl znamenat téměř katastrofu. „Pokud se ale podaří vystavět dostatek logistických center a převést část toku zboží na železnice, dopady ze zvýšeného tranzitu budou menší,“ dodal Šlégr.

Záleží na krajích

O tom, kde přesně budou velká překladiště stát, rozhodne ministerstvo na základě probíhajících jednání s kraji. „Studie dopravních odborníků počítá s tím, že by u nás mělo vzniknout zhruba 8 až 12 center. Pro některé kraje, například Hradecký či Pardubický, by terminál mohl být společný,“ potvrdil Deníku důvěryhodný zdroj ministerstva dopravy.

Podmínkou pro vznik překladiště je těsné sousedství silnice, železnice a na některých místech i přístavu či letiště. Stavba by se financovala jak z čistě soukromých zdrojů, tak i pomocí projektů PPP, tedy spolupráce soukromníků a státu. Plánovaný vznik center vítají jak autodopravci, tak dráhy, kterým podobné zařízení v současnosti chybí.

„Velmi takové plány oceňujeme. Logistická centra budou velkým přínosem,“ potvrdila mluvčí ČD Cargo Simona Hradilová. Studie o vzniku překladišť by měla být hotova do podzimu, první centra by pak měla začít vznikat napřesrok.

Autor: Jan Klička

14.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Donald versus
 Hillary. Lepší než Super Bowl?

Washington - Devadesát minut (v úterý ve tři hodiny ráno našeho času) bez reklam může posadit k obrazovkám až 100 milionů diváků. Rekord politických debat zatím drží superdebata Jimmyho Cartera a Ronalda Reagana z roku 1980 (volby tehdy vyhrál R. Reagan). Tu vidělo 80 milionů lidí.

Češi mají k vědě pozitivní přístup, vyplývá z průzkumu

Praha - Postoj většiny Čechů k vědě je pozitivní, přináší podle nich důležité inovace zejména v technických oblastech života a je klíčová pro budoucí prosperitu. Největší přínos má věda podle oslovených pro zdraví, životní prostředí a technický pokrok. Přesto se necelá třetina lidí domnívá, že vědecké objevy jsou od běžného života příliš vzdálené. Vyplynulo to z dotazníkového šetření Bayer Barometr 2016, které má ČTK k dispozici. Zpracovala ho společnost Median.

VÍME PRVNÍ
Mladý muž byl už dříve kvůli výhružným SMS, které posílal své bývalé přítelkyni, odsouzen za stalking. Nyní mu hrozí další soudní líčení. Podle informací Deníku byl Šimek obviněn 
z trestných činů vydírání 
a nedovoleného ozbrojování.

Státnímu zástupci nastražil granát pod auto bývalý voják

Havlíčkův Brod – Policejní komando tento týden 
v úterý zadrželo v Havlíčkově Brodě šestatřicetiletého bývalého profesionálního vojáka Davida Šimka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies