VYBERTE SI REGION

Kopřivnická Tatra propustila 76 zaměstnanců

Novojičínsko - Většina ze 180 lidí, které měla v plánu automobilka Tatra propustit, zatím zůstává.

26.10.2010
SDÍLEJ:

Tatra. Ilustrační foto.Foto: Deník/Adam Knesl

Kopřivnická automobilka Tatra zatím propustila 76 zaměstnanců z uvažovaných 180. Téměř polovina z nich odešla dohodou. Dalších 100 lidí, které chtěla firma dočasně propustit, prozatím ve firmě zůstává. Podle šéfa odborů a člena dozorčí rady Tatry Pavla Baroně budou ve firmě nejméně do konce roku. Tatra plánuje spolupráci s jinými automobilkami, zejména s nizozemským výrobcem nákladních aut DAF. Uvažuje, že by na své vozy montovala jeho kabiny.

„Sedmdesát šest zaměstnanců Tatry už dostalo výpověď, ale asi 40 procent z nich odešlo na dohodu, dostali pětiměsíční odstupné. Zřejmě se jim podařilo najít jinou práci,“ uvedl šéf odborů. Někteří lidé si například našli práci v kopřivnické průmyslové zóně u výrobce automobilových dílů Brose, nabízí se i nošovický Hyundai. Tatra propustila jak dělníky, tak technické zaměstnance.

Další propouštění je odloženo

Dočasné propuštění dalších 100 lidí se zatím podle odboráře odložilo, protože firmě se podařilo získat nějaké zakázky. „Tito zaměstnanci měli být propuštěni podle potřeby, ale dneska to vypadá, že do konce roku zřejmě nepůjde nikdo. Navíc se začínají objevovat informace, že ani příští rok to nebude tak divoké, jak se zdálo,“ uvedl Baroň.

Tatra má podle něho vždy na přelomu roku problémy s odbytem vozů, proto se snaží snížit náklady dočasným propouštěním. „Zatím to vypadá, že do takzvaného depozitu by odešlo asi maximálně 70 lidí. Minimálně do konce příštího měsíce mají všichni práci, co jsem mluvil s personálním ředitelem, tak se jeví, že v prosinci nebudou uvolněni,“ uvedl odborář. Tatra má podle něho po propouštění zhruba 2250 zaměstnanců.

Automobilka řeší spolupráci s dalšími firmami

Baroň potvrdil, že Tatra jedná s předním světovým výrobcem nákladních aut DAF, od něhož chce nakupovat části karosérií. „Do budoucna by se mohlo možná jednat o všechny části karosérie,“ uvedl. Tatra také řeší využívání převodovek a motorů od jiných automobilek. „Nebudou to jenom karosérie. Spolupráce s firmami bude na širší bázi. Hlavně by to měl být DAF,“ dodal Baroň. Podle něho by to mohlo přinést lepší prodeje. Již nyní Tatra pro některé vozy nakupuje cizí motory a převodovky na přání zákazníků.

Podle Hospodářských novin se o předním světovém výrobci nákladních vozů DAF, který patří do americké skupiny PACCAR, ohledně Tatry mluví velmi intenzivně. Dokonce se ve firmě spekulovalo, že kopřivnickou automobilku přímo kupuje. „Struktura akcionářů se nijak nemění,“ reagoval pro HN šéf Tatry Ronald Adams. Spekulace o prodeji odmítl, připustil ale, že se jedná o využívání dílů jiných výrobců. „Zatím k tomu nemohu víc říct,“ dodal Adams.

O tom, že Tatra zvažuje, že by celou řadu dílů přestala vyrábět a kvůli úsporám je kupovala, mluvil podle HN Adams již v loňském roce. Vyrábět malosériově jednotlivé části kabiny jednak zvyšuje náklady a pak výsledek není vždy takový jako u větších výrobců. Právě to měla být jedna ze slabin Tatry u zákazníků. Karosérie sice nabízí funkčnost, ale už ne tolik pohodlí, na které jsou řidiči dnes zvyklí. Tatře by se kromě kabiny hodil i vodou chlazený motor. Ten kopřivnický, chlazený vzduchem, je natolik neobvyklý, že na některých trzích odrazuje od koupě.

Letos by prý měla Tatra vykázat zisk

Spolupráce v oblasti vývoje je podle Baroně velmi důležitá. „Na vývoj není tolik prostředků, protože když prodáváte 1500 až 2000 vozů ročně, tak firma nemá na to, aby sama projektovala celý vůz. Výrobce převodovek má například ve vývoji 200 zaměstnanců, my jich máme jen několik,“ uvedl Baroň.

Za poslední dva roky vykázala Tatra ztrátu zhruba 1,3 miliardy Kč. Výrazně tak podle HN znejistěla financující banky – belgickou KBC a francouzskou Crédit Agricole. Ty mají nyní v zástavě vše, co firma vlastní, včetně značky Tatra. Automobilce ale nadále věří a Adams je ujišťuje, že letos bude firma v provozním zisku. Za prvních devět měsíců roku prodala o šest procent aut více než před rokem.

Autor: ČTK

26.10.2010
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
18 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
18 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies