VYBERTE SI REGION

Kupujete ledničku či TV, chtějte starou zlikvidovat

Praha - Obchodník musí výrobek převzít k ekologické recyklaci a tu zajistit při výměně kus za kus, případně musí doporučit místo, kde se dá zdarma výrobek odevzdat.

16.2.2010 6
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Adolf Horsinka

Vybral si televizi, zaplatil a čekal na zboží. Až u výdejového pultu prodejny Datart v pražském Centru Chodov si pan Zdeněk (celé jméno je redakci známo) všiml tabule, která hlásala, že obchod nabízí nejen odvoz výrobků domů zdarma, ale také odvoz toho starého včetně jeho ekologické likvidace. Když se na to prodavače zeptal, reakce byla lehce podrážděná. Zákazním musel čekat další půl hodiny, než se přepsala faktura a vyplnil dopravní doklad. „Překvapilo mne, že obchod tuhle službu neumí prodat a při výběru televize mě na ni nikdo neupozornil,“ svěřil se Deníku se svým lednovým zážitkem.

Datart: Pochybili jsme

Obchodní ředitel Datart Pavel Sláma vysvětlil, že v prodejně nepostupovali správně. „Svoz výrobků od zákazníka a následná ekologická likvidace je nadstandardní, bezplatnou službou společnosti Datart International, a.s., kterou našim zákazníkům nabízíme již přes deset let,“ uvedl Sláma s tím, že zákazníkovi nabízí jako omluvu poukaz na zboží v hodnotě 1000 korun.

Pan Zdeněk si totiž užil ještě jednou, když mu novou televizi přivezli, ale starou nemohli odnést, neboť jeden technik ji nebyl schopen unést. Výběr a instalace televize za 24 tisíc korun se tak pro něj stala nepříjemným třídenním zážitkem.

Podle mluvčí ministerstva životního prostředí Petry Roubíčkové obchodník „musí výrobek převzít k ekologické recyklaci a tu zajistit při výměně kus za kus, případně musí doporučit místo, kde se dá zdarma výrobek odevzdat“.

Daný postup vychází z novely zákona o odpadech z roku 2005, který zavedl recyklační poplatek jako součást ceny zboží. Podle sdělení ministerstva životního prostředí všem výrobcům a dovozcům elektrospotřebičů vznikla povinnost finančně přispívat do kolektivního systému, ze kterého bude recyklace starších výrobků financována. Pro koncové prodejce z toho vyplývá povinnost informovat spotřebitele o tom, že ceny zakoupeného zboží zahrnují poplatek za likvidaci historických elektrozařízení. „Naši prodejci jsou školeni tak, aby odvoz velkého elektrospotřebiče zákazníkovi nabídli v průběhu prodeje. Likvidaci starého spotřebiče si zákazník může objednat v případě dopravy zakoupeného výrobku,“ konstatovala například servis manažerka Electro World Anna Rumianová.

Elektroodpad o hmotnosti 45 tisíc tun

Kvůli poplatku se například velká televize prodraží o 202 korun, lednička o 217, mobil jen o korunu. Třeba společnost Asekol za čtyři roky zlikvidovala 45 tisíc tun vysloužilých elektrozařízení. Podle její mluvčí Hany Ansorgové se nejvíce spotřebičů shromažďuje prostřednictvím sběrných dvorů (81 procent) a v rámci mobilních svozů (9 procent). Důležitým sběrným místem jsou prodejny elektro, kam občané odloží necelých 20 procent všech spotřebičů. Většina z nich se však objeví ve výkaznictví sběrných dvorů. Největší podíl na sběru mají televizory a PC monitory, tedy plných 80 procent.

Jak vysoké jsou recyklační poplatky

Autor: Kateřina Perknerová

16.2.2010 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies