VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letiště nabídne 17 tisíc nových pracovních míst

Praha - Tisíce pracovních míst a miliardy korun pro státní kasu. To má v následujících letech nabídnout letiště Praha.

26.6.2009 2
SDÍLEJ:

Letiště Ruzyně. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ivan Babej

Za vším stojí stavba nové paralelní dráhy v Ruzyni. Práce mají být zahájeny v roce 2012 a v roce 2014 by měla být dráha uvedena do provozu. Postupně má letiště nabídnout do roku 2020 celkem 17 tisíc nových pracovních míst. Alespoň to vyplývá z analýzy, kterou pro Letiště Praha vypracovali renomovaní ekonomové, kteří pracovali i pro vládní NERV.

Nový impulz pro ekonomiku

„Realizace nové dráhy na pražském letišti pozitivně ovlivní ekonomiku nejen Prahy a Středočeského kraje, ale také celé České republiky. V letech 2012 až 2020 tento projekt přinese 17 tisíc pracovních příležitostí a navýší hrubý domácí produkt o 126 miliard korun,“ potvrdil Tomáš Sedláček, jeden z autorů analýzy. S ním spolupracovali ještě Petr Zahradník a Jan Jedlička.

Samotná společnost Letiště Praha má v současné době zhruba 2300 zaměstnanců, po dokončení stavby paralelní dráhy má jejich počet stoupat až na čtyři tisíce. Zmíněných 17 tisíc zaměstnanců bude ze všech sfér, které budou na letiště nějakým způsobem napojena a budou postupně navyšovat počet svých pracovníků.

Přečtěte si rozhovor s ředitelem Letiště Praha: Stavbu nové letištní dráhy už nic nezastaví

„Nové pracovní příležitosti vzniknou ve stavebních firmách a u jejích dodavatelů, v návazných výrobách a ve službách a po spuštění ranveje také přímo na Letišti Praha,“ pokračoval Sedláček.

Jenom ve Středočeském kraji vznikne 5900 nových míst, více než čtyři tisíce pak v Praze. Ekonomický model rovněž ukázal, že v roce 2020 veřejné rozpočty ušetří díky novým pracovním příležitostem téměř dvě miliardy korun na výplatě dávek v nezaměstnanosti.

Klíčová stavba

Pro Letiště Praha je stavba nové dráhy klíčová především z kapacitních důvodů. „Již nyní máme ve špičkových časech kapacitu dráhového systému naprosto naplněnou. A pokud bychom situaci neřešili, již v roce 2014 nebudeme schopni nabídnout aerolinkám vhodné odletové časy,“ uvedl Miroslav Dvořák, generální ředitel a předseda představenstva Letiště Praha.

V roce 2008 letiště odbavilo 12,63 milionu cestujících. Cestující mají v nadcházející letní letové sezoně k dispozici nabídku 50 leteckých společností spojujících Prahu přímou linkou se 125 destinacemi po celém světě.

„I v době finanční krize je stavba nové letištní dráhy dlouhodobě dobrou investicí. Trend je jasný a letecká doprava bude i nadále na vzestupu,“ doplnil Petr Zahradník. Navíc podle mluvčí Letiště Praha Evy Krejčí je zvětšování kapacit letišť evropským trendem. „Pokud bychom novou dráhu nepostavili, dopravci by začali hledat jiné lokality a Praze by se pak vyhýbali,“ uzavřela.

Odpůrci nové dráhy asi neuspějí

To, že přípravy pokračují a letiště bude postaveno, je špatná zpráva hlavně pro tisíce odpůrců paralelní dráhy, kteří se sdružují pod několika občanskými sdruženími. Tito lidé se totiž velmi obávají negativních dopadů stavby nové dráhy, zejména hlučnosti.

„Dráha umožní další rozvoj letiště a bude představovat hlukovou zátěž pro statisíce Pražanů. Praha je přitom již dnes nejpostiženějším regionem a nadlimitní hlukovou zátěží je ohroženo zhruba 50 procent Pražanů,“ argumentuje v jedné z tiskových zpráv pražská Strana zelených. Podle odpůrců chybí například stanovení limitů pro počet nočních letů a podobně. Proti jsou občané z dotčených oblastí Suchdola, Nebušic či Hostivic.

Naopak stavbu podporuje například sdružení Ticho nad Prahou. „Oproti nám je odpůrců stavby jen hrstka,“ řekl předseda zmíněného sdružení Pavel Skramlík s tím, že jen z Prahy 13 a 17 stavbu uvítá zhruba 90 tisíc obyvatel.

Autor: Lukáš Marek

26.6.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ekonom Pavel Kohout
1

Komentář Pavla Kohouta: Jak je tomu s eurem

Donald Trump, Emmanuel Macron a Theresa Mayová na sicilském summitu G7.
AKTUALIZOVÁNO
13

Víme, jak bolí Bataclan i Manchester, shodli se Mayová s Macronem

Příběhy falešných obětí z Manchesteru. Naletěl i slavný deník Daily Mail

Každá událost přináší nejen opravdové hrdiny a oběti. Už od nepaměti se rodí nepraví hrdinové, vítězové a poražení. Titanic měl své nepravé přeživší i nepřeživší. Sociální sítě umožňují lhářům ucházet se o pozornost. Také výbuch sebevražedného atentátníka v Manchesteru už zrodil na internetu neexistující oběti.

Zkasírovat hosta před každou cigaretou? I to může „přinést" protikuřácký zákon

Jste číšníkem v restauraci a host, který vypil třeba tři piva a jednu štamprli, se zvedne s tím, že si jde ven zapálit. Budete mu důvěřovat, nebo ho zkasírujete hned? I s takovými situacemi si budou muset v restauracích poradit poté, co začne 31. května platit protikuřácký zákon.

Kamiony pustoší silnice v okolí opravovaného tahu z Holic na Vysoké Mýto

Neustálý řev motorů, výfukové zplodiny, na silnici vyjeté koleje, trhající se krajnice. Tak to v těchto dnech vypadá v Jaroslavi na Holicku. Obec doplácí na probíhající rekonstrukci páteřního tahu I/35 z Holic na Vysoké Mýto. Přes Jaroslav teď proudí veškerá silniční doprava včetně kamionové.

Na Sicílii jednají státy G7. Venku je léto, v jednacím sále bude chladno

Všechno je jednou „poprvé". Pro amerického prezidenta Donalda Trumpa je toho tento týden „napoprvé" dost. První zahraniční cesta, první setkání s papežem, první jednání v NATO. Také setkání osmi světových ekonomických velmocí pod hlavičkou G7 je pro amerického politika první. Tentokrát se na něj vydal do Taorminy na Sicílii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies