Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Komise vyšetřuje dotace pro dopravce

Znojmo - Až na evropskou půdu se přenesl spor mezi znojemským autobusovým dopravcem ČAS Znojmo a jihomoravským krajem. Jde o zásadní věc: Zda je možné, aby kraj, který nejdříve vydá licenci na provozování autobusové linky jedné firmě, poté na spoj pustil i jejího konkurenta a toho dotoval.

30.1.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Josef Holek

„Komise 15. ledna zahájila vyšetřovací řízení,“ potvrdil místopředseda Úřadu pro hospodářskou soutěž Kamil Rudolecký. Zahájení oficiálního šetření znamená, že komise spor považuje za vážný.

Je to další vítězství dopravce v pětileté bitvě: Tomu už dal totiž za pravdu český soud, zatím ovšem nepravomocně. Ten již předloni rozhodl, že kraj musí dopravci zaplatit dva miliony korun za část roku 2003, kdy mu vzal část domluvených dotací. Kraj se ale odvolal a k odvolacímu jednání zatím nedošlo. U soudu však stále leží další žaloby na skoro osmdesát milionů – za dobu, kdy dopravce jezdil a nedostal už ani korunu.

Spor začal v roce 2003 kdy kraj řekl, že se dopravci, s nimiž má smlouvy, musí vejít do ceny 26 korun za kilometr. ČAS Znojmo ale trval na dodržení smluv platných až do roku 2005, které mu přiznaly asi o tři koruny na kilometr více. Kraj proto uzavřel smlouvy s jinými dopravci, kteří na nižší ceny přistoupili. Čas Znojmo však odmítl přestat jezdit a rok a půl pak trvala paradoxní situace, kdy na několika desítkách linek jezdily ve stejných časech paralelně autobusy dvou společností.

„Měli jsme nakoupené autobusy a pětiletou smlouvu. Kdybychom přestali jezdit okamžitě, museli bychom vrátit i dotace na pořízení autobusů a také by nám hrozila pokuta, že neplníme nasmlouvaný závazek veřejné služby,“ vysvětluje člen představenstva ČAS Rostislav Polách. Situaci totiž komplikovalo to, že kraj neodebral znojemské firmě licence kprovozování dopravy a ta podle zákona musela jezdit pod hrozbou vysokých sankcí.

Firma poté uspěla i u ombudsmana. „Nedostatek peněz se nemůže stát záminkou pro to, aby odmítal hradit dopravcům, snimiž sjednal závazek veřejné služby, prokazatelnou ztrátu,“ řekl již předloni.

Kraj je ale přesvědčen, že bylo vše v pořádku. „Noví dopravci vzešli z regulérních soutěží,“ říká jihomoravský radní pro oblast dopravy Jaroslav Pospíšil. A tomu, že by tuzemské soudy či Evropská komise dali definitivně zapravdu ČAS Znojmo, nevěří. „Dokážu si představit, že prohrajeme, jedině když bude komise uvažovat stejným způsobem, jako když byl uznán nevinným pan Doležel v cause pět na stole v českých,“ říká radní Pospíšil.

Tento případ přitom není jediný, kdy se komise zabývá stížností českého dopravce na kraj. Na stole má i spor Dopravního podniku Ústeckého kraje, jehož válka s krajským dopravním úřadem dokonce znamenala kolaps dopravy na Ústecku. „Podali jsme stížnost Evropské komisi již v roce 2004. Ta si vyžádala doplňující podklady, ale oficiální šetření ještě nezahájila,“ říká mluvčí dopravce Marek Ženkl.

Podle něj může za problémy především to, že český silniční zákon neodpovídá platné evropské legislativě. „Směšuje dvě různé formy zajišťování dopravní obslužnosti. Závazek veřejné služby a smlouva na veřejné služby. Výsledkem je, že upírá dopravcům zákonné právo na pokrytí prokazatelné ztráty,“ říká.

30.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman a Jiří Ovčáček.
AKTUALIZOVÁNO
22 13

Zeman nadále tvrdí, že jeho výjezdy do krajů nejsou volební kampaň

Andrej Babiš
8 14

Babiš na další nahrávce: „Copak Sobotka s Haškom může řídit tuto zemi?“

Rekordní trénink kaskadérů v Brně: hoření holé kůže i pády z dvaceti metrů

/VIDEO/ Dva nové české rekordy padly o víkendu v Brně. O jejich překonání se postarali filmoví kaskadéři, kteří ve městě trénovali hoření na holé kůži a pády z výšky.

Trest pro ženu v lágru? Noc a den v márnici

Je konec května 1945, válka skončila. Na Vypichu je živo, hemží se to tam auty a vojáky. V náručí jednoho důstojníka se choulí osmiletá holčička. „Táto můj, táto můj, ty ses nám vrátil,“ volá děvče a zasypává vojákovu tvář polibky. Při vzpomínce na první setkání s otcem poté, co ho pět let neviděla, se i teď tlačí Zdeně Čapkové slzy do očí. Její otec František Bernas, důstojník československé armády, musel z protektorátu utéct před gestapem. Matku zavřeli nacisté do lágru.

Teenager v Saúdské Arábii tancoval na ulici Macarenu. Policie jej zadržela

Policie v Saúdské Arábii zadržela čtrnáctiletého chlapce, který uprostřed rušné silnice tančil Macarenu, tanec, který se proslavil v 90. letech. Podezírali jej z nevhodného chování na veřejnosti a přerušení dopravy, po několika hodinách byl však propuštěn.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení