VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Majitel Student Agency hrozí, že odejde z Česka

Praha - Majitel přepravní společnosti Student Agency (SA), Radim Jančura, zvažuje, že zastaví projekt na provozování dálkové železniční dopravy a přesune ho mimo Česko.

12.5.2008
SDÍLEJ:

Majitel Student Agancy Radim Jančura.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Důvodem je dvanácti miliardová dotace, kterou chce stát poskytnout Českým drahám (ČD) na obměnu vozového parku. Podle Jančury by v takovém případě stát dal drahám nedovolenou podporu, která je v rozporu s pravidly Evropské unie. „Zveřejnili jsme svůj záměr investovat 1,5 miliardy korun z vlastních zdrojů a bez nároků na jakékoliv dotace do dálkové železniční dopravy.

Pokud ovšem vyjde záměr státu obejít Evropskou komisi a stát zafinancuje přímo ČD, nezbude nám než přesunout všechny investice na Slovensko, které vytvořilo spravedlivé podmínky pro všechny dopravce, a do jiných zemí regionu,“ potvrdil Deníku Jančura. Podnikatel a majitel největšího tuzemského autobusového dopravce už delší dobu plánuje provozování supermoderních souprav HighJet, které by měly svým komfortem předčít konkurenční vlak Pendolino provozovaný ČD. Rychlovlak HighJet by měl být podle plánů provozován na trase mezi Prahou a Ostravou a cena za jízdenku by měla být výrazně nižší, než v případě souprav Pendolina.

Jančura: Stát si soukromých investic neváží

Mimo dálkové dopravy majitel SA uvažuje o tom, že by ve spolupráci s dalšími evropskými dopravci vstoupil také na pole regionální vlakové přepravy. Do provozování lokálních vlaků by přitom chtěl investovat z vlastních zdrojů až tři miliardy korun. „Nebude-li si stát jako doposud nijak vážit soukromých investic do katastrofálního stavu české železnice a bude-li z peněz daňových poplatníků financovat pouze neschopně hospodařící České dráhy, vyhnou se České republice všichni potencionální soukromí dopravci, kteří v západní Evropě státním drahám úspěšně konkurují,“ zdůraznil Jančura.

Kromě miliardové finanční injekce do vlaků ČD vadí majiteli SA i neodtažená transformace drah – zvláště fakt, že nádražní budovy zůstávají i nadále v majetku ČD místo toho, aby se převedly na Správu železniční dopravní cesty, která u nás vlastní koleje. „Je třeba, aby si lidé v této zemi uvědomili, že České dráhy nedělají vůči občanům charitu, tím že provozují ztrátovou dálkovou či regionální dopravu. Spoje si objednává stát a kraje a ČD mají za ně náležitě zaplaceno. Pouze otevřený trh může snížit dotace do provozu a změnit neuspokojivý stav na české železnici.“ uzavřel Jančura.

Autor: Jan Klička

12.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
EET ilustrační foto

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

Zrychlíme převody peněz, plánují banky

Místo pár sekund trvá platba na účet v jiném finančním ústavu až dny. Rýsuje se změna.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies