Ústecký kraj se zapojil se do mezinárodního logistického projektu, jehož účastníci prakticky bez výjimky tvrdí, že je nutné Labe zesplavnit. Zánik lodní dopravy by okamžitě využily ke zdražení německé dráhy, prohlásil na semináři v Děčíně poslanec a krajský zastupitel Jaroslav Foldyna (ČSSD).

Kontroverzní stavba dvou jezů v okolí Děčína a Ústí má stát podle různých odhadů od čtyř do deseti miliard korun.

Ústecký kraj vstoupil do projektu ChemLog, který má pomáhat chemičkám získat levnou lodní dopravu. „Ústecký kraj využije projekt k prezentaci svých postojů v oblasti přepravy a podpoří snahu většiny českých subjektů o zachování nákladní dopravy po Labi,“ uvedla mluvčí kraje Alena Tichá.

Chemický projekt si region vybral kvůli tomu, že má na svém území největší koncentraci podobných provozů, dodal manažer projektu Jan Sixta.

Nákladní doprava na Labi skomírá

Nákladní doprava na české části Labe v poslední dekádě skomírá, ročně po ni projede jen okolo 650 lodí ročně. Dopravci dokonce hovoří o tom, že mohou dopravu brzy zastavit.

Své naděje upínají hlavně ke stavbě dvou velkých jezů v Prostředním Žlebu a v Malém Březně, jejichž projekty podpořil tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (VV). Odhady ceny se různí, od čtyř až po deset miliard korun. „Labe má velký potenciál pro dopravu substrátů,“ prohlásil Jiří Landa ze společnosti City Plan.

Jezy dlouhodobě odmítají ekologové, kteří argumentují jejich údajnou ekonomickou nesmyslností i nevratným poškozením dolního Labe, které by se mezi Ústím a Prostředním Žlebem změnilo z tekoucí řeky skoro v přehradu. V České republice petici proti jezům podepsalo asi 20 000 lidí.

Čtěte také: Kolik stojí jez na Labi? 5 miliard korun