VYBERTE SI REGION

Češi ztrácí zájem o škodovky, kupují malá auta

Praha - Česko se pomalu stává rájem malých osobních automobilů. Jen za první tři měsíce letošního roku si jich Češi koupili přes šest tisíc a jejich podíl na trhu nových automobilů přesáhl padesát procent.

5.4.2008
SDÍLEJ:

Škoda FabiaFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Vyplývá to z aktuální statistiky za první čtvrtletí, kterou v pátek zveřejnil Svaz dovozců automobilů (SDA). V období od ledna do března bylo zaregistrováno celkem 33 026 tisíc nových osobních automobilů, což je oproti loňsku nárůst o 9,7 procenta. Češi si tradičně nejvíce kupují Škodovky, Fordy a Volkswageny, dopředu se však dere i jihokorejská automobilka Kia, která vyrábí automobily ve slovenské Žilině.

Statistika za první čtvrtletí navíc ukázala i další zajímavý trend – Češi pomalu ztrácí zájem o nákup škodovek. Ačkoliv jsou vozy z Mladé Boleslav stále jasnou jedničkou (v prvním kvartále se jich prodalo 10 495 tisíc kusů), jejich podíl na trhu dosahuje už „jenom“ 31 jedna procent. Loni ve stejném období to bylo o sedm procent více. „Pomalý pokles zájmu se dal očekávat, přesto je třicetiprocentní podíl na domácím trhu velkým úspěchem,“ míní předseda SDA Antonín Šípek.

Automobilce Škoda u nás šlapou na paty hlavně malé vozy z asijské a francouzské výroby. Zmiňovaná Kia je u nás velmi úspěšná především modelem Ceed, který se nedávno v Česku stal vítězem ankety Auto roku 2008. Kromě rostoucího počtu nových vozidel má ovšem automobilové statistika také odvrácenou stránku v podobě narůstajícího počtu dovezených ojetin. Za první kvartál si jich Češi dovezli přes 53 tisíc, což představuje nárůst o zhruba šest procent.

Špatnou zprávou však zůstává, že více než třetina dovezených ojetin je ve stáří 10 až 15 let. Jde tedy o vozidla, které nedostatečně splňují bezpečnostní či ekologické požadavky. „Podle nedávné studie společnosti Cebia jsou navíc dovážená vozidla často omlazována, takže ve skutečnosti je hodně ojetin ještě starších. Je to tragická situace,“ dodává Šípek.

Tuzemský Svaz dovozců automobilů už ve spolupráci se zahraničními svazy před nedávnem zaslal Evropské komisi výzvu, ve které společně žádají, aby se celoevropským problémem ojetin komisaři v Bruselu zabývali. Zvláště východní Evropa se totiž pomalu stává pojízdným vrakovištěm. Průměrné stáří vozu v západních zemích je sedm až osm let, v nově přistoupivších státech včetně Česka je ale dvojnásobek. Extrém představují Poláci: zatímco před vstupem do EU v roce 2003 dovezli ročně 36 tisíc aut, loni dovezli rovný milion ojetin.

TOP 10 NEJPRODÁVA­NĚJŠÍCH AUT
1. Škoda Fabia - 6141 kusů
2. Škoda Octavia - 2902 kusů
3. Ford Vision - 1119 kusů
4. Škoda Roomster - 1037 kusů
5. Kia Ceed - 741 kusů
6. Peugot 207 - 665 kusů
7. VW Polo - 648 kusů
8. Toyota Yaris - 591 kusů
9. Renault Thalia - 579 kusů
10. Citroën C3 - 527 kusů
Zdroj: SAD, 1. čtvrtletí 2008

Autor: Jan Klička

5.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na soudní jednání ohledně sporu o nošení šátku dorazili i odpůrci islámu.
17 19

Vykázání veřejnosti i zpěv hymny: v Praze pokračuje soud proti hidžábu

Tesla Model S.
8

Majitel Tesly uvízl v poušti. Auto nestartovalo kvůli ztrátě mobilního signálu

Prezident Zeman se pozastavil nad rozsudkem v kauze Ratha

Praha - Prezident Miloš Zeman se pozastavil nad rozsudkem v korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Když se u někoho najdou miliony korun v krabici od vína, diskuse o vině považuje za nepatřičné. Řekl to ve středu novým soudcům, které jmenoval na Pražském hradě.

Smrt Roma v žatecké pizzerii: Rodina podala stížnost na vyšetřování

Žatec, Louny - Pozůstalí jsou přesvědčeni, že policie nešetří případ dost důkladně. Prý kvůli drogám.

Miliardy za bahno. Opravdu lidem pomáhá?

Ani pití, ani lék. Do jaké škatulky patří lázeňské prameny, doposud nikdo v Česku nerozlouskl. Neví se ani, jestli a jak fungují. Pojišťovny přitom posílají na léčbu minerální vodou a rašelinou miliardy. Což se jim nelíbí. „Nejradši bychom výdaje na lázeňství škrtli," přiznal šéf Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich. To by se ale mohlo brzy změnit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies