VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchodní centra lákají zákazníky

PRAHA - Obchodní řetězce kontrolují již dvě třetiny domácího trhu. Zejména v Praze nakupující míří nejčastěji za nákupy do velkých obchodních center, super- a hypermarketů.

7.6.2007
SDÍLEJ:

ALBERT VYHRÁL. Loni byl nejoblíbenějším řetězcem Albert, kdo zvítězí letos?Foto: Deník/Martin Divíšek

Podle loňských údajů je v Praze stovka supermarketů a dvě desítky hypermarketů, stavějí se přitom další. Přibývají zejména velké nákupní paláce, loni to bylo například nové centrum NovoPlaza v Praze 4 či Obchodní centrum Letňany, které je s plochou 125 000 metrů čtverečních největším nákupním centrem v zemi.

Podle nové studie, kterou pro GE Money Multiservis zpracovala společnost Incoma, se obchodníci zvláště v Praze, kde je konkurence nejvyšší, snaží zákazníky lákat a udržet si je různými způsoby. „Prodejci nabízejí vyšší kvalitu služeb, věrnostní programy, bonusy, cash-back, prodloužené záruční doby, bezplatný dovoz zboží,“ uvedl výsledky studie Charlie Coode z GE Money Multiservis.

Průzkum ukázal i zájem obchodníků o centra měst. Zatímco řada nákupních středisek dříve vyrůstala na okrajích měst, v Praze to bylo obdobné, dnes obchodníci dobývají centra. Jedním z příkladů je v Praze vyrůstající Paladium na náměstí Republiky.

Mimo Prahu je situace jiná

Zvyklosti nakupujících hlavního města se přitom podle dřívějších šetření poněkud liší od zbytku republiky. Více Pražanů dává přednost menším supermarketům jako místu hlavního nákupu. Mimo Prahu se naopak vedení ujímají diskontní prodejny. „Už 41 procent českých spotřebitelů nakupuje v diskontních prodejnách, kterých jen loni vyrostlo 40. Zejména při nákupu potravin se totiž zákazníci stále ještě silně soustředí na cenu. Méně už cena rozhoduje v případě ostatního zboží,“ upřesnil Coode.

Přesto i výběr potravin začíná stále více ovlivňovat kvalita. Loni zaznamenal v Česku trh biopotravin nejrychlejší růst v celé Evropě. Tržby za ně dosáhly 760 milionů korun, proti roku 2005 vzrostly o 250 milionů korun čili o 49 procent. Obchodníci s biopotravinami přitom mají opět největší úspěch v hlavním městě. A kde lidé nejraději nakupují?

Podle loňského 4. ročníku soutěže Obchodník roku, kterou pořádá GE Money Multiservis, byl nejoblíbenějším supermarketem Albert a hypermarketem Tesco. Letošní pátý ročník soutěže, v níž mohou opět až do září hlasovat spotřebitelé prostřednictvím internetu a SMS o svých nejoblíbenějších obchodnících, přitom právě začal.

7.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nikolas Bady u Okresního soudu v Ústí nad Labem.
6 9

Před lety brutálně znásilnil malého kluka. Nyní Bady u soudu odmítá násilí

Škoda 105 L.
AUTOMIX.CZ
22

Prodejce nabízí auta ze „socíku" v super stavu. Tahle Škoda najela jen 9000 km

Nástěnkový tendr. Slovenským exministrům hrozí trest jako za vraždu

V Bratislavě stanuli před soudem dva bývalí ministři pro podezření z korupce. Hrozí jim tresty jako za vraždu.

Druhá vlna EET: zavírají obchody i trafiky. Na trhy nepřišli žádní stánkaři

Dnes odstartovala druhá vlna EET, která se týká všech malých i velkých obchodníků, včetně stánkařů. Některým provozovnám dokázala pěkně zatopit. Mezi „obětmi" jsou obchody, trafiky nebo tradiční trhy v Domažlicích. Přinášíme vám příběhy z celé republiky

Koalice navrhla vyšší přídavky na děti. Populismus, reagovala opozice

Koalice ve Sněmovně je pro zvýšení přídavků rodinám s dětmi tak, jak se na tom dohodla v únoru. Celkově jim chce přidat čtyři miliardy korun. Zvýšení, které dnes předložil předseda poslanců ČSSD Roman Sklenák, počítá se zvýšením dětských přídavků i slevy na dani za první dítě. Opozice to označila za předvolební populismus, návrhy prý mohla vláda předložit dříve.

Rozbořil: Babiš ze mě udělal démona. Koštův konec byl plán

Bývalý hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil (ČSSD) se domnívá, že současné změny ve vedení regionu mají kořeny až u předloňské kauzy Vidkun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies