Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Léčíme, ale nemůžeme to tvrdit, stěžují si výrobci přípravků

Tachovsko – Že pangamin je vitamin B, to je všeobecně známé. Ale výrobce potravinových doplňků na bázi pangaminu, firma Rapeto už to nemůže napsat na obaly svých výrobků. Stejně tak výrobce například heřmánkového čaje nemůže na krabičku napsat, že heřmánek podporuje lepší trávení. Nařídila to Evropská komise.

16.2.2015 8
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Reprofoto: Pangamin.cz

Jedno z jejích rozhodnutí, které nedávno vstoupilo 
v platnost, totiž zakazuje výrobcům potravinových doplňků a přírodních produktů informovat, k čemu je jejich použití dobré. A to nejen na obalech, ale také v reklamách a na internetových stránkách. Výrobcům, kteří působí na Tachovsku, se nová norma nelíbí.

„Pivovarské kvasnice jsou přírodním zdrojem vitaminu B. Takové tvrzení už nesmíme podle nového nařízení použít na obalech. Celý život se snažím vyrábět potravinové doplňky a poskytovat o nich informace lidem. Nařízení Evropské unie nás v této činnosti hodně omezuje," řekl Deníku Radek Sajvera, jednatel firmy Rapeto.

Nařízení svazuje ruce

Ta zásobuje pangaminem trh v několika evropských zemích. „Nařízení nám svazuje ruce, v podstatě ani nemůžeme na trh uvádět nové produkty, protože nemáme zákazníkům jak sdělit, k čemu výrobek pomáhá," dodal.

Podobně to cítí jeho kolegové z branže. Plánská firma Dr. Popov proslula bylinnými čaji, různými mastmi a krémy na přírodní bázi. „Nový předpis Evropské unie se nás dotýká velmi. Nemůžeme na obaly našich výrobků psát nic, co není schváleno. Je to hodně omezující," vyjádřil se regionálnímu Deníku Pavel Popov.

Ani na výrobky, které jsou například z heřmánku či z řepíku, tedy po staletí známých a všeobecně uznávaných léčivých bylin, není možné uvést informaci, k čemu bylina slouží, jakému neduhu může být prospěšná. Existuje sice seznam povolených tvrzení, která smí výrobci na obalech uvádět, ale tento seznam se podle producentů neustále snižuje a ztenčuje.

Podle provozní ředitelky firmy Ivany Kožmínové nahrává opatření Evropské unie farmaceutickému průmyslu. Drobní výrobci potravinových doplňků na přírodní bázi se ostatně všichni shodují, že za nařízením stojí farmaceutická lobby, která v nastupujícím trendu a oblíbenosti přírodních produktů začala vidět konkurenci.

„Nařízení posílá místo za přírodními produkty lidi do lékáren, kde dostanou chemickou pilulku," řekla Ivana Kožmínová. Některým drobným výrobcům může opatření ohrozit existenci.

K výrobcům potravinových doplňků z přírodnin se na Tachovsku řadí také firma Agrobac. Podle majitele společnosti Karla Gebauera je jedním z průvodních problémů normy složité zacházení s etiketami na výrobky. „Každý výrobce si na svoje výrobky musí obstarat obaly. Necháme jich udělat určitý počet 
a pak přijde nějaké nařízení
z Bruselu a my můžeme hotové etikety vyhodit," poznamenal.

Příliš mnoho povinných informací

Podle jeho slov také komplikuje život předepsaný počet informací, které na obalech být musí. „Počet povinných informací se neustále zvyšuje a brzy to asi povede 
k tomu, že výrobci budou balit své výrobky do velkých obalů, které budou z velké části naplněny vzduchem," uvedl.

Různými opatřeními, která Brusel pravidelně vydává, nemá podle majitele firmy z Dubce spotřebitel šanci zjistit, 
v čem se produkt liší.

„Různé výrobky podobného složení a zaměření budou mít na obalu stejnou větu, protože si to nějaký úředník v kanceláři vymyslel. Paradoxně to je třeba u výrobků určených diabetikům. Nesmíme uvádět, že výrobek je vhodný pro diabetiky. Ale každý produkt by měl být označen tabulkou, která uvádí množství sacharidů. 
A ukažte mi někoho, kdo si 
v obchodě s kalkulačkou počítá, zda mu množství sacharidů uškodí, či nikoliv," uvedl.

odle poznatků Dagmar Daňkové, která má v uvedené firmě na starosti legislativu, nařízení komise vůči výrobcům rok od roku přitvrzují 
a nedodržení podmínek může znamenat vysoké pokuty.

Co Evropská komise nařídila
- Nařízení Evropské komise číslo 432/2012 (a 1169/2011) zakazuje přírodním produktům používat nepovolená léčebná tvrzení.
Tato tvrzení jsou zakázána na obalech produktů, na webových stránkách výrobce i v reklamách.
- Evropská norma zakazuje výrobcům i citace odborných studií a lékařů.
- Na obalech také nesmí stát, že se jedná o přírodní produkt, 
i kdyby složení bylo stoprocentně přírodní.
- Nařízení komise zakazuje na obalech doplňků pocházejících 
z přírodních látek uvádět informace o působení přírodních složek produktu, které by mohly mít pozitivní vlivy na naše zdraví.
Tento zákaz informovat se týká 
i propagačních materiálů výrobců, a to dokonce i pokud by se výrobci odkázali na úspěšné využití daného produktu konkrétním lékařem.

Autor: Jiří Kohout

16.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kočka
23

Žena zemřela po kousnutí kočkou na nemoc přenášenou klíšťaty

Zleva Michal Urbánek, Kamil Jirounek, Radomír Kučera a Peter Kmeť
3 10

Jde o pokus o násilné převzetí mojí firmy, tvrdí zakladatel Oleo Chemical

AUTOMIX.CZ

Takto by mohla vypadat Škoda Kodiaq Coupé RS. A co říkáte na Karoq Coupé?

Česká automobilka Škoda se chce v nejbližší době víc soustředit na vozy typu SUV. Je to logické, zákazníci o ně mají čím dál větší zájem. Jednou z možností, jak by mladoboleslavská značka mohla svou nabídku "esúvéček" a crossoverů v budoucnu rozšířit, je třeba i uvedení nových kupé-SUV.

Hackerský útok na UniCredit v Itálii zasáhl 400 tisíc klientů

Zatím neznámí hackeři zaútočili na největší italskou banku UniCredit. Ohrožena jsou data ze 400 tisíc účtů.

Medailové ambice jsou. Letenku do Londýna má už 23 českých atletů

Na srpnový šestnáctý světový atletický šampionát do Londýna bylo prozatím nominováno třiadvacet českých atletů. 

V bankomatech je Windows XP, lze ho ovládnout během minuty

Ke každému bankomatu se dá jednoduše připojit USB kabelem, peníze pak lze ukrást během minuty. Několika zlodějíčkům v Asii se tak před časem podařilo jednoduše vybrat peníze. Experti vysvětlují, jak jsou bankomaty málo zabezpečené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení