VYBRAT REGION
Zavřít mapu

NKÚ chce větší kompetence. Pohořel u pražského metra

Praha - Praha – Nejvyšší kontrolní úřad narazil na hranice svých možností. Když chtěl prověřit financování prodloužení trasy A pražského metra, na které šly i peníze z evropských fondů, většinu z těchto prostředků nemohl zkontrolovat, protože k tomu neměl zákonné kompetence. Jedná se přitom o jednu z nejnákladnějších akcí posledních let. Kontroloři nyní volají po tom, aby jim zákonodárci kompetence zvýšili.

17.8.2015 1 AKTUALIZOVÁNO 17.8.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Úřad se rozhodl prodloužení trasy metra prověřit už v roce 2013. Výstavba čtyř nových stanic, které byly do zkušebního provozu uvedeny letos 
v dubnu, měla stát 22,6 miliardy korun. Náklady však byly navýšeny o pětinu, na 27,1 miliardy korun. Z toho 7,4 miliardy korun měla proplatit Evropská unie z operačního programu Doprava.

Právě na tyto peníze se chtěl NKÚ zaměřit a podle projektové dokumentace už měly být peníze v době kontroly proplaceny. Jenomže nebyly, protože pražský dopravní podnik (DPP) začal dotace čerpat až letos v červenci, tedy až po kontrole. Stavbu do té doby podnik financoval buď z vlastních, nebo městských prostředků, na které ovšem NKÚ nemůže. Jedná se asi o 20 miliard korun. Kontroloři přitom chtěli prověřit třeba takzvané vícepráce, které často navyšují cenu veřejných zakázek. „Je neuvěřitelné, že tak ohromný balík veřejných prostředků nepodléhá žádné externí kontrole. Chtěli jsme zkontrolovat aspoň tu část peněz, na které při současné působnosti NKÚ můžeme dosáhnout, nicméně změny ve způsobu financování nám to nedovolily," uvedl prezident úřadu Miloslav Kala.

Šéf dopravního podniku nesouhlasí

S jeho rozhořčením ovšem šéf pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš nesouhlasí. „O provedení kontroly rozhodl NKÚ asi rok před jejím zahájením a ze strany DPP byl upozorněn, že v době jejího plánovaného zahájení nebude stavba dokončena a tudíž nebudou vyplaceny všechny prostředky z fondů Evropské unie," uvedl generální ředitel.

Odmítl, že by prodloužení metra přišlo na 27,1 miliardy korun, ale ani na 22,6 miliard, jak uvádí NKÚ. Náklady totiž před finálním uzavřením akce nedosahovaly 20 miliard bez DPH.

Nicméně Kala volá po rozšíření kompetencí svého úřadu. „Myslím, že vývoj situace kolem kontroly prodloužení metra A je dobrým argumentem pro rozšíření působnosti NKÚ na kontrolu skutečně všech veřejných prostředků," doplnil prezident úřadu.

Protikorupční opatření

Rozšíření kompetencí kontrolního úřadu považuje iniciativa Rekonstrukce státu za jeden z nejdůležitějších protikorupčních opatření. Před posledními volbami do Poslanecké sněmovny se jí podařilo získat příslib řady zákonodárců, že jejich prosazení budou podporovat.

Potřebný prováděcí zákon sice prošel sněmovnou, ale od května 2014 je zaparkován v Senátu.
V současnosti může NKÚ kontrolovat hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. Nově by ale měl kontrolovat hospodaření 
s veřejnými penězi z veřejných rozpočtů a také hospodaření s majetkem firem s majetkovou účastí státu nebo samosprávy.

V případě pražského metra to nebylo poprvé, kdy kontroloři narazili, protože se oproti projektové dokumentaci změnil způsob financování a většina stavby tak byla nakonec financována z prostředků, které do současné působnosti kontrolního úřadu nespadají. „V minulosti se NKÚ setkal 
s omezením své kontrolní činnosti zákonem o bankách při prověřování peněžních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu Exportní garanční a pojišťovací společnosti a České exportní bance," přiblížil Kala.

Dodal, že kdyby byla působnost jeho úřadu rozšířena, „mohli by kontroloři prověřit nakládání s penězi v celém původně plánovaném rozsahu".

Autor: Vilém Janouš

17.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Pomněnkový den. Ilustrační foto.
5

Policie pátrá po dvou stovkách ztracených dětí

Prezident Milos Zeman jmenoval 24. května na Pražském hradě Ivana Pilného ministrem financí.
AKTUALIZOVÁNO
16 12

Ve vládě skončil Andrej Babiš, Pilný dokončí jeho misi

Plochodrážní „obojživelník“ Franc: Dlouhá dráha docela bolí

/ROZHOVOR/ Závody na ploché dráze mají i jiné podoby, než jsou souboje na zhruba čtyřsetmetrových oválech na pražské Markétě nebo v Pardubicích. Hlavně v západní Evropě, ale i u nás v Mariánských Lázních, existují delší dráhy. Nejznámějším českým účastníkem MS na dlouhé dráze, které startuje dnes v německém Herxheimu, je jezdec z Markéty Josef Franc.

Audit Deníku: Miliardy z hazardu. Připraví se o ně města?

/INFOGRAFIKA, ANKETA/- Česko, jako hazardní ráj uprostřed Evropy. Smutné přízvisko „zdobí" naši zemi už léta. Podle dat z minulého týdne je nyní v Česku přesně 59 033 různých herních automatů. Jen v Praze je tolik „beden" jako v celém Německu (cca 5500).

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies