VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Češi ztrácí zájem o škodovky, kupují malá auta

Praha - Česko se pomalu stává rájem malých osobních automobilů. Jen za první tři měsíce letošního roku si jich Češi koupili přes šest tisíc a jejich podíl na trhu nových automobilů přesáhl padesát procent.

5.4.2008
SDÍLEJ:

Škoda FabiaFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Vyplývá to z aktuální statistiky za první čtvrtletí, kterou v pátek zveřejnil Svaz dovozců automobilů (SDA). V období od ledna do března bylo zaregistrováno celkem 33 026 tisíc nových osobních automobilů, což je oproti loňsku nárůst o 9,7 procenta. Češi si tradičně nejvíce kupují Škodovky, Fordy a Volkswageny, dopředu se však dere i jihokorejská automobilka Kia, která vyrábí automobily ve slovenské Žilině.

Statistika za první čtvrtletí navíc ukázala i další zajímavý trend – Češi pomalu ztrácí zájem o nákup škodovek. Ačkoliv jsou vozy z Mladé Boleslav stále jasnou jedničkou (v prvním kvartále se jich prodalo 10 495 tisíc kusů), jejich podíl na trhu dosahuje už „jenom“ 31 jedna procent. Loni ve stejném období to bylo o sedm procent více. „Pomalý pokles zájmu se dal očekávat, přesto je třicetiprocentní podíl na domácím trhu velkým úspěchem,“ míní předseda SDA Antonín Šípek.

Automobilce Škoda u nás šlapou na paty hlavně malé vozy z asijské a francouzské výroby. Zmiňovaná Kia je u nás velmi úspěšná především modelem Ceed, který se nedávno v Česku stal vítězem ankety Auto roku 2008. Kromě rostoucího počtu nových vozidel má ovšem automobilové statistika také odvrácenou stránku v podobě narůstajícího počtu dovezených ojetin. Za první kvartál si jich Češi dovezli přes 53 tisíc, což představuje nárůst o zhruba šest procent.

Špatnou zprávou však zůstává, že více než třetina dovezených ojetin je ve stáří 10 až 15 let. Jde tedy o vozidla, které nedostatečně splňují bezpečnostní či ekologické požadavky. „Podle nedávné studie společnosti Cebia jsou navíc dovážená vozidla často omlazována, takže ve skutečnosti je hodně ojetin ještě starších. Je to tragická situace,“ dodává Šípek.

Tuzemský Svaz dovozců automobilů už ve spolupráci se zahraničními svazy před nedávnem zaslal Evropské komisi výzvu, ve které společně žádají, aby se celoevropským problémem ojetin komisaři v Bruselu zabývali. Zvláště východní Evropa se totiž pomalu stává pojízdným vrakovištěm. Průměrné stáří vozu v západních zemích je sedm až osm let, v nově přistoupivších státech včetně Česka je ale dvojnásobek. Extrém představují Poláci: zatímco před vstupem do EU v roce 2003 dovezli ročně 36 tisíc aut, loni dovezli rovný milion ojetin.

TOP 10 NEJPRODÁVA­NĚJŠÍCH AUT
1. Škoda Fabia - 6141 kusů
2. Škoda Octavia - 2902 kusů
3. Ford Vision - 1119 kusů
4. Škoda Roomster - 1037 kusů
5. Kia Ceed - 741 kusů
6. Peugot 207 - 665 kusů
7. VW Polo - 648 kusů
8. Toyota Yaris - 591 kusů
9. Renault Thalia - 579 kusů
10. Citroën C3 - 527 kusů
Zdroj: SAD, 1. čtvrtletí 2008

Autor: Jan Klička

5.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
29 10

Volby by vyhrálo ANO před komunisty, ČSSD a ODS ztratily

Petici, kterou sepsal  před dvěma týdny  Jiří Míka z Berouna,  už podepsaly tisíce lidí.
15 20

Pivaři chtějí výjimku ze zákona, sepsali petici

Ostravské moře? Jezero na haldě láká ke koupání

/FOTOGALERIE/ Čistá a teplá voda, žádné řasy a kameny, klid a pohoda. Za tím míří mládež z ostravského obvodu Jih na haldu v Hrabůvce, kde vzniklo po rekultivaci „ostravské moře". Pohyb tady nicméně společnost Vítkovice zapovídá.

Nová fakta o buchlovské mumii. Nejde o tělo muže

/FOTOGALERIE/ K překvapivému odhalení dospěli vědci při zkoumání mumie ze sbírek hradu Buchlova. Zjistili totiž, že nejde o ostatky muže, jak bylo doposud prezentováno, nýbrž ženy.

Horáček chce pomoct s podpisy dalším kandidátům. Hilšer je pro, Drahoš proti

Prezidentský kandidát Michal Horáček chce otevřít své mobilní petiční stánky pro sběr podpisů také Marku Hilšerovi a Jiřímu Drahošovi. Věří, že tím přispěje ke zvýšení kvality demokratického prostředí. Ti se v názoru na jeho iniciativu liší. Zatímco Marek Hilšer krok přivítal, tým Jiřího Drahoše je z něj spíše v rozpacích.

Google ustoupil. Nebude číst emaily svých klientů

Společnost Google již dříve uvedla, že skenovala emaily osobních účtů na Gmailu, aby mohla lépe zacílit reklamy. Nyní se však rozhodla od tohoto kroku ustoupit. Reklama sice v emailu zůstane, ale bude založena na nastavitelných preferencích uživateů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies