VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé za mobily platí zbytečně moc, zjistil student a získal cenu

Brno – Lidé v Česku často platí za telekomunikační služby více, než je nutné. Naznačila to analýza českého trhu mobilních operátorů, kterou provedl devatenáctiletý student Ondřej Žídek. Za analýzu dostal cenu České hlavičky. Operátoři v Česku podle Žídka často nasazují vyšší ceny než v zahraničí. Svůj díl viny na situaci ale nesou i konzervativní zákazníci.

18.10.2012 1
SDÍLEJ:

Devatenáctiletý student prvního ročníku Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně vypracoval rozsáhlou analýzu českého trhu mobilních operátorů. Foto: Deník/Lubomír Stehlík

České hlavičky jsou mladší obdobou prestižní ceny Česká hlava pro špičkové vědce. Cílem je popularizace vědy a podpora nadějných středoškoláků, jejichž výzkumy mnohdy předčí některé vysokoškolské diplomové práce. V odborné porotě zasedli přední čeští vědci.

Žídek svou analýzu zpracoval jako student Gymnázia Vítkov na Opavsku. Dostal za ni cenu v kategorii Merkur, věnované ekonomice a podnikání. V dotazníku nasbíral odpovědi od 333 zákazníků českých operátorů, sledoval ceny a způsob regulace trhu v zahraničí. „Stejní operátoři jako v Česku působí také v jiných zemích. Ceny, které nabízejí tam, jsou až o 60 procent nižší," uvedl Žídek.

Lidé prý nehledají levnější možnosti

Čeští zákazníci se podle Žídka často spokojí s horšími podmínkami a nehledají levnější možnosti. Pokud by zahrozili operátorovi odchodem, často by prý ušetřili desítky procent. „Doporučil bych zákazníkům, aby se ozvali a vydobyli si lepší podmínky. Operátoři na to většinou slyší," řekl Žídek, jenž nyní studuje na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Doufá, že revoluci v telekomunikacích přinese nástup čtvrtého mobilního operátora.

Skupina studentů Střední školy aplikované kybernetiky v Hradci Králové uspěla v kategorii inovací ve fyzice, strojírenství či průmyslu. Zkonstruovali a vyrobili vlastní 3D tiskárnu. Použili součástky, které původně sloužily pro jiné účely, některé nakoupili v místním železářství. Vyvinuli i vlastní software pro ovládání tiskárny a přemýšlejí o dalším uplatnění technologie. „Chtěli bychom rozšířit 3D tiskárny mezi širokou veřejnost," uvedl student Robert Danyi.

V dalších kategoriích uspěli studenti z Gymnázia ve Frýdlantu nad Ostravicí, Gymnázia Jírovcova v Českých Budějovicích a Scholy Humanitas v Litvínově. Soutěž České hlavičky existuje šestým rokem. Někteří dřívější laureáti dosáhli dalších úspěchů na zahraničních soutěžích. Mnozí už působí na univerzitách a vedou vlastní výzkum.

Autor: ČTK

18.10.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Výhled na České středohoří. Vzadu Milešovka
0 14

Obludné plány na zastavění vrcholu Milešovky šly k ledu

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

AUTOMIX.CZ

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies