VYBERTE SI REGION

Konec mlékomatů v Čechách: zájem o mléko z nich klesl

ČR - V Česku se poslední dobou mírně snižuje počet automatů na prodej čerstvého mléka, podle údajů Státní veterinární správy (SVS) jich nyní je 169.

9.3.2011 10
SDÍLEJ:

Mlékomat. Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Radka Jarušková

Po počátečním velkém zájmu poptávka po tepelně neošetřeném mléku z mlékomatů loni na jaře začala klesat o desítky procent. Podle některých zemědělců za úbytkem stojí loňské vystoupení hlavního hygienika Michaela Víta, které dávalo do souvislosti rostoucí prodej neošetřeného mléka a množící se průjmová onemocnění.

„Loni se to rozjelo, odbyt byl velice slušný. Po varování hlavního hygienika a veterinární správy to spadlo pod 50 procent,“ řekl dnes ředitel společnosti Agro Jesenice u Prahy Josef Kubiš. „Poslední dobou to jde maličko nahoru,“ dodal. Zhruba 60 až 80 litrů, které firma prostřednictvím jednoho z celkem pěti automatů umístěných v Praze a okolí denně prodá, činí z prodeje ztrátovou záležitost. Podle Kubiše prodejům mléka uškodila také nepravdivá informace v televizi, že mlékem z automatu se může přenášet encefalitida.

Trh se nasytil

Jiný názor na zastavení rozkvětu automatů má předseda Asociace soukromého zemědělství Josef Stehlík. „Myslím, že je nyní standardní situace, kdy trh v této oblasti se nasytil a nárůst mlékomatů již tak nepokračuje,“ řekl. „Není to způsobeno překážkami ze strany státní správy, protože ta se v poslední době v této oblasti chová dost korektně,“ dodal.

Vít na začátku loňského roku upozornil v souvislosti s rostoucím prodejem neošetřeného mléka na množící se průjmová onemocnění. Podle zemědělců je ale prodej veterinárně a hygienicky ošetřen, takže žádná zdravotní rizika nehrozí. Na každém automatu je navíc povinně uvedena informace, že mléko je potřeba před konzumací tepelně upravit. Automaty se zabývala i Státní veterinární správa, při kontrolách ale žádné závažné nedostatky nezjistila.

Zemědělci z Jesenice uvažují o tom, že by začali z některého z automatů prodávat mléko upravené takzvanou šetrnou pasterizací, které by nebylo již doma potřeba tepelně upravovat.

Prodej klesl i dvě třetiny

Jak řekli začátkem letošního února chovatelé krav z jižní Moravy, snížil se jim prodej mléka prostřednictvím automatů meziročně o dvě třetiny. Na klesající odbyt si stěžovali například také jejich kolegové ze Zlínského kraje, jimž prodeje spadly o polovinu. Také podle moravských zemědělců jsou za ztrátou zájmu zákazníků o mléko z automatů Vítovy výroky.

Farmáři si začali mlékomaty pořizovat na konci roku 2009 kvůli nízkým výkupním cenám, které za mléko dostávali od zpracovatelů. Mléko z automatů totiž mohou nabízet za mnohem vyšší cenu než při jeho prodeji mlékárnám. Prostřednictvím automatu ovšem jeho majitelé většinou prodají pouze velmi malou část své produkce.

Loňský říjnový průzkum veřejného mínění přitom ukázal, že zájem nakupovat čerstvé mléko z automatů má více než polovina Čechů. Zájem o mlékomaty mají častěji ženy, lidé středního věku a rodiče dětí předškolního a školního věku. Lidé na mlékomatech oceňují zejména to, že si díky nim mohou načepovat čerstvé a kvalitní mléko.

Produkce mléka není zrovna ziskovým oborem

V současnosti platí mlékárny farmářům za litr mléka kolem osmi korun, v době mléčné krize v roce 2009 to bylo i méně než šest korun. Současná farmářská cena mléka je zhruba na stejné úrovni jako před dvanácti lety a produkce mléka stále není zrovna ziskovým oborem. „Někteří prodělávají, ti lepší jsou na nule, nebo mají nepatrný zisk,“ řekl Kubiš.

Podle ministerstva zemědělství přímý prodej mléka prostřednictvím mléčných automatů, farmářských trhů či přímo ze dvora loni vzrostl o 80 procent na 6,9 milionu kilogramů. Jeho podíl na celkových prodejích je však stále zanedbatelný na asi 0,3 procenta celkové tržní produkce mléka, která loni byla zhruba 2,6 miliardy kilogramů. „Je jasné, že tento způsob prodeje je pouze okrajovou záležitostí, ale velice důležitou pro fungování nabídky a propagace mléka,“ podotkl Stehlík.

Zájem zejména menších farmářů a výrobců potravin o přímý prodej výrobků roste, protože za ně dostávají lépe zaplaceno a nemusejí se dělit o marži s obchodníky, jejichž podíl na konečné ceně výrobků se podle zemědělců stále zvětšuje. Spotřebitelé pak v neobvyklých způsobech prodeje hledají alternativu k supermarketům, jejichž nabídku někteří z nich kritizují kvůli kvalitě či neosobnímu prostředí.

Čtěte také: OBRAZEM: Vinaři představili unikátní burčákomat

Autor: ČTK

9.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tři lidské životy si vyžádala vážná dopravní nehoda, k níž došlo v pátek kolem půl šesté ráno na železničním přejezdu ve Vejprnicích.
AKTUALIZOVÁNO
18 10

Tragické ráno. Na Plzeňsku zemřeli při srážce auta a vlaku tři lidé

Sídlo na prodej v kalifornském Bel Air.
8

Tohle je nejdražší dům na prodej v USA. V ceně jsou auta za 770 milionů

AKTUALIZOVÁNO

V italském hotelu zavaleného lavinou našli šest živých. Pátrání pokračuje

Italští záchranáři dál pátrají v troskách hotelu Rigopiano na úpatí pohoří Gran Sasso po obětech laviny, která tento objekt ve středu zavalila v důsledku zemětřesení. Podle italských médiií narazili na přeživší, zatím je ale ještě nevyprostili. Požádali však o další pomoc a vrtulníky. Ty už vzlétly z nedalekého přímořského města Pescara a vezou k místu přikrývky a záchranný materiál.  

AKTUALIZOVÁNO

Pravice napadla kontroly kotlů v domácnostech, obrátila se na Ústavní soud

Poslanci TOP 09 a ODS dnes u Ústavního soudu napadli loni schválenou novelu zákona o ochraně ovzduší, podle které mohou úřady kontrolovat, čím lidé topí doma v kotlích. Podle pravicové opozice odporuje ústavě fakt, že úřady mohou ke kontrolám přímo v domácnostech přistoupit bez předchozího rozhodnutí soudu. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) je přesvědčen, že novela i kontroly před soudem obstojí.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies