VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Komerční televize na podzim čeká bitva o diváky i o klienty

Praha - Komerční televize na podzim čeká tradiční bitva o diváky i zadavatele inzerce. Oba hlavní hráči už zveřejnili své programové taháky, s jejichž pomocí chtějí zvrátit některé nepříznivé trendy. 

4.8.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Eva Kořínková

Nova dál staví na pozici nejsledovanějšího média a doufá v návrat těch, které na začátku roku odradila novou obchodní politikou.

Prima se naopak pokusí nastartovat růst sledovanosti mimo jiné nasazením nových diváckých formátů.

Pozici lídra z hlediska aktuálního podílu na sledovanosti drží skupina Nova. Za první pololetí vykázala nejvyšší čísla v obou cílových skupinách, obyvatel nad 15 let i v zadavatelské skupině 15 až 54 let, na kterou sama cílí program a prodává reklamu. Například v červnu v ní v hlavním vysílacím čase oslovila 42,93 procenta diváků, což byl v porovnání s počátkem roku nárůst o asi 4,5 procentního bodu, a znamenalo to zhruba dvojnásobek aktuálního podílu konkurenční skupiny Prima. Sledovanost je tak pro Novu hlavní zbraní, kterou přesvědčuje inzerenty o schopnosti oslovit větší počet unikátních diváků a dosáhnout tak lepších výsledků reklamních kampaní. Co ale zatím řadu klientů odrazovalo, byla vyšší cena, kterou přinesla letošní změna obchodních podmínek.

Naopak Prima si na nedostatek klientů v letošním roce nemůže stěžovat. Z dat monitoringu reklamy Admosphere vyplývá, že objem odvysílané reklamy meziročně stoupl velmi výrazně, a to především díky příchodu některých zadavatelů, kteří nepřistoupili na vyšší cenu reklamy na Nově. To v posledních dnech potvrdil i generální ředitel Martin Konrád. "Skupina Prima má za sebou obchodně vůbec nejlepší první pololetí ve své historii. Mohu směle říct, že vzhledem k tomu, že v tuto chvíli odbavujeme nějakých 67 procent veškeré reklamy, která běží na českých televizích, jsme největším mediálním domem mezi televizemi a tím pádem na celém trhu," uvedl Konrád při novinářské prezentaci podzimních pořadů.

Vedení Primy ale současně zjistilo, že nadměrný objem reklamy neodpovídá výkonu sledovanosti, který výrazně poklesl. Komplikovat se začalo takzvané odbavování inzerce, kdy televize nebyla na jaře schopna zaručit, že spoty budou umístěny tam, kde si klient přál pro svůj produkt, a mnohdy pak ani nešlo doručit celkový objem objednané reklamy. Prima proto již přistoupila ke zdražení a trend nízké sledovanosti hodlá zvrátit právě na podzim. "Velké přání klientů je, aby se čísla vrátila na hodnoty z konce minulého roku," řekl obchodní ředitel Michal Beran.

Rozdělení reklamního trhu mezi dva velké hráče dlouhodobě kritizuje České sdružení pro značkové výrobky, jež vystupuje na ochranu společných zájmů především výrobců a dovozců rychloobrátkového značkového zboží. "Jedná se v podstatě o duopol dvou největších komerčních televizí. Tato situace se zásadním způsobem nezměnila ani po přechodu na digitální vysílání, protože nedošlo k nástupu nových silných komerčních televizí, ale vznikly převážně jen 'sestřičky' již zmíněných dvou televizí," řekl ČTK výkonný šéf sdružení Jan Levora. Naopak podle něj uškodilo výrazné omezení reklamy v České televizi, která dříve "přispívala alespoň k určitému vybalancování situace na trhu".

Nova navíc letos podle Levory ceny za reklamu neúnosným způsobem "přepálila", což některé zadavatele převedlo k Primě i ostatním menším televizím. "Je logické, že Prima TV nemohla takovou poptávku v plném rozsahu absorbovat, přičemž vzniklá situace jí zároveň poskytla prostor pro navyšování cen," uvedl výkonný šéf sdružení, podle nějž se nedá vyloučit ani přesun části mediálních investic zadavatelů z českého trhu do zahraničí.

Prima původně s dalším zvýšením cen počítala i pro podzimní sezonu, od toho však prozatím upustila. "Reklama se určitě zdražovat bude, ale až od nového roku," sdělil šéf Primy Konrád. Očekává, že hlavní souboj přijde právě na podzim.

Nova při jednání se zadavateli argumentuje mimo jiné schopností lépe zaujmout konkrétní zadavatelské cílové skupiny, kdy jí roste ukazatel afinity, který tuto vlastnost zachycuje, v posledních měsících u všech hlavních cílových skupin. "Na červnových datech ATO-Mediaresearch se ukazuje, že afinita na nejžádanější cílové skupiny zadavatelů je podstatně vyšší na kanálech skupiny Nova nežli u konkurenční skupiny Prima včetně TV Barrandov, a to u naprosté většiny analyzovaných cílových skupin. Například u aktivních žen, respektive mužů ve věku 25-50, je afinita naší skupiny v celodenních datech vyšší o 26 procent, respektive 21 procent," uvedl obchodní ředitel Novy Jan Vlček. Na Novu se v létě také začali vracet velcí zadavatelé, jako Henkel, Procter&Gamble, Reckitt Benckiser či Plzeňský Prazdroj a několik dalších klientů je podle televize v jednání.

Nova i Prima tak vidí další cestu v bohatém podzimu, který má oběma zajistit dostatek diváků, aby inzerenti neváhali právě u nich utratit prostředky pro nejdůležitější období roku.

Autor: ČTK

4.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ladislav Okleštěk
6 33

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Ilustrační foto.
6

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

AUTOMIX.CZ

Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Neklaplo to. Zatím...

V posledních letech se několikrát objevily zprávy, že Škoda zvažuje výrobu pick-upu. Nejčastěji se přitom hovořilo o vlastní verzi Volkswagenu Amarok. Nyní se ukazuje, že na těchto informacích opravdu něco bylo.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Národní galerie má novou ostrahu. V úterý už bude přístupná expozice

Národní galerie (NG) v Praze dnes uzavřela novou smlouvu o ostraze svých šesti objektů i uměleckých děl se společnostmi G4S a Indus. "Noví dodavatelé od úterý 28. února, kdy se výstavní prostory Národní galerie znovu otevřou pro návštěvníky, zajistí kompletní služby," uvedla NG na webu. Své objekty NG o víkendu uzavřela kvůli sporům s bezpečnostní agenturou ABAS IPS Management.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies