Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Liberalizace železnice: ministerstvo chce zamezit znevýhodnění ČD

Nové vlaky bude od zájemců ministerstvo dopravy požadovat jen pro část výběrových řízení na nové dopravce na železnici. V ostatních případech bude vyjednávat s Českými drahami (ČD), aby v soutěžích mohly uplatnit nynější vozidlový park, který státní dopravce v minulosti modernizoval.

21.4.2017 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Zároveň úřad zvažuje státním ČD vyplácet peníze za udržování záložní flotily vozidel pro případ krizových situací. Na dnešní konferenci k liberalizaci železnice to řekl ředitel odboru osobní dopravy na ministerstvu dopravy Ondřej Michalčík.

Oba návrhy mají podle ministerstva sloužit k tomu, aby státní ČD nebyly v soutěžích v nevýhodné situaci vůči konkurenčním dopravcům. Tendry by nejpozději po roce 2033 měly být podle Evropské unie jediným způsobem, jak objednávat veřejnou dopravu na železnici.

Podmínkou otevírání železničního trhu je dále zajištění prodeje jízdenek platných pro všechny dopravce. Pokud na trati jezdí dva dopravci, měl by mít cestující možnost koupit si jízdenku jen pro jednoho dopravce, nebo jízdenku platnou u obou. Její cena by se odvíjela od počtu ujetých kilometrů, uvedl Michalčík.

Požadavek na nediskriminační přístup vůči Českým drahám vznesli zástupci vlády, zaměstnanců a zaměstnavatelů na dubnovém zasedání tripartity. Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula vyjádřil obavu, že se český železniční trh liberalizuje, současně ale bude národnímu dopravci zapovězen vstup na ostatní trhy, tedy Francie, Německa či Rakouska.

České dráhy si na nerovný přístup stěžovaly v dosavadních výběrových soutěžích. V posledním případě to bylo u linky mezi Plzní a Mostem, kdy se dopravce zastal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten jako diskriminační uznal skutečnost, že České dráhy jako jediný dopravce musí uznávat režijní jízdné ostatních železničních zaměstnanců, například Správy železniční dopravní cesty.

Ministerstvo dopravy v koncepci schválené vládou nedávno vytipovalo šest železničních tratí, na kterých chce do konce roku 2021 nového provozovatele železniční dopravy. V dalším návrhu vypracovalo harmonogram postupných výběrových řízení na zbytek tratí, soutěže na poslední linky měly být v roce 2033.

Příkladem úspěšné liberalizace železnice v Evropě je podle Víta Janoše z dopravní fakulty ČVUT Bavorsko. Zde se podařilo prostřednictvím veřejných soutěží významně snížit dotace na provoz železniční dopravy a zároveň zvýšit objem přeprav a zkvalitnit úroveň poskytovaných služeb. Zapojení alternativních dopravců do systému přitom významně nepoškodilo státního dopravce, jehož dceřiná firma DB Regio vyhrála 19 ze 36 pořádaných soutěží.

Autor: ČTK

21.4.2017 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lidl
21

Lidl otevřel e-shop. Zboží jde objednat ještě dřív, než bude na prodejně

Ilustrační foto.
23

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Výbuch v kasárnách: munice neměla v administrativní budově co dělat

Armáda ve čtvrtek potvrdila, že v ubytovně Jugo ve vyškovské vojenské posádce byla munice nelegálně. Při explozi tam v úterý zemřel jeden voják.

Modelce, která chtěla dobýt svět, hrozí mnohaletý žalář

Chtěla dobýt modelingový svět, nyní jí však hrozí, že svou krásou bude dlouhé roky ohromovat pouze osazenstvo věznice.

Dědička ĽOrealu a nejbohatší žena světa zemřela ve věku 94 let

Ve věku 94 let zemřela francouzská podnikatelka a dědička globální kosmetické značky ĽOreal Liliane Bettencourtová. Oznámila to její dcera. Rodina Bettencourtů, kteří ĽOreal založili, drží v této společnosti dodnes 33 procent.

Záchranáři v Mexiku stále bojují o životy zavalených

Mexičtí záchranáři se stále snaží vyprostit zpod zřícených budov přežívající lidi, včetně dětí z Rébsamenovy školy a dále pěti tchajwanských továrních dělníků, u nichž je naděje, že stále zůstávají naživu. Při úterním ničivém zemětřesení zahynulo nejméně 233 lidí, 1900 lidí bylo zraněno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení