VYBERTE SI REGION

Letecká doprava škodí klimatu, přesto ji Brusel zvýhodňuje

Praha - Žádný druh dopravy neprodukuje tolik skleníkových plynů jako letecká. Přesto má výhody, o kterých se například mnohem ekologičtější železnici ani nezdá. Ekologové to kritizují.

24.8.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv VLP

„Letecké společnosti nemusí platit daň z přidané hodnoty a daň z paliva,“ upozorňuje Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku. Přitom zatímco letecká doprava vyprodukuje 700 gramů skleníkového plynu CO2 na tunu přepravovaného zboží na kilometr, kamiony 100 gramů a lodní jen 15 gramů. „Zrušení těchto výhod není příliš reálné, protože vychází z mezinárodních dohod,“ dodal Jeřábek.

To potvrzuje i české ministerstvo financí. „Tato výjimka platí na základě příslušné směrnice Evropské unie, neboť celá problematika spotřebních daní je v podstatě harmonizována na úrovni EU,“ řekl Deníku Jakub Haas z tiskového oddělení ministerstva.

Výjimka platí jen pro mezistátní lety. „V současnosti mohou členské státy uplatňovat nulovou DPH na mezinárodní leteckou dopravu, pokud je nulová sazba umožněna v kterémkoli z ostatních členských států,“ uvedl Martin Stašek, tiskový mluvčí Zastoupení Evropské komise v Praze.

Další výhodou pro letecké společnosti je, že dosud nebyly zahrnuty do systému regulace objemu skleníkových plynů (ETS). Evropští poslanci však toto privilegium letecké dopravě vzali. „V roce 2012 dojde ke zrušení zvýhodnění letecké přepravy vůči pozemní dopravě,“ uvedl česká poslankyně v Evropském parlamentu Zuzana Roithová.

Podle ní se však výraznějšího omezení skleníkových plynů v dopravě nepodaří, pokud k podobné regulaci nepřistoupí i další státy. „Věřím, že se nám podaří brzy uzavřít dohodu s USA a dalšími zeměmi,“ dodala Roithová. Evropský parlament prosadil změnu v rámci ustanovení, podle nějž budou v první fázi od roku 2012 sníženy ve vybraných odvětvích emise skleníkových plynů o 3 procenta, ve druhé fázi, od roku 2013, pak o 5 procent.

Autor: Dalibor Dostál

24.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mrazy v letošní zimě ještě zdaleka neskončily.
AKTUALIZOVÁNO
3

Česko svírá silný mráz. Noční teploty klesnou až k minus 20 stupňům

Ilustrační foto.
31 6

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Spláchnou, zvednou prkénko, těžko se v nich orientuje - to jsou japonské toalety

Nejvyspělejší toalety najdete v japonském Tokiu. Prkénko se samo zvedne, je vyhřívané a můžete si tady pustit zvuky tekoucí vody. Výrobci nyní zjednodušují jejich obsluhu.

Na KLDR budou shlížet bývalí vůdci. Kim staví na nejvyšší hoře sousoší dynastie

Severokorejský diktátor Kim Čong-un utrácí miliony dolarů za výstavbu nového sousoší, které bude znázorňovat trojici dosavadních vůdců KLDR - tedy jeho, jeho otce Kim Čong-ila a dědečka Kim Ir-sena. Socha se má tyčit na vrcholu nejvyšší severokorejské hory Pektu. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies