Liberecký kraj počítal předběžně v novém programovacím období s nákupem deseti až 12 nových motorových vlaků za zhruba 600 milionů korun pro trať z Liberce přes Turnov do Semil a možná i dál do Královéhradeckého kraje a také pro linky z Turnova a České Lípy do Mladé Boleslavi, spojující Liberecký a Středočeský kraj. Vlaky nechtěl nakupovat sám, pořídit je měli dopravci, kteří zvítězí ve veřejné soutěži. Nejasnosti kolem dotačního programu však podle Půty komplikují i přípravu veřejných zakázek.

Kraj má s podobnými projekty dobré zkušenosti. Na základě veřejných soutěží je v současné době zajištěna zhruba polovina regionální železniční dopravy. Díky těmto zakázkám jezdí už několik let moderní nízkopodlažní vlaky do Jizerských hor a Krkonoš, na Frýdlantsku, ale také přes Chrastavu a Hrádek nad Nisou do německé Žitavy a Drážďan. Podobné vlaky by chtěl kraj i na dalších regionálních tratích, ale snaží se podle Půty dohodnout nasazení moderních nízkopodlažních vozů i na rychlíkových spojích, které objednává ministerstvo dopravy.

"Nasazení moderních vlaků a pravidelný jízdní řád na Frýdlantsku, Tanvaldsku a Hrádecku se odrazily pozitivně. V některých případech se počet cestujících zvýšil o téměř polovinu v porovnání s původním stavem. Navíc tratě na základě našeho vyjednání procházejí postupnými opravami," řekl Půta. Loni investovala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) do modernizace léta zanedbávaných tratí v kraji rekordních 2,3 miliardy korun, letos by to měla být zhruba polovina. Velkou slabinou kraje je podle Půty také chybějící rychlé železniční spojení na Prahu, které ministerstvo kvůli nevyhovující trati vůbec neobjednává.