VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lodní dopravci se ve velkém přesouvají do zahraničí

ÚSTÍ NAD LABEM - Labe je v letošním roce pro lodní dopravce rekordně nesplavné. Za prvních devět měsíců nemohli rejdaři vyplout ve sto třiceti dnech. To je nejvíce za poslední léta. Téměř stejně nebyla řeka splavná za celý loňský rok. Nákladní dopravci dramatickou situaci řeší hromadným přesunem do zahraničí.

25.11.2007 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Karel Pech

Nejhůře jsou na tom rejdaři na Dolním Labi, kde mají problémy vyplout i majitelé turistických plavidel. Znecelých sto deseti lodí české říční flotily již jezdí dlouhodobě vzahraničí šedesát plavidel. Na Labi zůstali pouze dva velcí přepravci – Československá plavba labská a Evropská vodní doprava. Je jen otázkou času, kdy také tyto společnosti přesunou své lodě do zahraničí.

„Lodní doprava na Labi je před krachem,“ uvedl Jiří Smažík, loďmistr plavidla Beskydy. „Když to půjde takhle dál, začnou dopravci své lodě prodávat nebo budou podepisovat dlouhodobé smlouvy vzahraničí,“ dodal Vít Šimonovský, ředitel odboru plavby ministerstva dopravy (MD). Čeští rejdaři své lodě pronajímají cizím dopravcům. Pouze menšina nabízí své služby přímo vzahraničí.

Na vodních cestách mimo Českou republiku přepravily české lodě osm set padesát tun. To je zhruba stejně jako loni a dvakrát více než za celý rok 2005. Stěhování lodí do západní Evropy se ministerstvu dopravy nelíbí. „Profitují ztoho jen cizí státy a nikoliv Česká republika,“ sdělil Vít Šimonovský.

Dlouhodobé problémy lodních dopravců může podle MD vyřešit plavební stupeň uDěčíně. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) a ekologické organizací jsou proti. Podle nich by stavba narušila místní ekosystémy.

MŽP neslyší ani na argumenty, že je lodní doprava mnohem ekologičtější než kamionová. „Preferujeme posílení železničního koridoru podél Labe,“ sdělila Jarmila Krejsová, mluvčí MŽP stím, že by na řece měli dopravci využívat menších lodích, které se Labi přizpůsobí.

Ústecký kraj bude moc čerpat investice na zlepšení plavebních podmínek zÚstí nad Labem po hranici sNěmeckem až do roku 2013. „Jedná se o necelé čtyři miliardy,“ uvedla Veronika Kindlová zkanceláře hejtmana Ústeckého kraje. Ústecký hejtman Jiří Šulc dodal, že by bylo hejtmanství rádo, kdyby na Labi fungovala osobní lodní doprava mezi Ústím a Drážďany. „Více vody vLabi by znamenalo větší lodě a možnost na nich přespávat,“ dodal hejtman.

Podle Šimonovského existuje také program kompenzací pro provozovatele vodní dopravy během nepříznivých podmínek na Labi. Ten může vrátit lodě zpět na české řeky. Program schválila Evropská unie. Na souhlas od české vlády však stále čeká.

25.11.2007 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Návštěva ministra financí Andreje Babiše v obci Vysočina
6

Starostové se bojí, že EET zničí společenský život na vesnicích

Michaela Marksová
AKTUALIZUJEME

Vláda chce pomoci rodinám trojčat, schválila návrh novely

AUTOMIX.CZ

Škoda ukázala koncept Vision E. Jde o kupé-SUV budoucnosti

Již za dva týdny přiveze Škoda do Šanghaje elektrický koncept Vision E, postavený na koncernové platformě MEB se zabudovanými bateriemi v podlaze. Studie prý naznačuje budoucnost značky v oblasti elektrického pohonu.

DOTYK.CZ

Po Rohlíku zasahovala cizinecká policie také v Amazonu

Cizinecká policie provedla v pondělí 28. března kontrolu v distribučním a logistickém centru firmy Amazon v Dobrovízi. Podobně jako při nedávné kontrole ve skladu firmy Rohlík zadržela část pracovníků pocházejících ze zahraničí.

Pohledem Davida Vagadaye: Babiš se naštval

Miliardáře a ministra financí Andreje Babiše naštval komentář našeho redakčního kolegy. V reakci pak jeho styl psaní nazval amatérským a přidal hodně dlouhý výčet počinů, které se mu ve vládě povedly.

Alkohol za volantem ohrožuje koalici v Ostravě

/FOTOGALERIE/ Další osud vedení města visí na vlásku. Důvod? ODS vsadila na vyčkávací taktiku v otázce rezignace svého náměstka primátora Martina Štěpánka, který byl přistižen opilý za volantem. To se však přestalo líbit koaličním partnerům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies