„Stav zaměstnanců v obou lázeňských domech se snižuje o dvanáct procent, nicméně propouštění z důvodu nadbytečnosti se dotkne přibližně osmi procent," vysvětlil Jiří Houdek, starosta Třeboně a zároveň předseda Sdružení lázeňských míst ČR s tím, že zbylá procenta se týkají odchodů do důchodu, končících smluv a podobně.

„Nejvíce se to dotkne provozního úseku, kam spadá gastronomie, dále také údržby a do jisté míry i obchodního úseku," upřesnil ředitel lázní Jiří Kolban. Nejméně se změny pravděpodobně projeví u zdravotnického personálu, který se řídí personální vyhláškou. „Ta sleduje mimo jiné kapacitu zařízení. Jednoho lékaře dokonce budeme přijímat," zmínil Kolban.

Jako politováníhodnou vidí situaci i návštěvníci lázní. „Mrzí mě, že lázně propouští, ale pro mě jako pro pacienta je smutné to, že se sem dostanu již jen na své náklady. A na to každý nemá," řekl včera Jaroslav Kadlec z Jihlavy.

„Nenapadlo by mě, že zdravotní pojišťovny pošlou o 60 až 63 procent méně pojištěnců na komplexní péči, že až takhle rezignují na poskytování léčebné lázeňské péče pro své klienty," dodal Kolban. Výpadek příjmu od jednoho klienta pojišťovny přitom znamená přibližně šest samoplátců, což není možné okamžitě nahradit.

60 procent samoplátců se vrací 

V současné době je však podíl pojištěneckých klientů k samoplátcům vyrovnaný, z hlediska tržeb to však neplatí. „I tak je to pro nás dobrá startovací pozice, podle průzkumů se k nám 60 procent samoplátců vrací opakovaně," informovala obchodní ředitelka lázní Sabina Kodlová. Lázně se tak svou nabídkou více zaměří právě na klienty, kteří nemají nárok na komplexní péči hrazenou pojišťovnou. „Víme, že se nám nepodaří pokles pojištěnecké klientely nahradit samoplátci," uvedla důvod úsporných opatření Kodlová.

„Probírali jsme jméno po jménu, sociální aspekt byl jedním z klíčových, který jsme při posuzování brali v úvahu. Druhým je kvalita práce a loajalita k firmě. Dá se tedy říci, že jde i o proces ozdravný a nemá to pouze negativa, ale i pozitiva," tvrdí Jiří Kolban. Výpovědi obdrželi zaměstnanci pro nadbytečnost, tudíž jim začne plynout dvouměsíční výpovědní lhůta a poté dostanou tříměsíční odstupné. „Možná se poměry změní a oni budou první, kdo se vrátí," nadnesl.

„Je to historicky poprvé, co dochází k omezování počtu zaměstnanců," uvedl Jiří Houdek. Podle jeho slov se ale třeboňské lázně na rozdíl od jiných budou schopny s touto situací vyrovnat. „Nám by nyní pomohlo, kdyby každý, kdo má nárok na lázeňskou péči, šel za svým lékařem a důsledně tu lázeňskou péči požadoval na zdravotních pojišťovnách," předeslal.

Podle ředitele lázní Jiřího Kolbana jsou přitom právě pojišťovny klíčovými obchodními partnery lázní: „Jako celek se podílejí na našich tržbách 70 procenty. V roce 2011 objem poukazů klesl o 17 procent, o rok později o 20. Nyní došlo k poklesu až 63 procent."

Úbytek klientely však může mít dopad i mimo samotné lázně. Na jedno místo v lázeňství totiž připadá jedna nebo i dvě pracovní pozice v jiných sektorech. Třeboňské lázně mají například nasmlouvané soukromé ubytovatele, které tak ale nebude nutné nadále využívat.

anketa lázně

Petra Jouzová