"Jsme velmi spokojeni s našimi výsledky za uplynulý finanční rok, které dopadly nad naše očekávání a dokonce mírně převyšují úroveň, kterou jsme dosahovali před prohibicí. Určitě nám pomohl i rostoucí trend konzumace kvalitních a prémiových alkoholových značek," komentoval výsledky generální ředitel likérky Anthony Schofield.

Likérů domácích značek, jako je Becherovka Original, Lemond či KV 14, firma prodala o 19,2 procenta více než loni. Prodej importovaných značek, mezi které se řadí například whiskey Jameson či gin Beefeater, se zvýšil meziročně o 17,2 procenta.

Hospodaření společnosti v předchozím roce negativně ovlivnila metanolová aféra a následná prohibice. Poté, co se v září 2012 objevily desítky lidí se zdravotními problémy po konzumaci otráveného alkoholu, vyhlásilo ministerstvo zdravotnictví zákaz prodeje lihovin nad 20 procent alkoholu. Po dvou týdnech se opatření zmírnilo. Pro Becherovku měla aféra nejhorší dopad na Slovensku, kde jí prodej klesl o polovinu.

Tajný recept

Becherovka je společností s více než dvousetletou tradicí. Byla založena v roce 1807 rodinou Becherů, tehdy jako rodinný podnik. V roce 2001 byl dokončen proces privatizace a společnost přešla do vlastnictví francouzské skupiny Pernod Ricard, která je druhým největším výrobcem alkoholických nápojů na světě po britské Diageo. Becherovka se tradičně objevuje v první desítce nejoblíbenějších českých značek. Recept na výrobu likérů znají údajně pouze dva pracovníci výroby.

Skupina Pernod vlastní mimo jiné značku vodky Absolut nebo značku koňaku Martell. Společnost dnes oznámila, že jí čistý zisk za uplynulý finanční rok klesl o 13 procent na 1,02 miliardy eur (28,3 miliardy Kč) a tržby se snížily o sedm procent na 7,9 miliardy eur.

Firma dala výsledek do souvislosti s přísnou kontrolou nákladů poté, co se na tržbách podepsal nepříznivý pohyb směnných kurzů a prudký propad tržeb na klíčovém trhu v Číně. Ve snižování nákladů hodlá pokračovat, přičemž část uspořených prostředků hodlá investovat do podpory značek a dlouhodobého růstu. Podle generálního ředitele Pierrea Pringueta chce firma v souladu s plánem úspor nazvaným Allegro ušetřit během tří let 150 milionů eur ročně. Firma také čeká, že v souladu s tímto plánem zruší zhruba 900 pracovních míst po celém světě, řekl agentuře Reuters náměstek ředitele Alexandre Ricard.

Pernod podobně jako menšího konkurenta Rémy Cointreau a další rivaly poškodila čínská vládní kampaň proti luxusním darům čínským činitelům. Tržby Pernodu v Číně ve čtvrtém fiskálním čtvrtletí klesly o 38 procent. Firma tam ale podle Ricarda čeká zlepšení.