Kalouskovy škrty ohrožují sotva pět měsíců staré plány ministerstva dopravy, podle kterých se příští rok měla začít nejen modernizace průtahu Pardubicemi přes ucpanou křižovatku u Parama, ale i další, stále dokolečka odkládané obchvaty východočeských měst.

„Naději máme nyní jen na dokončení D11 do Hradce Králové na Bláhovku, ale co bude dál, to vám teď nikdo neřekne. Podívejte se na škrty ministra Kalouska a je vám všechno hned jasné. Nyní se pracuje na nové finanční strategii, na co peníze budou a na co ne,“ řekl včera ředitel královéhradecké pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Pavel Tichý.

Další protestní blokáda netrpělivých občanů tak v příštích měsících čeká nejspíš tranzitem zahlcený Náchod, odkládán je i na plánech už hotový obchvat Chrudimě, Jaroměře a dalších měst.

„Vypadl na nás kostlivec ze skříně, smlouvy s dodavateli staré z roku 2007 za 30 miliard korun, které nyní přednostně musíme realizovat. Vládu zároveň žádáme o navýšení finančních prostředků, jak to ale dopadne, v tuto chvíli nevím,“ vysvětloval mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Jak dodal, smlouvy byly objeveny v období, kdy odcházel ministr Bárta a do úřadu nastoupil současný ministr Radek Šmerda. Takže se o nich ještě nevědělo v lednové dopravní „superkoncepci“, jež dala slibovaným stavbám zelenou.

Chybí peníze na 2,5 kilometru dálnice

Smutnou ironií je, že stát nemá ani 1,5 miliardy na takovou dodělávku, jako stavbu 2,5 kilometru dálnice přes pozemky Ludmily Havránkové do Hradce Králové, kterou nedávno umožnila dohoda obou stran. Peníze jsou jen na rozestavěné úseky.

„Vyhráno tak mají ty projekty, které již byly vysoutěženy a s dodavatelem jsou uzavřeny veškeré smlouvy. Ty se budou stavět,“ dodal Ptačinský. Tím však bohužel není ani průtah kolem Parama, ačkoliv už má vydané stavební povolení, ani další odkládané silnice.

Co se týče Parama, mluvčí Ptačinský nicméně podotkl, že se jedná o natolik potřebnou a přitom nepříliš velkou stavbu, že šanci na zahájení výstavby v příštím roce má.

„V nejbližších měsících začne zadávací řízení, dodavatel může být vysoutěžen klidně na podzim.Jestli ale budou peníze, to prozatím nikdo neví,“ podotkla Hana Jarolímová z pardubické pobočky ŘSD.

Bez porcování medvěda obchvaty neprojdou

Čilý stavební ruch nyní v regionu vládne hlavně na výstavbě druhého směru plánovaného čtyřpruhu mezi Pardubicemi a Hradcem Králové.

Poděkujme však EU, která stavbu financuje. Té zastavení kvůli Kalouskovým škrtům nehrozí. „Dálnice“ mezi oběma krajskými městy by měla být kompletně hotová za rok v červenci. Bruselské fondy zaplatily i obchvat Opatova na Svitavsku.

Jediná investice, kterou nyní stát platí z vlastních peněz, je tak přeložka průtahu Trhovou Kamenicí na Chrudimsku. Jde totiž jen o 93milionovou zakázku.

Ministr dopravy Radek Šmerda proto chce po vládě, aby na stavbu silnic poskytla dalších deset miliard korun. „Jsme nyní v takové situaci, že prostředky, které máme, horko těžko stačí na běžící akce. Nestačí na stavby, které byly v loňském roce zastaveny,“ řekl ministr nedávno v televizi. Vláda rozhodne v nejbližších dnech.

Zoufale ucpaná východočeská města tak tlačí na své poslance, aby vylobovali peníze v Praze. „Požádala jsem všechny poslance o velkou aktivitu, aby se v rozpočtu na rok 2012 objevila naše křižovatka u Parama,“ uvedla primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková. Bude se tak ve sněmovně opět porcovat populární „medvěd“?
Jak se staví na papíře…

• Obchvat Jaroměře (I/33): délka 6,5 km, cena 773 mil. Kč bez DPH. Stav ke květnu 2011 – zahájení 10/2014, hotovo 10/2016
• Dálnice D11 Hradec K. – Smiřice: délka 15,2 km, cena 6 111 mil. Kč bez DPH. Stav k březnu 2011 – zahájení 04/2013, hotovo 12/2016
• Dálnice D11 Smiřice – Jaroměř: délka 7,4 km, cena 3 050 mil. Kč bez DPH. Stav k březnu 2011 – zahájení 04/2014, hotovo 12/2016
• Obchvat Nové Paky (I/16): délka 8,5 km, cena 1 578 mil. Kč bez DPH. Stav k březnu 2011 – zahájení 2013, hotovo 2015
• Obchvat Náchoda (/33): ???, stále ve fázi územního plánování, projekt bude možná přepracován i z důvodů finanční náročnosti projektu (například zkrácení plánovaných tunelů)
• Průtah Pardubicemi kolem Parama (I/37): délka 1,0 km, cena 789 mil. Kč bez DPH. Stav k únoru 2011 – zahájení 01/2012, hotovo 06/2014
• Obchvat Chrudimi (I/37), první etapa ke křižovatce s I/17: délka 5,9 km, cena 1 167 mil. Kč bez DPH. Stav k březnu 2010 – zahájení 08/2010, hotovo 11/2012. Stav k červnu 2011 – pokud budou peníze, stavět se začne za rok, vzápětí druhá etapa do Slatiňan
• Obchvat Chrudimi (I/37), druhá etapa od křiž. s I/17 do Slatiňan: délka 4,6 km, cena 331 mil. Kč bez DPH. Stav k červnu 2010 – zahájení 09/2012, hotovo 07/2014

Zdroj: ŘSD

Čtěte také: Šmerda: Na dopravní výstavbu je potřeba o 10 miliard víc