VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Klesá zájem o broskve, sadaře ničí levný dovoz

Břeclavsko /FOTOGALERIE/ - V sadech vrcholí sklizeň broskví. Nejdou však příliš na odbyt. Velké řetězce dávají přednost levným výpěstkům z ciziny, zejména z Itálie.

6.8.2009
SDÍLEJ:

Sklizeň broskví vrcholí i u KobylíFoto: Deník/Jiří Ševčík

Když se řekne Apeninský poloostrov, pěstitelům broskví a dalšího ovoce se nepříjemně stáhne žaludek. Levné italské ovoce, které za velmi nízké ceny putuje do České republiky, je vytlačuje z trhu. Důvodem je zejména v cizině jinak nastavený dotační systém, na který tuzemští pěstitelé ovoce nacházejí odpověď jen za předpokladu snížení cen na prakticky neúnosnou míru.

„Broskvoně pěstujeme na asi dvanácti hektarech. Jedná se o odrůdu Redhaven. Letos jsme výnosově na průměru, což znamená asi sto tun broskví. Odrůda Redhaven ale není určená pro přímý konzum. Nemá šanci obstát kvalitativně oproti třeba francouzským odrůdám, které mají lepší skladovatelnost,“ vysvětlil vedoucí divize sadů společnosti Patria Kobylí Michal Schovánek.

Broskve z Patrie jsou vhodné hlavně pro průmyslové zpracování, ale to vzhledem k u nás už prakticky neexistujícímu odvětví není možné. „Nemají tak žádoucí uplatnění, nemluvě o dovozech z ciziny. Zejména z Itálie se k nám dostávají kvalitní plody za ceny, které jsou prostě neakceptovatelné,“ posteskl si Schovánek.

Stěžují si i další pěstitelé. Společnost Agrosad Velké Bílovice má ze svých čtyřiatřiceti hektarů broskvoní sklizeno asi pětasedmdesát procent. „Letos je to takový průměr. S prodejem máme problém. Dováží se ale stabilně z Itálie či Řecka. Do supermarketů se nám tudíž nedaří broskve dostat,“ svěřil se smutným hlasem jednatel firmy Agrosad Velké Bílovice Jaroslav Pálka. Jak říká, kilogram broskví letos jeho zákazníky přijde podle kvality od koruny padesáti haléřů do dvanácti korun.

U lidí rozhoduje cena

Ředitel odbytového družstva Jihofrukt Vlastimil Čemora poukázal ještě na to, že v dnešní době klesá zájem o broskve. „Platí, že čím je vyšší cena, tím lidé méně kupují. Pokles poptávky je evidentní. Na markety je samozřejmě těžké se prosazovat. Ale musíme konkurovat,“ poznamenal Čemora.

Patria Kobylí letos zažívá neobvykle nízký zájem také ze strany menších zákazníků. Jedná se také o místní obyvatele, kteří dříve běžně stáli fronty na broskve. „Tradice zavařování, k čemuž je naše odrůda Redhaven vhodná, je prostě pryč. Je to třeba i tím, že těch broskví tady dokola je hodně, to ale bylo i v jiných letech,“ přemýšlí Schovánek, proč nastala taková změna.

„Nevím, proč to tak je. Broskev je na zavaření vhodná a velmi oblíbená. Možná na tom nese svůj díl i současná krize,“ podělila se o svůj názor starostka Kobylí Dagmar Kovaříková.

Když se podle Schovánka nepodaří broskve prodat, skončí jako materiál k výrobě pálenky. K tomuto účelu je toto ovoce stále velmi žádaný artikl. „Zpracujeme všechno. Dá se říct, že o tuto poslední kvalitativní třídu se zájem nezměnil. Řekl bych, že je i vyšší než v minulých letech,“ konstatoval sadař.

Patria Kobylí se snaží ke starší výsadbě přidat i mladé stromy, konkrétně francouzských odrůd, které by měli být kvalitnější plody. Všechno je však relativní. „Třeba i na meruňkách je poznat, že francouzská odrůda není v našich podmínkách tak kvalitní. Náš handicap spočívá v tom, že u nás tohle ovoce nešlechtíme, nemáme své odrůdy, které by byly špičkové,“ vysvětlil Schovánek.

Autor: Jiří Ševčík

6.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
17 11

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

Barbora Strýcová
11 6

Sprosté nadávky, výhrůžky. Strýcová odkryla druhou tvář tenisu

AUTOMIX.CZ

Hammond už zase řídí. Jeho nový stroj jezdí na elektřinu a má extra vychytávku

Od nehody Richarda Hammonda uplynuly dva týdny a slavný moderátor už je dávno doma. A dokonce zase řídí.

DOTYK.CZ

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky dělají vrásky myslivcům

Majitelé čtyřkolek a terénních motorek přídělávají každoročně vrásky myslivcům i správcům lesů. Jejich hlučné stroje totiž plaší zveř a ničí lesní porosty a půdu. V boji proti jejich „řádění" jsou však lesníci i myslivci často bezmocní.

AKTUALIZOVÁNO

Tragická sobota. Na silnicích zemřelo devět lidí, letos nejvíc

Sobotní dopravní nehody si vyžádaly devět lidských životů, což je letos dosud nejvíce v jednom dni. Umírali při nich lidé v autech, motocyklisté, chodci i cyklisté. Dosud byl nejtragičtějším dnem na českých silnicích pátek 16. června, kdy zemřelo šest lidí. Vyplývá to z předběžných policejních statistik.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies