VYBERTE SI REGION

Komise vyšetřuje dotace pro dopravce

Znojmo - Až na evropskou půdu se přenesl spor mezi znojemským autobusovým dopravcem ČAS Znojmo a jihomoravským krajem. Jde o zásadní věc: Zda je možné, aby kraj, který nejdříve vydá licenci na provozování autobusové linky jedné firmě, poté na spoj pustil i jejího konkurenta a toho dotoval.

30.1.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Josef Holek

„Komise 15. ledna zahájila vyšetřovací řízení,“ potvrdil místopředseda Úřadu pro hospodářskou soutěž Kamil Rudolecký. Zahájení oficiálního šetření znamená, že komise spor považuje za vážný.

Je to další vítězství dopravce v pětileté bitvě: Tomu už dal totiž za pravdu český soud, zatím ovšem nepravomocně. Ten již předloni rozhodl, že kraj musí dopravci zaplatit dva miliony korun za část roku 2003, kdy mu vzal část domluvených dotací. Kraj se ale odvolal a k odvolacímu jednání zatím nedošlo. U soudu však stále leží další žaloby na skoro osmdesát milionů – za dobu, kdy dopravce jezdil a nedostal už ani korunu.

Spor začal v roce 2003 kdy kraj řekl, že se dopravci, s nimiž má smlouvy, musí vejít do ceny 26 korun za kilometr. ČAS Znojmo ale trval na dodržení smluv platných až do roku 2005, které mu přiznaly asi o tři koruny na kilometr více. Kraj proto uzavřel smlouvy s jinými dopravci, kteří na nižší ceny přistoupili. Čas Znojmo však odmítl přestat jezdit a rok a půl pak trvala paradoxní situace, kdy na několika desítkách linek jezdily ve stejných časech paralelně autobusy dvou společností.

„Měli jsme nakoupené autobusy a pětiletou smlouvu. Kdybychom přestali jezdit okamžitě, museli bychom vrátit i dotace na pořízení autobusů a také by nám hrozila pokuta, že neplníme nasmlouvaný závazek veřejné služby,“ vysvětluje člen představenstva ČAS Rostislav Polách. Situaci totiž komplikovalo to, že kraj neodebral znojemské firmě licence kprovozování dopravy a ta podle zákona musela jezdit pod hrozbou vysokých sankcí.

Firma poté uspěla i u ombudsmana. „Nedostatek peněz se nemůže stát záminkou pro to, aby odmítal hradit dopravcům, snimiž sjednal závazek veřejné služby, prokazatelnou ztrátu,“ řekl již předloni.

Kraj je ale přesvědčen, že bylo vše v pořádku. „Noví dopravci vzešli z regulérních soutěží,“ říká jihomoravský radní pro oblast dopravy Jaroslav Pospíšil. A tomu, že by tuzemské soudy či Evropská komise dali definitivně zapravdu ČAS Znojmo, nevěří. „Dokážu si představit, že prohrajeme, jedině když bude komise uvažovat stejným způsobem, jako když byl uznán nevinným pan Doležel v cause pět na stole v českých,“ říká radní Pospíšil.

Tento případ přitom není jediný, kdy se komise zabývá stížností českého dopravce na kraj. Na stole má i spor Dopravního podniku Ústeckého kraje, jehož válka s krajským dopravním úřadem dokonce znamenala kolaps dopravy na Ústecku. „Podali jsme stížnost Evropské komisi již v roce 2004. Ta si vyžádala doplňující podklady, ale oficiální šetření ještě nezahájila,“ říká mluvčí dopravce Marek Ženkl.

Podle něj může za problémy především to, že český silniční zákon neodpovídá platné evropské legislativě. „Směšuje dvě různé formy zajišťování dopravní obslužnosti. Závazek veřejné služby a smlouva na veřejné služby. Výsledkem je, že upírá dopravcům zákonné právo na pokrytí prokazatelné ztráty,“ říká.

30.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath
3 18

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Joe Biden
4

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Rumburk – Již za rok a půl by mohli nastoupit první studenti do nového oboru na vyšší odborné škole ve Varnsdorfu. Studovat by v něm měly budoucí zdravotní sestřičky.

Kavárník Ondřej Kobza: Jsem jezuitský podnikatel

V pražském kavárenském podhoubí nenajdete známější jméno. Ondřej Kobza má hrst plnou nápadů. Jeho tvář, nejprve spojenou s vršovickým podnikem Café V lese, začíná poznávat celá země, kterou v posledních letech rozehrál projekt Piána na ulici. Kobza má originální pohled na byznys, podporuje levicové ideje, věří v občanskou společnost i v sílu jednotlivce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies