Na konci letošního roku by mělo být v ČR 179 otevřených nákupních parků, celková plocha dosáhne zhruba 775.000 m2. Z toho je neobsazených 8,3 procenta prostor. Největší obchodní centrum, které bude letos dokončeno, vyroste v Havířově a otevře do konce října. Rotunda Havířov má prodejní plochu 6400 m2. Mezi další nová centra patří Retail park v Šestajovicích u Prahy, MyBox v Brandýse nad Labem, Fastmall v Bruntálu a Retail Park Mělník.

S plochou nákupních parků téměř 800.000 m2 se Česká republika v rámci regionu střední Evropy řadí na druhé místo po Polsku. "Z hlediska přepočtu na obyvatele patří ČR také druhé místo - se 78 m2 na tisíc obyvatel má po Slovensku druhou nejhustší síť ve střední Evropě," uvedl vedoucí oddělení nákupních parků společnosti Jiří Kristek. Z evropských zemí má nejrozvinutější trh Německo se 104 m2 na tisíc obyvatel. Celkem disponuje 8,5 milionu m2 obchodní plochy.

Plocha nově otevíraných nákupních center se postupně zmenšuje

V příštím roce společnost odhaduje, že budou otevřena centra o celkové obchodní ploše do 60.000 m2.

Tuzemské obchodní centra jsou z velké části v rukou zahraničních investorů, čtyři firmy si mezi sebe dělí téměř polovinu místního trhu. Z nich největší podíl vlastní německé firmy Saller (15 pct) a Intercora (14 pct). Po nich následuje český developer a investor CPI (10 pct) a rakouská společnost Immofinanz (osm pct).

Podle Kristka zájem domácích i zahraničních investorů o koupi nákupních center v ČR stoupá. "Současní majitelé se však do prodeje nehrnou, protože nákupní parky jsou zajímavou součástí realitního portfolia," dodal Kristek.

Letos se již prodal nákupní park Severka Liberec a Campus Brno. Další transakce jsou aktuálně v jednání. Popularitu si nákupní parky zachovávají i přes patrný pokles výnosů z jejich prodeje oproti předchozím letům. Zatímco loni se zisk u mimopražských parků pohyboval na úrovni 8,5 procenta, letos je to okolo osmi procent z celkové ceny.