VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ke stávce v Hyundai se přidali i zaměstnanci Dymosu

Ostrava, Nošovice – „Nechceme dělat dennodenně špatně placené přesčasy!“ Tento požadavek vyslali k vedení společnosti zaměstnanci automobilky Hyundai. Protestní akce už organizují i pracovníci dodavatelských fi­rem.

4.12.2009 8
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Radek Weber

Pohár trpělivosti přetekl. Zaměstnanci montážní haly v nošovické automobilce Hyundai během středečního odpoledního přesčasu nechali výrobní linky ladem a v kantýně uskutečnili spontánní hodinovou stávku.

Té se mezi 16. a 17. hodinou zúčastnilo podle odhadů bezmála tři sta lidí. Zástupcům korejského vedení společnosti sdělili pracovníci továrny své požadavky. Jde jim především o konec dennodenních a údajně špatně placených přesčasů. Mezi další důvody jejich nespokojenosti patří výroční bonusy, na něž dosáhne minimum lidí.

„Nejednalo se o odborovou akci, protože by to pak mohlo být právně napadnutelné, že se o stávce nedalo vědět dřív, i když to ukládá zákon. Nicméně odbory s takovou aktivitou souhlasí a podnikají své vlastní kroky k vylepšení situace. Je to už opravdu nesnesitelné!!!“ napsal na zaměstnanecké diskusní fórum autor podepsaný zkratkou BarosFCB.

Další stávka se podle informací Deníku uskutečnila ve čtvrtek odpoledne ve společnosti Dymos, která pro Hyundai dodává sedadla. Rovněž od 16. do 17. hodiny zde přestala pracovat celá ranní směna, tedy kolem sta lidí.

Dohodnou se zaměstnanci s vedením?

Představitelé odborové organizace v automobilce Hyundai dlouhodobě neutěšnou situaci v továrně potvrzují. Chtějí podle svých slov podpořit tři zaměstnance zvolené jejich kolegy, kteří by s vedením firmy měli o pracovních podmínkách jednat.

„Zaměstnanci mají takřka každý den o dvě hodiny delší pracovní dobu. Nespokojenost mezi nimi roste, je to neúnosné. Současné aktivity by mohly pomoci, zatím jsme totiž byli jako odbory diskriminováni,“ uvedl Štefan Janík z odborové organizace automobilky Hyundai.

Podle Petra Vaňka, mluvčího společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), se vedení automobilky středeční mimořádnou situací zabývalo a chce se sejít se zástupci odborů a zaměstnanecké rady, aby společně prodiskutovali předměty stížností a nalezli všestranně přijatelná řešení.

„Vzhledem k tomu, že stížnosti se týkají zásadních systémů organizace výroby a odměňování, bude zapotřebí dostatek trpělivosti na všech stranách, protože realizace účinných řešení si vyžádá čas,“ vyjádřil se za Hyundai Vaněk. Přesčasová práce se v závodě podle jeho dalších slov nařizuje v délce dvě hodiny po denní směně, a to po čtyři dny v týdnu. Po nočních směnách se žádná přesčasová práce nevyžaduje.

„Vzhledem k tomu, že směny se po týdnu střídají, odpracuje každý zaměstnanec ve výrobě na přesčasech celkem šestnáct hodin za měsíc. Veškeré přesčasy jsou plně propláceny v souladu se zákoníkem práce,“ doplnil mluvčí HMMC.

Kdo bude dál stávkovat?

Nošovická automobilka v současné době zaměstnává mírně přes dva tisíce lidí, z toho více než pětinu tvoří ženy. Drtivá většina zaměstnanců jsou obyvatelé Moravskoslezského kraje. V roce 2012, kdy by továrna měla jet na plný třísměnný provoz, v ní má pracovat tři a půl tisíce lidí.

Další tisíce lidí zaměstnávají subdodavatelé Hyundaie. I na ně má dopad to, v jakém tempu nošovická automobilka vyrábí vozidla, protože jí podle toho musejí dodávat různé součástky. Zmiňovaná čtvrteční stávka v Dymosu tak může být jen jednou z dalších vlaštovek propukající bouře dělníků.

„Také jsme kvůli nim nuceni do přesčasů. Jak se má člověk proti takovým praktikám bránit? Opět platí to, že za branami Hyundaie končí české zákony a platí zde vlastní – nové korejské,“ posteskl si Deníku zaměstnanec dodavatelské společnosti CZ-Daebo, který si přál zůstat v anonymitě.

Čtěte také: Vozy Hyundai v Nošovicích pomáhají vyrábět roboti

Autor: Martin Pleva

4.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok před britským parlamentem
AKTUALIZUJEME
18 10

Teror před britským parlamentem: Útočník čtyři lidi zabil a 40 zranil

Ilustrační foto.
29

EET a fitness: trenéry čeká existenční dilema, zákazníky fronty

Zrychlí stavby? Politici chtějí vyšachovat ekology i spolky

Kuňkání žab zřejmě ještě více než dnes zanikne v hluku stavebních strojů. Důvod? Výhrady, které ke stavbám vyjadřují ekologové či různé občanské spolky, už brzy úřady nebudou tolik poslouchat. Připravit je o slovo může chystaná novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA), která má omezit možnost vyjadřovat se tak jako dosud k chystaným velkým stavbám, jako jsou dálnice nebo továrny.

Katastrofa: Zelenina zdražila!

„Brutální zdražení potravin." „Salátová krize!" „Zákazníci zuří: Zelenina je moc drahá!" „Oběti letošní zimy: okurky, cukety, ledový salát." Češi jsou od počátku roku zásobováni katastrofickými zprávami o tom, jak letos zdražuje zelenina. Jeden by snad začal okopávat zanedbaný záhumenek či navezl na balkon pytle plné hlíny, aby si mohl vypěstovat pár rajčátek a nějakou tu okurku.

Poruchy spánku trápí stále více dětí. Mohou za to i chytré telefony

Ráno nedokážou vstát z postele a ze školy nosí horší známky. Neporadí si s běžným výkladem, který nedoprovází obraz. Ordinace dětských neurologů se stále častěji plní školáky, kteří jsou unavení a neudrží pozornost. Důvod je jednoduchý: české děti trpí poruchami spánku. Ty jim způsobují mobily a tablety.

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies