VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kopřivnická Tatra propustila 76 zaměstnanců

Novojičínsko - Většina ze 180 lidí, které měla v plánu automobilka Tatra propustit, zatím zůstává.

26.10.2010
SDÍLEJ:

Tatra. Ilustrační foto.Foto: Deník/Adam Knesl

Kopřivnická automobilka Tatra zatím propustila 76 zaměstnanců z uvažovaných 180. Téměř polovina z nich odešla dohodou. Dalších 100 lidí, které chtěla firma dočasně propustit, prozatím ve firmě zůstává. Podle šéfa odborů a člena dozorčí rady Tatry Pavla Baroně budou ve firmě nejméně do konce roku. Tatra plánuje spolupráci s jinými automobilkami, zejména s nizozemským výrobcem nákladních aut DAF. Uvažuje, že by na své vozy montovala jeho kabiny.

„Sedmdesát šest zaměstnanců Tatry už dostalo výpověď, ale asi 40 procent z nich odešlo na dohodu, dostali pětiměsíční odstupné. Zřejmě se jim podařilo najít jinou práci,“ uvedl šéf odborů. Někteří lidé si například našli práci v kopřivnické průmyslové zóně u výrobce automobilových dílů Brose, nabízí se i nošovický Hyundai. Tatra propustila jak dělníky, tak technické zaměstnance.

Další propouštění je odloženo

Dočasné propuštění dalších 100 lidí se zatím podle odboráře odložilo, protože firmě se podařilo získat nějaké zakázky. „Tito zaměstnanci měli být propuštěni podle potřeby, ale dneska to vypadá, že do konce roku zřejmě nepůjde nikdo. Navíc se začínají objevovat informace, že ani příští rok to nebude tak divoké, jak se zdálo,“ uvedl Baroň.

Tatra má podle něho vždy na přelomu roku problémy s odbytem vozů, proto se snaží snížit náklady dočasným propouštěním. „Zatím to vypadá, že do takzvaného depozitu by odešlo asi maximálně 70 lidí. Minimálně do konce příštího měsíce mají všichni práci, co jsem mluvil s personálním ředitelem, tak se jeví, že v prosinci nebudou uvolněni,“ uvedl odborář. Tatra má podle něho po propouštění zhruba 2250 zaměstnanců.

Automobilka řeší spolupráci s dalšími firmami

Baroň potvrdil, že Tatra jedná s předním světovým výrobcem nákladních aut DAF, od něhož chce nakupovat části karosérií. „Do budoucna by se mohlo možná jednat o všechny části karosérie,“ uvedl. Tatra také řeší využívání převodovek a motorů od jiných automobilek. „Nebudou to jenom karosérie. Spolupráce s firmami bude na širší bázi. Hlavně by to měl být DAF,“ dodal Baroň. Podle něho by to mohlo přinést lepší prodeje. Již nyní Tatra pro některé vozy nakupuje cizí motory a převodovky na přání zákazníků.

Podle Hospodářských novin se o předním světovém výrobci nákladních vozů DAF, který patří do americké skupiny PACCAR, ohledně Tatry mluví velmi intenzivně. Dokonce se ve firmě spekulovalo, že kopřivnickou automobilku přímo kupuje. „Struktura akcionářů se nijak nemění,“ reagoval pro HN šéf Tatry Ronald Adams. Spekulace o prodeji odmítl, připustil ale, že se jedná o využívání dílů jiných výrobců. „Zatím k tomu nemohu víc říct,“ dodal Adams.

O tom, že Tatra zvažuje, že by celou řadu dílů přestala vyrábět a kvůli úsporám je kupovala, mluvil podle HN Adams již v loňském roce. Vyrábět malosériově jednotlivé části kabiny jednak zvyšuje náklady a pak výsledek není vždy takový jako u větších výrobců. Právě to měla být jedna ze slabin Tatry u zákazníků. Karosérie sice nabízí funkčnost, ale už ne tolik pohodlí, na které jsou řidiči dnes zvyklí. Tatře by se kromě kabiny hodil i vodou chlazený motor. Ten kopřivnický, chlazený vzduchem, je natolik neobvyklý, že na některých trzích odrazuje od koupě.

Letos by prý měla Tatra vykázat zisk

Spolupráce v oblasti vývoje je podle Baroně velmi důležitá. „Na vývoj není tolik prostředků, protože když prodáváte 1500 až 2000 vozů ročně, tak firma nemá na to, aby sama projektovala celý vůz. Výrobce převodovek má například ve vývoji 200 zaměstnanců, my jich máme jen několik,“ uvedl Baroň.

Za poslední dva roky vykázala Tatra ztrátu zhruba 1,3 miliardy Kč. Výrazně tak podle HN znejistěla financující banky – belgickou KBC a francouzskou Crédit Agricole. Ty mají nyní v zástavě vše, co firma vlastní, včetně značky Tatra. Automobilce ale nadále věří a Adams je ujišťuje, že letos bude firma v provozním zisku. Za prvních devět měsíců roku prodala o šest procent aut více než před rokem.

Autor: ČTK

26.10.2010
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Socha fotbalisty Cristiana Ronalda na Madeiře
11

Po hvězdném Ronaldovi pojmenují letiště v Maideře

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
24

Za střet zájmů by měl platit Agrofert, vzkazují soukromí zemědělci

Brečet nebudu, říká sprejer, který poničil hradby

Na místo činu se o víkendu vrátili sprejeři, kteří ve čtvrtek 16. března pomalovali historické hradby a další místa v Klatovech, a způsobili tak škodu za zhruba 45 tisíc korun. Odstraňovali nápisy, které nastříkali. Lítost by u nich ale člověk hledal jen stěží.

Vinni! Policisté, co zasahovali proti útočnici ze Smíchova, vyslechli trest

Obvodní soud pro Prahu 1 uznal ve čtvrtek vinnými dva policisty, kteří zasahovali proti Michelle Sudků poté, co chtěla zabíjet v kavárně na pražském Újezdě. Potrestal je trestním příkazem. Informaci České televize v úterý potvrdila mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 1. Konkrétní druh ani výši trestu soud nezveřejní, dokud nebude výsledek sdělen účastníkům řízení. Oba policisté mohou proti rozhodnutí podat odpor, v tom případě by soudkyně musela nařídit hlavní líčení.

AKTUALIZOVÁNO

Valachová ocenila in memoriam šikanovanou učitelku z Třebešína

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) dnes v Senátu in memoriam ocenila šikanovanou učitelku Ludmilu Vernerovou ze Střední průmyslové školy Na Třebešíně v Praze, která zemřela loni v lednu. Plaketu Františky Plamínkové převzala její dcera Kateřina. Valachová tak chce dát symbolicky najevo své odhodlání bojovat se šikanou a přispět k bezpečnějšímu prostředí ve školách.

Terorista Carlos neboli Šakal dostal v Paříži další doživotní trest

Venezuelský terorista Ilich Ramírez Sánchez, známý pod přezdívkami Carlos či Šakal, dnes u soudu v Paříži dostal doživotní trest za atentát z roku 1974. Carlos už v minulosti dva doživotní tresty dostal. Odpykává si je ve francouzském vězení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies