VYBERTE SI REGION

Legendární tramvaje T3 vozí Pražany už půl století

Praha - Před půl stoletím, 21. listopadu 1962, byly v Praze poprvé nasazeny do pravidelného provozu legendární tramvaje typu T3. V modernizované podobě jezdí po metropoli dodnes a tvoří 40 procent vozového parku pražského dopravního podniku.

20.11.2012 2
SDÍLEJ:

PŘED I PO REVOLUCI. Tramvaj T3 patří dodnes ke stálicím pražské MHD.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

"Té trojky" sloužily kromě Prahy v řadě dalších měst doma i v zahraničí a celkem jich podnik ČKD Tatra Smíchov vyrobil neuvěřitelných 13.713 kusů.

U zrodu tramvaje T3 stál hlavní konstruktér Antonín Honzík a designér František Kardaus. Právě jemu tyto vozy vděčí za svůj nadčasový vzhled s typickými kulatými světlomety a vysokým "čelem" nad předním oknem.

Tramvaje T3 byly veřejnosti poprvé představeny v roce 1960 na veletrhu v Brně a již od června následujícího roku mohli Pražané prototyp spatřit při zkušebních jízdách. Do ostrého provozu byly "té trojky" nasazeny koncem roku 1962. Nejprve jezdily na lince číslo 4, tedy ze Zlíchova do Hostivaře. Postupem času se dočkaly i další tratě a v květnu 1974 tramvaje T3 definitivně nahradily své dvounápravové předchůdkyně.

Od zahájení výroby do roku 1976 bylo pražskému dopravnímu podniku dodáno 892 tramvají T3. V 80. letech přibylo ještě 292 tramvají mírně pozměněného provedení, označovaného jako T3SU a T3SUCS. Zatímco provoz původních "té trojek" byl ukončen v loňském roce, od něj odvozené typy brázdí ulice hlavního města dodnes.

V souvislosti s tramvajemi T3 se nelze nezmínit o typických sedačkách ze sklolaminátu. Ty do nich byly montovány od roku 1964 a podle mnohých cestujících poskytují dodnes nepřekonanou míru pohodlí.

Autor: ČTK

20.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
6

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Motorizovaný surf – JetSurf

Motorový surf z Moravy dobyl svět, výroba se blíží továrnám formule 1

Desátek už nestačí. Církvi mají pomoci vyšší příspěvky od farníků

Církvím v Česku sice začal stát v posledních letech vracet majetek, který jim od padesátých let minulého století zestátňoval komunistický režim, ale na druhou stranu nyní církvím postupně klesají státní příspěvky určené na jejich chod a dále budou klesat až k nule.

Fašistický převrat měl začít v Brně. Cíl? Totalitní stát podobný Itálii

Brno - Čtyřiaosmdesát let uplynulo v neděli od neúspěšného pokusu o fašistický převrat v brněnských Židenicích. Událost si na místě připomenou lidé v prvorepublikových uniformách.

Historici bojují za Transgas, žádají ministra o pomoc

Historikové umění z vysokých škol protestují proti kroku ministerstva kultury, které odmítlo prohlásit budovy bývalého Transgasu v Praze za kulturní památku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies