VYBERTE SI REGION

Komerční televize na podzim čeká bitva o diváky i o klienty

Praha - Komerční televize na podzim čeká tradiční bitva o diváky i zadavatele inzerce. Oba hlavní hráči už zveřejnili své programové taháky, s jejichž pomocí chtějí zvrátit některé nepříznivé trendy. 

4.8.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Eva Kořínková

Nova dál staví na pozici nejsledovanějšího média a doufá v návrat těch, které na začátku roku odradila novou obchodní politikou.

Prima se naopak pokusí nastartovat růst sledovanosti mimo jiné nasazením nových diváckých formátů.

Pozici lídra z hlediska aktuálního podílu na sledovanosti drží skupina Nova. Za první pololetí vykázala nejvyšší čísla v obou cílových skupinách, obyvatel nad 15 let i v zadavatelské skupině 15 až 54 let, na kterou sama cílí program a prodává reklamu. Například v červnu v ní v hlavním vysílacím čase oslovila 42,93 procenta diváků, což byl v porovnání s počátkem roku nárůst o asi 4,5 procentního bodu, a znamenalo to zhruba dvojnásobek aktuálního podílu konkurenční skupiny Prima. Sledovanost je tak pro Novu hlavní zbraní, kterou přesvědčuje inzerenty o schopnosti oslovit větší počet unikátních diváků a dosáhnout tak lepších výsledků reklamních kampaní. Co ale zatím řadu klientů odrazovalo, byla vyšší cena, kterou přinesla letošní změna obchodních podmínek.

Naopak Prima si na nedostatek klientů v letošním roce nemůže stěžovat. Z dat monitoringu reklamy Admosphere vyplývá, že objem odvysílané reklamy meziročně stoupl velmi výrazně, a to především díky příchodu některých zadavatelů, kteří nepřistoupili na vyšší cenu reklamy na Nově. To v posledních dnech potvrdil i generální ředitel Martin Konrád. "Skupina Prima má za sebou obchodně vůbec nejlepší první pololetí ve své historii. Mohu směle říct, že vzhledem k tomu, že v tuto chvíli odbavujeme nějakých 67 procent veškeré reklamy, která běží na českých televizích, jsme největším mediálním domem mezi televizemi a tím pádem na celém trhu," uvedl Konrád při novinářské prezentaci podzimních pořadů.

Vedení Primy ale současně zjistilo, že nadměrný objem reklamy neodpovídá výkonu sledovanosti, který výrazně poklesl. Komplikovat se začalo takzvané odbavování inzerce, kdy televize nebyla na jaře schopna zaručit, že spoty budou umístěny tam, kde si klient přál pro svůj produkt, a mnohdy pak ani nešlo doručit celkový objem objednané reklamy. Prima proto již přistoupila ke zdražení a trend nízké sledovanosti hodlá zvrátit právě na podzim. "Velké přání klientů je, aby se čísla vrátila na hodnoty z konce minulého roku," řekl obchodní ředitel Michal Beran.

Rozdělení reklamního trhu mezi dva velké hráče dlouhodobě kritizuje České sdružení pro značkové výrobky, jež vystupuje na ochranu společných zájmů především výrobců a dovozců rychloobrátkového značkového zboží. "Jedná se v podstatě o duopol dvou největších komerčních televizí. Tato situace se zásadním způsobem nezměnila ani po přechodu na digitální vysílání, protože nedošlo k nástupu nových silných komerčních televizí, ale vznikly převážně jen 'sestřičky' již zmíněných dvou televizí," řekl ČTK výkonný šéf sdružení Jan Levora. Naopak podle něj uškodilo výrazné omezení reklamy v České televizi, která dříve "přispívala alespoň k určitému vybalancování situace na trhu".

Nova navíc letos podle Levory ceny za reklamu neúnosným způsobem "přepálila", což některé zadavatele převedlo k Primě i ostatním menším televizím. "Je logické, že Prima TV nemohla takovou poptávku v plném rozsahu absorbovat, přičemž vzniklá situace jí zároveň poskytla prostor pro navyšování cen," uvedl výkonný šéf sdružení, podle nějž se nedá vyloučit ani přesun části mediálních investic zadavatelů z českého trhu do zahraničí.

Prima původně s dalším zvýšením cen počítala i pro podzimní sezonu, od toho však prozatím upustila. "Reklama se určitě zdražovat bude, ale až od nového roku," sdělil šéf Primy Konrád. Očekává, že hlavní souboj přijde právě na podzim.

Nova při jednání se zadavateli argumentuje mimo jiné schopností lépe zaujmout konkrétní zadavatelské cílové skupiny, kdy jí roste ukazatel afinity, který tuto vlastnost zachycuje, v posledních měsících u všech hlavních cílových skupin. "Na červnových datech ATO-Mediaresearch se ukazuje, že afinita na nejžádanější cílové skupiny zadavatelů je podstatně vyšší na kanálech skupiny Nova nežli u konkurenční skupiny Prima včetně TV Barrandov, a to u naprosté většiny analyzovaných cílových skupin. Například u aktivních žen, respektive mužů ve věku 25-50, je afinita naší skupiny v celodenních datech vyšší o 26 procent, respektive 21 procent," uvedl obchodní ředitel Novy Jan Vlček. Na Novu se v létě také začali vracet velcí zadavatelé, jako Henkel, Procter&Gamble, Reckitt Benckiser či Plzeňský Prazdroj a několik dalších klientů je podle televize v jednání.

Nova i Prima tak vidí další cestu v bohatém podzimu, který má oběma zajistit dostatek diváků, aby inzerenti neváhali právě u nich utratit prostředky pro nejdůležitější období roku.

Autor: ČTK

4.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Čeští vědci přišli na to, proč někteří lidé marodí častěji

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

Hra s ohněm skončila. Rakousko to zvládlo

Berlín – Němečtí komentátoři vesměs pozitivně hodnotí výsledek rakouských voleb, kdy v nedělních volbách vyhrál kandidát Zelených Alexander Van der Bellen nad Norbertem Hoferem ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies