VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kupní síla Čechů roste

Praha - Vysoký růst maloobchodních tržeb v srpnu podle analytiků potvrzuje rostoucí kupní sílu obyvatel, kteří stále více utrácejí za výrobky, které nutně nepotřebují. Výrazně se zvýšil odbyt mimo jiné vybavení domácností či výrobků pro volný čas. Za nečekaně vysokým nárůstem útrat v obchodech stály kalendářní vlivy, příznivá finanční situace Čechů a stagnace cen.

6.10.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Filip Vlček

"I nadále platí, že lidé mají zájem v podstatě o cokoliv. Asi nepřekvapí, že nejrychleji utrácejí za výrobky pro volný čas, což odpovídá tomu, že se všeobecně zvyšuje životní úroveň," uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Zbytné věci, na kterých se dříve spíše šetřilo, se tak podle něj dostávají stále více do popředí spotřebitelského zájmu.

Největší nárůst poptávky v obchodech byl po zařízení pro domácnost a rekreačním vybavení

"Řada domácností v poslední době investuje do bydlení a musí nové bytové jednotky zařizovat. Za druhé letošním trendem bylo trávit dovolené ve větší míře v tuzemsku," dodal hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

S tím souvisí podle Sobíška také dvojciferný nárůst tržeb restaurací, první od prosince roku 2005. Srpnová čísla maloobchodu nadále potvrzují, že soukromá spotřeba zůstane hlavním tahounem růstu české ekonomiky.

"Dnešní data potvrzují naši domněnku, že červencové prudké zpomalení růstu maloobchodních tržeb byl jen jednorázový výkyv, který ovlivnila jednak nepříznivá skladba kalendářních dnů, a také čerpání celozávodních dovolených velkých firem," řekla Daniela Milučká z Raiffeisenbank.

Statistiku příznivě ovlivnily i kalendářní vlivy

Zatímco letošní červenec měl meziročně o 3 pracovní dny méně, letošní srpen měl naopak ve srovnání se srpnem minulého roku o 2 pracovní dny navíc, připomněl hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.

Podle Viktora Zeisela z Komerční banky je situace spotřebitelů nadále velmi příznivá. Nezaměstnanost se drží u historicky nejnižších hodnot i růst reálných mezd letos dosahuje maxim od roku 2009. "Celkový objem platů tak roste a přetavuje se do vyšších maloobchodních tržeb," dodal analytik.

Tržby v maloobchodě bez aut v srpnu zrychlily meziroční růst podle dnešních údajů Českého statistického úřadu na 8 % z červencových 1,6 %. Po očištění o sezonní vlivy vzrostly srpnové tržby meziročně o 5,6 %, ve srovnání s letošním červencem reálně stagnovaly.

Autor: Redakce / ČTK

6.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volební sněm hnutí ANO probíhal 26. února v Praze. Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
57 10

Volby by vyhrálo ANO. Lidovci se STAN by se do Sněmovny nedostali

Ilustrační foto.
10

Kšeftování s léky. Na soudy se valí jeden případ za druhým

Rajtoralovi chyběla rodina, shodli se hráči. Má pozitivní vliv, říká Hašek

Co třeba vzpomínka na to, jak František Rajtoral na Schalke nádhernou brankou vynutil pro Plzeň prodloužení nervydrásajícího fotbalového poháru? Pro fanoušky kulatého nesmyslu hřejivá vzpomínka na jedno z nejpěknějších období světlovlasého kluka z Příbrami, který si v neděli vzal život.

Kmoníček se setkal s Trumpem. Předal mu pověřovací listiny

Nový český velvyslanec v USA Hynek Kmoníček se setkal s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Předal mu pověřovací listiny. Kmoníček to uvedl na svém twitterovém účtu.

Le Penová odstoupí z čela Národní fronty. Dočasně?

Kandidátka na francouzskou prezidentku Marine Le Penová nepovede Národní frontu. Uvedla to jen den poté, co postoupila do druhého kola voleb, ve kterém se utká s centralistou Emmanuelem Macronem.

Nové varhany pro Svatovítskou katedrálu vytvoří španělská firma, za 70 milionů

Zástupci nadačního fondu dnes ohlásili na Pražském hradě jméno výrobce, který zhotoví nové varhany pro Svatovítskou katedrálu. Bude to varhanářská firma Gerharda Grenzinga. Slavnostního oznámení se zúčastnil i premiér Bohuslav Sobotka a kardinál Dominik Duka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies