VYBERTE SI REGION

Legios zavírá své továrny. Ale ta v Lounech by měla zůstat

Louny - Vyplývá to z návrhu reorganizace společnosti, která je kvůli velkým dluhům v insolvenci.

16.7.2014 1
SDÍLEJ:

Logo dřívější firmy Legios, nyní přejmenované na Heavy machinery servicesFoto: Reprofoto

Společnost Legios, tradiční výrobce lokomotiv a železničních vozů a významný zaměstnavatel v Lounech, se rozhodl uzavřít některé své továrny v Česku nebo v nich výrazně utlumit činnost.

Už skončil závod v Českých Velenicích na jihu Čech, o práci tam přišla stovka lidí. Podobný osud zřejmě potká i závod v Horním Slavkově na Karlovarsku a v Nymburce ve středních Čechách. Výroba v Lounech by ale měla zůstat.

Neprůhledná struktura a častá změna jména• společnost v posledních letech často mění jména, v září 2010 se Lostr přejmenovává na Legios, v říjnu 2013 na Industry plant a v březnu 2014 přichází další změna, nyní se firma jmenuje Heavy machinery services
• v lednu 2013 byla založena společnost Legios Loco se sídlem na Kypru
• obchodní model podniku je rozdělen do více subjektů. Některé se starají o vlastní výrobu a opravu vagónů, jiné o obchod, tedy hlavně o prodej výrobků. Ty stojí ale ve financování mimo, insolvence se jich netýká. Otázkou tak je, jakých ekonomických výsledků by podnik dosahoval, kdyby si své výrobky prodával sám.

Vyplývá to z návrhu na reorganizaci, kterou společnost zaslala Krajskému soudu v Českých Budějovicích. Ten se zabývá insolvencí společnosti Heavy machinery services, na kterou přešly některé aktivity a hlavně dluhy společností Lostr, Legios a Industry plant, jak se firma při problémech v minulých letech postupně přejmenovávala. Do insolvenčního řízení se přihlásilo celkem 322 věřitelů s pohledávkami v celkové výši 3,285 miliardy korun.

Reorganizace nebo konkurz?

Nyní se jedná o tom, jak se bude řešit úpadek firmy. Zda soud povolí jedno z možných řešení reorganizaci. Nebo zda Legios půjde do konkurzu.

V návrhu na reorganizaci stojí, že společnost už uzavřela na konci června továrnu v Českých Velenicích a podobný krok chystá v Nymburce a Horním Slavkově. I když v Nymburce má výroba ještě určitý čas pokračovat. Uzavřením těchto dvou závodů, nebo alespoň částí areálů, si firma slibuje úspory 10 milionů korun měsíčně. „Došlo k maximálnímu zefektivnění výroby, snížení stavu pracovních sil a její koncentraci v Lounech. V rámci vnitřních úspor došlo ke snížení počtu zaměstnanců z 1160 na podzim loňského roku na 535 na počátku tohoto měsíce. Celková úspora na mzdových nákladech nákladech činí 121 milionů korun ročně," uvádí se v dokumentu.

K 1. červenci 2014 v závodě v Lounech pracovalo 428 lidí, v Nymburce 107.

Mediální zástupce společnosti Michal Donath Deníku sdělil, že společnost v Lounech a Nymburce aktuálně zaměstnává 1100 lidí. Rozdíl je prý v tom, že část, přibližně tedy polovina, jsou tzv. agenturní pracovníci. Ti nemají pracovní smlouvy přímo se společností Legios.

Zaměstnanci společnosti přišli v rámci úspor po plošném snížení o část platu. Firma kromě mzdových nákladů také šetří na právních službách, ostraze a úklidových službách.

Nová zakázka na stovku vozů

Legios v minulých dnech zveřejnil, že získal další významnou zahraniční zakázku. Pro německého dopravce Havelländische Eisenbahn Aktiengesellschaft (HVLE) vyrobí ještě do konce letošního roku 100 výsypných vozů na přepravu sypkých materiálů. Objem kontraktu přesahuje 10 milionů eur. Společnost HVLE se specializuje na železniční nákladní dopravu v Německu, Česku a Polsku.

Vozy se budou vyrábět v závodech společnosti Legios v Lounech a Nymburku. „Nový kontrakt znamená také zvýšení sociálních jistot pro zaměstnance Legiosu i jejich rodiny," sdělil Michal Donath. Podle něj firma v souvislosti s novou zakázkou přibere dalších 150 pracovníků vesměs s vyšší odbornou kvalifikací. „Úspěch společnosti Legios bude přínosem i pro její české subdodavatele," řekl. Legios v letošním i minulém roce realizoval exportní zakázky na dodávky kolejových vozidel do Francie a Turecka. V roce 2013 překročila jejich celková hodnota částku 80 milionů eur, připomněl Michal Donath.

Společnost Legios, tradiční výrobce železničních vozů, se ale v posledních době dostala do velkých finančních problémů. Několikrát se přejmenovala, rozdělila a došlo až k vyhlášení insolvence. Tu nyní stále řeší Krajský soud v Českých Budějovicích.

Za naše problémy může stát, tvrdí zástupci firmy

Vedení společnosti Legios tvrdí, že za problémy firmy může stát. „Aktuální finanční problémy společnosti jsou způsobeny především tím, že stát jí zablokoval vratky DPH, a to přes 800 milionů Kč. Je to částka více než dvojnásobně přesahující nesplacené závazky, za nimiž firma stojí," sdělil Michal Donath. Řadu pohledávek totiž Legios popírá.

Připomeňte si také: Muž si přišel do firmy pro peníze. S plynovou pistolí a nunčaky

Hospodaření v Legiosu už několik let šetří Útvar pro odhalování korupce a finanční kriminality. Obviněny jsou tři osoby z trestného činu zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby. Věc dozoruje Vrchní státní zastupitelství v Praze.

Policisté mají podezření, že lounská společnost Legios a „spřátelené" firmy ošidily stát na daních o více než sto milionů korun. K daňovým únikům mělo docházet při obchodování s komponenty pro opravy železničních vagonů.

Infoblok

Policejní vyšetřování

• v říjnu 2010 vtrhli do firmy v Lounech policisté z protikorupčního útvaru, prohlídky se konaly i na dalších místech 
• na povrch tak vyplynulo rozsáhlé policejní vyšetřování kvůli podezření z daňových úniků. Policisté mají podezření, že společnost Legios a „spřátelené" firmy ošidily stát na daních o více než sto milionů korun. K daňovým únikům mělo docházet při obchodování s komponenty pro opravy železničních vagonů.
• v této věci jsou stíhány tři osoby pro trestný čin zkrácení daně poplatku a podobné povinné platby
• v roce 2012 ale Ústavní soud rozhodl, že policie musí vrátit věci, které v říjnu 2010 zabavila při raziích. Příkazy k prohlídkám vydanými soudem v Lounech byly podle něj nedostatečné odůvodněné. Pokud při nich policisté našli důkazy o trestné činnosti, nemohou je použít. 
• „Případem se stále zabývá náš útvar, je ve stadiu vyšetřování. Více informací nebudeme poskytovat," říká Jaroslav Ibehej, mluvčí protikorupčního útvaru

Finanční problémy

• firma směřovala k úpadku už od roku 2008 
• od roku 2009 se potýkala s nedostatkem provozní hotovosti, byla na hranici platební neschopnosti
• zadlužení rostlo, od roku 2013 firma už nemá téměř žádný vlastní kapitál
• odhad hodnoty podniku zdaleka nepokrývá současné pohledávky věřitelů
• do insolvenčního řízení se přihlásilo celkem 322 věřitelů s pohledávkami v celkové výši 3,285 miliardy korun

Autor: Petr Kinšt

16.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies