VYBERTE SI REGION

Klienti bank se o bezpečnost v on-line prostředí stále nezajímají

Praha - Klienti bank se o bezpečnost v on-line prostředí stále příliš nezajímají. Index bezpečnosti České bankovní asociace, který sleduje vybraná kritéria bezpečného působení na internetu, se za poslední 3 roky téměř nezměnil. V růstu mu brání především nechuť měnit hesla a PIN kódy. Nejproblematičtější je situace u mobilních telefonů, které má proti napadení zabezpečeno pouze 31 % uživatelů, vyplývá z průzkumu asociace.

20.9.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Ondřej Besperát

Češi přitom využívají ke správě svého účtu internetové bankovnictví čím dál častěji. Zatímco v roce 2015 uvedlo, že internetové bankovnictví využívá každý týden 38 procent lidí, letos je to už 45 %. Ze 13 na 8 % klesl podíl těch, kteří nevyužívají správu svého bankovního účtu přes internet vůbec, uvedla ředitelka výzkumu Jana Hamanová z agentury SC&C. Denně využívá internetové bankovnictví čtvrtina klientů.

Stále populárnější je mobilní bankovnictví

Pravidelně nejméně jednou měsíčně jej využívá 27 % klientů bank proti loňským 24 %. O 3 procentní body se od loňska snížil počet těch, kteří banku v mobilu nevyužívají vůbec. "Stejně jako internetové bankovnictví, tak i přístup k účtu z mobilu využívají nejčastěji mladí lidé. S věkem se pak frekvence snižuje, senioři banku v mobilu nevyužívají ve třech čtvrtinách případů," uvedl poradce asociace pro platební styk Tomáš Hládek.

Používat přístup na bankovní účet z mobilu je možné dvěma způsoby

Ženy jsou pravděpodobně konzervativnější a dávají tak více přednost internetovému prohlížeči, který volilo 53 % žen a jen 37 % mužů. Naopak muži využívají více speciální aplikace jednotlivých bank. Tak na svůj účet přihlašuje 44 % mužů a jen 23 % žen.

Dvě pětiny respondentů uvedly, že vlastně neví a nejsou si jistí tím, jak je vlastně jejich telefon chráněn, a 29 % nemá svůj mobil zabezpečen vůbec. "Dvě třetiny klientů bank tak prakticky nezajímá, jestli mají své finance v bezpečí, " dodal Hládek.

Index bezpečnosti ČBA zůstává poslední tři roky na hladině 61 %

Na otevírání e-mailových příloh od neznámých lidí si dávají klienti pozor, kontrolují si výpisy účtů a do internetového bankovnictví přistupují téměř výhradně ze svého počítače. Na druhou stranu mobil má zabezpečený jen každý druhý, hesla v počítači si příliš nemění a PIN už vůbec ne.

"Tím, že si lidé usnadňují svůj pohyb po internetu a používají jedno heslo jak pro přístup do internetových obchodů či diskuzí, tak i pro přístup ke svému bankovnímu účtu, si zadělávají na problémy. Heslo je totiž poslední a často jedinou složkou zabezpečení, která ještě může odvrátit napadení konkrétního uživatele," vysvětlil člen bezpečnostního týmu CSIRT.CZ Pavel Bašta. Případy, kdy klienti přijdou o své prostředky vlastní vinou, řeší banky individuálně. Nicméně je podle Hládka nutné konstatovat, že klienti právní nárok na kompenzaci škody nemají.

Průzkum uskutečnila pro ČBA v únoru tohoto roku agentura SC&C. Průzkumu se zúčastnilo v únoru přes tisíc respondentů.

Autor: Redakce / ČTK

20.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Bída přišla na pálenice. Ovoce na jaře pomrzlo

Tradice je znát. Zatímco na Uherskohradišťsku je 38 palíren, v Praze není ani jedna.

Pamlsková vyhláška? Nesmysl, shodují se ředitelé škol na Mělnicku

Mělnicko - Takzvaná pamlsková vyhláška, která od 1. ledna 2017 zakazuje v základních školách prodávat výrobky s příliš vysokým obsahem soli, cukrů a tuků, možná zruší mnohé školní bufety a kiosky. Ředitelé škol na Mělnicku se shodují na tom, že vyhláška je příliš přísná, a pro provozovatele bufetů tak nebude finančně zajímavé dále je ve školách provozovat.

Hra s ohněm skončila. Rakousko to zvládlo

Berlín – Němečtí komentátoři vesměs pozitivně hodnotí výsledek rakouských voleb, kdy v nedělních volbách vyhrál kandidát Zelených Alexander Van der Bellen nad Norbertem Hoferem ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies