Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Koksovna Šverma zůstává v provozu

Ostrava – Majitel ostravské koksovny se rozhodl, že zatím její provoz neukončí. Chce těžit ze zvyšující se poptávky po koksu.

10.9.2009 1
SDÍLEJ:

Koksovna Šverma v Mariánských Horách v OstravěFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Nejsou to ani čtyři měsíce, co vlastník ostravské koksovny Jan Šverma, společnost New World Resources (NWR), oznámil své rozhodnutí, že ve druhé polovině letošního roku definitivně její provoz ukončí a propustí zhruba pět set zaměstnanců.

Poptávka po koksu byla tehdy mizerná, hromadil se na skládkách a desítky lidí z koksovny byly doma se šedesáti procenty platu.

Dobrá zpráva pro zaměstnance

Teď je to ale jinak. Společnost NWR informovala, že koksovna Šverma pojede dál. Zatím to vypadá, že v provozu bude ještě nejméně rok. Důvodem je skutečnost, že v současnosti zájem o koks stoupá.

„Společnost chce těžit ze zvýšeného počtu objednávek na dodávky koksu a růstu cen této komodity, které bylo možné pozorovat v posledních několika týdnech,“ vysvětlilo představenstvo společnosti.

Podle předsedy odborů na koksovně Šverma Petra Zmije je to velmi dobrá zpráva. V koksovně tak totiž zůstane zachováno asi 360 pracovních míst. „Sice někteří zaměstnanci už měli domluvenou novou práci a počítali s odstupným. Pro ně to bylo nešťastné řešení. Museli tu ústní dohodu s budoucím zaměstnavatelem zrušit. Ale pro většinu zaměstnanců je to dobré,“ konstatoval Zmij.

V provozu poslední baterie

V provozu na Švermě zůstává poslední koksárenská baterie. Její roční kapacita je čtyři sta kilotun koksu. Provoz druhé baterie byl utlumen už v květnu a poté, co vedení tehdy rozhodlo o ukončení provozu celé koksovny, byla definitivně odstavena.

Z koksovny tehdy odešlo zhruba 130 lidí. „Odešli dobrovolníci, pak lidé před důchodem nebo ti, co tu pracovali jenom chvíli. Všichni dostali odstupné nad rámec zákona, i ti, co tu byli krátkou dobu,“ sdělil Zmij.

Budoucnost je ve hvězdách

I přes momentální zlepšení v poptávce po koksu není jasné, jaká bude budoucnost koksovny dál. Takzvaný plán optimalizace počítal s fungováním koksovny nejdéle do roku 2011.

„Kdyby se ale ukázalo, že poptávka na trhu stále poroste, mohla by koksovna pokračovat i dále,“ sdělila mluvčí NWR Petra Mašínová.

Přesun výroby na koksovnu Svoboda měl mít pozitivní dopady na životní prostředí. Staré baterie na koksovně Šverma by skončily a nová baterie, která se staví na Svobodě, má mít lepší ekologické parametry.

„Už nyní splňují koksovny velice přísné limity. Pokud by se ale poslední baterie na Švermě příští rok nezavírala, byly by tam provedeny technické úpravy a modernizace,“ řekla Mašínová s tím, že by se tím negativní vliv na životní prostředí snížil.

Koksovna v neustálém ohrožení

Situace s definitivním koncem koksovny i její opětovnou „záchranou“ se opakuje už poněkolikáté. Například v roce 1997 ji zasáhla povodeň, výrobní zařízení koksovny bylo totálně pod vodou a do jejího konce chyběly jen hodiny.

Namále měla koksovna také tehdy, když ji chtěli vytlačit z města radní kvůli znečišťování životního prostředí. Dohoda, která počítala s ukončením výroby nejpozději v roce 2005, byla ale nakonec zrušena. Letos s existencí koksovny zamávala ekonomika, výrobu měl utnout nezájem o koks.

Autor: Iva Havlíčková

10.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pohřešované dívky
AKTUALIZOVÁNO

Policie díky všímavým lidem našla obě zmizelá děvčátka

Slávistický kotel
7

Cizinci v Česku? Sparta je v klidu, Slavia má problém

Ceny chat a chalup vystřelily vzhůru. Za rok se zvýšily o téměř 200 tisíc korun

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Domek se zahradou vhodný k rekreaci seženete v průměru za 1,3 milionu korun.

Andrzej Duda podepsal jeden ze sporných zákonů polské soudní reformy

Polský prezident Andrzej Duda podepsal zbývající z trojice nedávno parlamentem schválených zákonů, které jsou součástí reformy polské justice. Tu kritizovala Evropská unie i domácí opozice.

Pohledem Stanislava Šulce: Oč jde v Polsku

V souvislosti s Polskem se v posledních dnech vypráví několik příběhů. Jeden vykresluje skvělou hrdou zemi, která si dělá doma pořádek a zlá Evropská unie jí při tom hází byrokratické klacky pod nohy. A v ulicích stojí desítky tisíc lidí, kteří vládní stranu Právo a spravedlnost (PiS) nevolili, tedy jsou menšinou populace a sice můžou demonstrovat, ale jejich požadavky jsou tak nějak nepodstatné.

Německé automobilky soupeřily jen naoko, hrozí jim miliardové pokuty

Místo větších nádrží adBlue na močovinu, která částečně eliminuje škodliviny vycházející z dieselových motorů, se němečtí výrobci soustředili na to, aby jejich auta měla větší zavazadlový prostor pro golfové hole zákazníků nebo více místa pro hi-fi aparatury. Jak se ukazuje, na obalamucení kontrol emisí nebo v logistice a nákupu surovin tajně spolupracovaly značky, které si na první pohled na trhu nelítostně konkurují. A to po dlouhou dobu, už od začátku 90. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení