VYBERTE SI REGION

Konkurence na českých tratích přinesla lepší služby, míní odborníci

Praha – Nástup konkurence Českých drah na trati mezi Prahou a Ostravou přinesl lepší služby na české železnici, shodli se odborníci oslovení ČTK. Další otevírání železničních tratí soukromým dopravcům by ale mohlo znamenat potíže s uznáváním jízdních dokladů mezi nimi, což by pro cestující bylo velmi nekomfortní a mohlo by v důsledku nahrávat automobilové dopravě.

25.9.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

První soukromou společností, která na rychlíkové železniční tratě vstoupila, je RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury. Mezi Prahou a Havířovem vozí cestující rok.

„Po letech výhrůžek konečně vstoupil na trh alternativní dopravce, který donutil České dráhy chovat se více tržně a prozákaznicky," uvedl ředitel Centra pro efektivní dopravu Michal Drábek. To se podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravy Miroslava Vyky projevilo například v zavedení bezdrátového internetu v pendolinech, což ČD slibovaly minimálně dva roky a vybavení druhé třídy rychlovlaků zásuvkami pro drobnou elektroniku. Jak wi-fi internet tak elektrické zásuvky byly totiž jedním z hlavních lákadel, kterými se před rokem RegioJet snažil národnímu dopravci přetáhnout cestující.

Nevýhodu vstupu nových dopravců na trh vidí svaz cestujících ve vznikající tarifní roztříštěnosti, protože jednotliví dopravci si vzájemně neuznávají jízdenky. Rozpad síťového charakteru železniční sítě nebere na lehkou váhu ani antimonopolní úřad, který kvůli tomu prošetřuje výběrové řízení na nového dopravce na trati mezi Ostravou- Krnovem a Olomoucí. Tato trať má být pilotním projektem k pozvolnému ukončení monopolu ČD na železnici.

Obsazenost vlaků Regiojet je 84%

Vlaky RegioJet za rok působení na českém trhu svezly zhruba 900.000 cestu­jících. Společnost denně vypraví 18 spojů, které v průměru přepraví 3932 cestujících za den. Dopravce očekává, že v nejbližší době překoná hranici čtyř tisíc. Průměrná obsazenost vlaků přitom podle dopravce dosahuje 84 procent, uvedla firma v tiskové zprávě.

Od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, RegioJet zároveň zvažuje posílit spojení do Třince a Českého Těšína o šest vlaků denně, momentálně totiž končí v Havířově. Uvažuje také o rozšíření aktivit na Slovensku.

České dráhy konkrétní čísla o trase z Prahy do Ostravy nezveřejňují. „Nechceme se vymezovat vůči RegioJetu. Vypravujeme zde vlaky v průměru každou hodinu, někdy i dva. Navíc naše vlaky zastavují ve více stanicích, některé míří z Olomouce na Valašsko či do Zlína," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. V loňském roce České dráhy přepravily 166 milionů cestujících a zatímco loni zaznamenaly nárůst o tři miliony za celý rok, letos stoupl počet cestujících o stejné číslo již za první pololetí.

Ministerstvo dopravy otevírání železničního trhu podporuje a argumentuje tím, že součástí nabídkových řízení bude pro nové dopravce povinnost uznávat obyčejné jízdné. To je podle Vyky ze strany ministerstva do jisté míry alibistická pozice, protože může říct, že se jízdní doklady uznávají, reálně si ale tyto jízdenky kvůli vysokým cenám téměř nikdo nekupuje. To připouští i samotní dopravci, přestože poměr prodaných jízdních dokladů úzkostlivě tají. Bezpečně nejprodávanějším dokladem u RegioJetu a žlutých autobusů je například zlevněná kreditová jízdenka, doplnil Aleš Ondrůj, ředitel komunikace Student Agency, která tyto spoje provozuje.

Autor: ČTK

25.9.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Pád vrtulníku pár kilometrů od zavaleného hotelu si vyžádal šest mrtvých

Petra Kvitová
8 5

Případ tenistky Kvitové: šlo o vydírání

Mount Everest se zřejmě zmenšil, může za to mohutné zemětřesení

Indie vyšle vědecký tým do Nepálu, aby přeměřil nejvyšší horu světa Mount Everest. Důvodem jsou šířící se zprávy, že kvůli mohutnému zemětřesení z roku 2015 tento horský velikán ztratil až několik centimetrů své výšky. Informovala o tom dnes agentura AFP.

Iráčtí uprchlíci, kteří žijí v Českém Těšíně, našli práci

Český Těšín - Pro všechny dospělé irácké křesťanské uprchlíky, kteří loni přijeli do Moravskoslezského kraje a nakonec se usídlili v Českém Těšíně na Karvinsku, se podařilo najít práci. V kraji z původních čtyř rodin nakonec zůstaly tři, celkem 13 lidí, řekla dnes novinářům Zuzana Filipková ze Slezské diakonie, která křesťanským uprchlíkům pomáhá s integrací.

Proč republika nekončí u Ostravy? Před 98 lety Češi uspěli v bitvě o Těšínsko

Sotva oschla krev první světové války, už se prolévala nová. Česko-polským Těšínskem se během sedmi dnů přehnal konflikt, díky němuž dnes v Bohumíně, Karviné nebo Třinci mluvíme česky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies