Je krize definitivně za námi?

Svědčí o tom chuť největšího mladoboleslavského zaměstnavatele opět přibírat nové lidi. Chce ale sáhnout zejména po zkušených pracovnících, kteří již v areálu továrny pracují, nebo pracovali externě.

Firma přijme 400 lidí

Škoda Auto plánuje do kmenového personálu přijmout 400 lidí. Většinu míst nabízí takzvaným zapůjčeným zaměstnancům z agentur LACH a SAPE, které už nebudou od ledna 2011 pracovní síly do továrny dodávat. Nově bude mít Škodovka pouze jediného dodavatele agenturních zaměstnanců, americkou agenturu Manpower. „Princip jednoho dodavatele umožní Škodovce být více flexibilní, šetří logistické a administrativní náklady,“ uvedl mluvčí Škoda Auto Rudolf Dreithaler.

K 30. září 2010 pracovalo ve Škoda Auto přibližně 2700 agenturních zaměstnanců. Ve třech závodech V Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí pracuje celkem přes 20 000 lidí.

Mladoboleslavská automobilka nabízí lidem, kteří pro agentury LACH a SAPE pracují, aby přijali nabídku stálého pracovního poměru či přešli k Manpoweru. „Je to svobodná volba všech agenturních zaměstnanců, zda budou do posledního dne pracovat pro LACH a SAPE, kteří nám už od 1. ledna nebudou dodávat agenturní práci, nebo zda přejdou,“ řekl Dreithaler. Továrna zatím vytipovává klíčové pozice, na kterých budou dělníci pracovat v klasickém pracovním poměru.

Agentura LACH tento postup kritizuje. „Mezi mými zaměstnanci jsou lidé, kteří ve Škodovce působí třeba deset, patnáct let. Jejich zkušenosti lidem z ulice chybějí. Manpower proto moje lidi přetahuje. Myslím, že takhle by se renomované společnosti chovat neměly,“ řekl v Hospodářských novinách majitel agentury LACH Ryszard Glosny.

Konec některých agentur ve Škodě?

Nabídku na spolupráci ze strany Manpower odmítl, protože byla podle něj pod hranicí rentability. LACH navíc oznámila, že dvě třetiny z 900 pracovníků vymění v listopadu za méně zkušené.

„Po dvaceti letech spolupráce s námi Škoda Auto odmítla uzavřít novou smlouvu, končíme v prosinci. O své lidi se musím postarat, proto od listopadu začnou přecházet na práci pro jiné firmy,“ řekl Glosny. Výběrové řízení vyhlášené automobilkou v prvním čtvrtletí roku vyhrála Manpower.

Od 1. ledna 2011 bude ve Škoda Auto plně funkční systém Master Vendor – jediným dodavatelem se stává firma Manpower, která bude spolu se svými subdodavateli pokrývat veškeré požadavky na agenturní personál.

Personální agentura SAPE omezí podle Hospodářských novin od 1. listopadu své služby také. Škodovka se ale neobává, že by to prohloubilo problém s nedostatkem kvalifikovaných lidí. „Kontrakty běží do 31. prosince 2010 na základě měsíčního plánování a udílení zakázek,“ uvedl mluvčí Dreithaler.

Dodrží smlouvy?

Podle předsedy odborových svazů Škodovky Jaroslava Povšíka stoupá výroba vozů Yeti a Superb Combi raketově nahoru, Kvasiny nestačí vyrábět a stále potřebují další lidi. „Nejvíce chybějí zkušení svářeči,“ doplnil Povšík. Jaroslav Povšík je přesvědčen, že agentura nemůže své lidi z výroby stáhnout. „Agentura by se na pokutách nedoplatila,“ uvedl pro HN Jaroslav Povšík.

„Smlouvy dodržíme, požadovaný počet lidí i profesí dodáme. Nebudou to ale naši nejzkušenější pracovníci, protože o ně mají zájem i jiné firmy. Vůči novým klientům chceme být vstřícní. Současné vedení automobilky s námi seriózně nejedná. Nemáme proto důvod Škodovku preferovat,“ řekl Glosny.

Nábor do kmenového personálu bude ve Škoda Auto pokračovat. Škodovka má zatím připravený plán pro celkem 400 lidí. V listu Škodovácký odborář to ve čtvrtek uvedl šéf útvaru řízení lidských zdrojů Škoda Auto Pavel Hlaváč. Posilovat by podle jeho vyjádření měl zejména závod v Kvasinách.

„Potřebujeme mít nějakou flexibilitu, nějakou zbraň, abychom se mohli bránit krizi, abychom za čas neřekli, tak končíme a prázdná hala,“ uvedl Hlaváč.

ČTK, PAVEL SVAČINA, RED