Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé letos hodlají utratit za dárky víc než loni

Praha – Lidé hodlají letos utratit za vánoční dárky pro své blízké více peněz než před rokem. Podíl těch, kteří plánují investovat do dárků 5000 Kč a méně, se snížil z loňských 73 procent na 66 procent. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Cetelem uskutečnila agentura STEM/Mark mezi 1207 respondenty.

8.11.2014 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Od 5000 korun do 15.000 Kč chce vydat 32 procent dotázaných, o sedm procentních bodů více než loni. Až 10.000 korun chce zaplatit 27 procent obyvatel, více než 10.000 Kč sedm procent Čechů.

Za jídlo a vánoční výzdobu chce 77 procent lidí utratit do 3000 korun, do 5000 Kč investuje 14 procent a přes 5000 korun dá za jídlo a výzdobu devět procent lidí. I za jídlo hodlají Češi utratit o něco více než loni.

Letošní výdaje však mohou být ještě vyšší. Téměř každý čtvrtý se totiž přiznal k tomu, že minulý rok utratil za dárky nakonec víc, než plánoval. Naopak méně utratilo jen necelých pět procent respondentů.

Dárky pro děti

Dárky pro děti tvoří podle průzkumu nejčastěji od 30 do 70 procent celkových nákladů na dárky (75 procent). Více než třetina rodičů chce koupit dítěti to, co si přeje. Většina rodičů splní dětská přání aspoň částečně (59 procent). Zejména nedostatek peněz v rozpočtu a stále náročnější přání dětí však vedou k tomu, že čtyři procenta rodičů svým dětem to, po čem touží, nekoupí.

U dětí do pěti let mezi dárky vyhrávají hračky (71 procent), které spolu se stavebnicemi a stolními hrami vévodí také přáním dětí mezi šestým až desátým rokem (62 procent). V tomto věku se ale začínají dětská přání lišit, například pětina si přeje mobilní telefon, tablet či čtečku, 13 procent počítač nebo notebook. V tomto věku také děti začínají podle rodičů toužit po penězích (pět procent).

U starších dětí a dospívajících vítězí oblečení (28 procent), mobilní telefony (24 procent) a počítačové vybavení, jako jsou hry nebo grafické karty (17 procent). „Počítač či notebook už značná část dětí má, proto nepatří mezi nejčastější přání. Přesto 13 procent dospívajících by ho rádo pod stromečkem našlo," uvedl marketingový ředitel Cetelemu Tomáš Siegler. Zhruba každý šestý si přeje peníze.

Peníze jako dárek

Z dospělých by peníze jako dárek rádo dostalo 14 procent. S přibývajícím věkem jejich podíl klesá. Naopak s věkem významně roste podíl lidí, kteří peníze hodlají dát pod stromeček někomu jinému. Peníze chce letos darovat stejně jako loni každý pátý. Dárkové šeky plánuje koupit dalších šest procent respondentů, přejí si je však jen necelá dvě procenta.

Mezi nejčastější dárky bude patřit kosmetika, kterou plánuje koupit 72 procent lidí, dále oblečení (48 procent), knihy (45 procent) a parfémy (40 procent). Následují vybavení domácnosti (21 procent), spodní prádlo (18 procent), kutilské potřeby (17 procent), šperky a hodinky (17 procent) a sportovní vybavení (16 procent).

Dospělí si přejí pod stromečkem kromě peněz nalézt nejčastěji „nic konkrétního" (32 procent). Konkrétním přáním vévodí oblečení (19 procent), knihy (17 procent), peníze a parfémy (14 procent). Léky, zdravotnické pomůcky a masážní přístroje si přejí jen dvě procenta respondentů.

Autor: ČTK

8.11.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Otec a syn Bushovi
1 16

Rodina Bushů se připojila ke kritikům Trumpa. Jeho poradní tým se rozpadl

Ilustrační foto
4

Ve Dvoře Králové přišli o hrocha. Zemřel dva měsíce od převozu

RECENZE: Retro pro tátu. Strniště pro Jana Svěráka

Laskavé retro z těžké doby. Natočené podle klíče Obecné školy. To je v kostce nový film Jana Svěráka Po strništi bos, který režisér natočil spíš kvůli otci nežli kvůli sobě.

Pohledem Stanislava Šulce: Slyšet HDP růst

Výkon ekonomiky je stále obdivuhodnější. Tedy alespoň to tak vypadá u stolů makroekonomů, kteří sledují výlučně růst hrubého domácího produktu. Růst HDP o 4,5 procenta by nám mohli ostatní snad i závidět. Proti tomu však stojí rostoucí počet nespokojených lidí, kterým je růst HDP lhostejný, protože jej jednoduše neprožívají. Kvalita jejich životů stagnuje stejně jako platy, mírný růst vyváží stále sílící zdražování, které se zdaleka neomezuje jen na máslo.

Podvodníci zaplavují sociální sítě. Chtějí získat peníze skrze falešné profily

Neposílejte nikomu svoje číslo, policie varuje před podvodníky, kteří vytvářejí falešné profily na Facebooku a chtějí získat peníze. Méně pozorné uživatele dokáží připravit o tisíce korun. Snaží se získat ověřovací SMS pro internetové mobilní platby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení