VYBERTE SI REGION

Podnikatelka: Na hlouposti lidí vydělávat nechci

Ostrava /ROZHOVOR/ - Den D v podnikání nastává, když zjistíte, že vám nikdo kromě vás samotných nepomůže, řekla v rozhovoru pro Deník podnikatelka Marta Nováková.

14.2.2011
SDÍLEJ:

Generální ředitelka a majitelka ostravské softwarové firmy U&Sluno a investorka v reality show Den D Marta Nováková.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Podnikatelku Martu Novákovou, která šéfuje ostravské softwarové firmě, už třetí rok vídají televizní diváci coby investorku v reality show Den D. I mimo obrazovku ji neustále bombardují dotazy, zda by právě ten jejich podnikatelský záměr mohl uspět. „Mám tendenci všem alespoň slušně poděkovat a odpovědět. Ale už to nejde. Protože ty nápady z lidí padají jak hrušky ze stromu,“ říká úspěšná manažerka.

Nastal ve vašem podnikání nějaký Den D, který změnil váš život?
Den D v podnikání nastává, když zjistíte, že vám nikdo kromě vás samotných nepomůže. Když si hrábnete na dno, jste ve velkém průšvihu a najednou zjistíte, že se skutečně nenajde nikdo, kdo by vám pomohl. Protože to řešení musíte vymyslet a udělat sama.

Stalo se vám to někdy?
Bohužel několikrát. Třeba když jsme vydělali první opravdu velké peníze. Prvním naším velkým klientem byl americký řetězec K-Mart, který expandoval v Česku a na Slovensku. Když prodával řetězec svých obchodních domů Tesku, tak nový majitel chtěl vědět, jak mají zajištěny licence na software. A protože žádné neměli, tak nám je museli zaplatit, a my jsme dostali relativně velké peníze najednou. Ty jsem uložila do Universal banky. Banka ovšem padla, a my jsme se ze dne na den ocitli bez koruny. Z pojištění vkladů jsme dostali jenom 400 tisíc. Bylo to před Vánocemi, a protože jsme tam měli i běžný účet, neměla jsem ani na výplaty.

Jak jste si nakonec sama pomohla?
Tehdy jsem se zmobilizovala natolik, že jsem udělala něco, co předtím nikdy. Požádala jsem jednoho klienta o zálohu na práci, kterou jsme ještě neodvedli, a slíbila, že prokážeme, že to umíme. Kdybych to neudělala, tak jsme to asi nepřežili. A právě v té době jsme získali nové klienty.

Vzpomenete si na další takový Den D?
Z vydělaných peněz jsme koupili nemovitost v Přívoze a zrekonstruovali jsme ji na sídlo firmy. V den kolaudace v roce 1997 přišly povodně, a ten objekt byl po první patro pod vodou. Pojištění ze stavby bylo ukončeno a nové jsme ještě neměli uzavřeno. Koho by napadlo, že bude řešit takovou situaci?

Prý vám v začátcích tak trochu pomohl nikdo menší než americký prezident. Je to pravda?
Když jsme pracovali pro K-Mart, občas nám i zaplatili. Rádi se námi ale hlavně chlubili, jak spolupracují s „těmi českými firmami“. Když byl prezident Bill Clinton v Praze, dostali jsme díky tomu pozvání na recepci, které se zúčastnil. Americký velvyslanec se mě tam zeptal, co že pro ten K-Mart děláme. Já mu odpověděla: Víte, my ho sponzorujeme. Od té doby platili v termínu.

Jak se podařilo malé ostravské firmě prosadit v nadnárodních řetězcích?
Pro náš software, který máme v portfoliu, používáme americkou technologii. A protože v Česku v době, kdy jsme začínali, nebyl žádný americký software, a my jsme měli aspoň tu jejich technologii, tak si nás vybrali. A také jsme se od začátku specializovali. Naší výhodou je, že známe ten byznys a specializujeme se, jinak není šance se k těm řetězcům dostat.

Říkáte začínajícím podnikatelům ve Dni D i takové zkušenosti, slyší od vás rady, jak se vyvarovat chyb?
Předáváme jim svoje zkušenosti a zásady, které když dodržujete, tak se aspoň některých chyb vyvarujete, a můžete uspět. Ale oni je moc slyšet nechtějí. Je velmi málo lidí, kteří se dokážou poučit z cizích chyb. Poučíme se jenom z těch vlastních, a v těch lepších případech je děláme jen jednou. Začínající podnikatelé nechtějí slyšet, že budou pracovat dvacet hodin denně. Oni nechtějí slyšet, že do toho budou muset dát svoje peníze, že přebírají obrovskou odpovědnost sami za sebe a za svoje zaměstnance. Těch, kdo to chce slyšet, tam přichází hrozně málo.

Jaké vlastnosti jsou pro podnikání nejdůležitější?
Nechci, aby to znělo jako fráze, ale asi úcta k práci a také poctivost k byznysu. On vás ten zákazník stejně vždycky srovná, když poctiví nejste. My máme byznys, který není o okamžitém prodeji, musíme si klienty držet dlouhodobě, a dlouhodobá spolupráce se bez těchto vlastností neobejde.

Mnozí diváci vám investorům ve Dni D vytýkají, že jste skrblíci a investujete výjimečně. Proč jste tak opatrní?
No já zas nevím, proč si to někdo plete s charitou. Proč bychom měli dávat vlastní peníze do něčeho, o čem už předem pochybujeme? Je tam riziko, že jdete do nějakého podniku, který se vám nevrátí, a vždycky je snaha to riziko minimalizovat. Někdo mi říkal: To přece pro tebe nejsou žádné velké peníze. Ale já si myslím, že bohatí lidé jsou bohatí primárně proto, že dokážou šetřit i malé peníze. My máme jednoho klienta, je to jeden z nejbohatších lidí v Česku. A já si přesně pamatuju, když byl v Ostravě jednou na návštěvě a požádal nás, abychom mu zařídili ubytování v Brně. Tak já jsem své asistentce řekla, ať zkusí hotel Voroněž. Jenže v té době tam pokoj stál 4 800 korun. On jí ale povídá: Vy jste se asi zbláznili, za to já prostě nikde spát nebudu. A přespal na Rohlence, i když si tu Voroněž samozřejmě mohl dovolit. A pak mi říká, paní Nováková, co vy si jako myslíte, že já takhle vyhazuju peníze?

Už jste si koupila kabriolet Alfa Romeo, co se vám tak líbí?
Měla jsem ho už dokonce objednaný. V kůži, nádhera. Ale pak se mě kamarád zeptal, kam s tím autem budu vlastně jezdit. A já jsem si uvědomila, že bych ho opravdu měla jenom na parádu a najela ročně jenom pár set kilometrů. Na jednání se nehodí, na hory je malé. Tak jsem tu objednávku zrušila. Myslím si, že ke svým penězům se musí člověk chovat rozumně, ať jsou menší nebo větší. My směrem na východ tak trochu oplýváme slovanským furiantstvím, ale já nejsem ten typ člověka.

Prý ale ujíždíte na botách. Kolik jich máte?
Hodně. Sedmdesát párů? Vždycky, když se mi něco povede, koupím si boty. Musí se mi líbit, pak je jedno, kolik stojí. Ovšem, musím přiznat, že některé jsou jenom na sezení, chodit se v nich moc nedá, ale jsou prostě nádherné. Je to taková moje „úchylka“, ale každý asi nějakou máme.

Kdy jste vydělala svůj první milion a za co jste ho utratila?
Někdy v roce 2004, ale všechny peníze jsem investovala zpátky do firmy.

Jak jste vedla, pokud jde o peníze, svoje dva syny? Dostali vždycky všechno, co chtěli, bez většího úsilí?
Na své syny jsem moc pyšná. Dopřáli jsme jim mnohé. Dobré vzdělání, cestování, koníčky. Ale také jsme vytvořili podmínky k tomu, aby poznali hodnotu práce a peněz, aby si jich vážili. Každé léto o prázdninách chodili kluci na brigády. Když chtěl třeba starší syn studovat práva v Itálii a naučit se jazyk, dělal několik měsíců číšníka v hotelu.

Mají to ženy jednodušší, nebo složitější v podnikání? Co si myslíte o pozitivní diskriminaci?
Podnikání je stejné pro každého, kdo se k němu odhodlá. Jsem zásadně proti pozitivní diskriminaci žen nebo i kohokoliv jiného.

Jak se daří projektům, do kterých jste investovala ve Dni D?
Tak Krkounům z planety Bimbuli se daří relativně dobře. Ještě pokračují, ale peníze zatím na sebe nevydělávají. Věřím ale, že se to změní. O pohádkových postavičkách vyšla kniha s nádhernými ilustracemi před Vánocemi, teď natáčíme vzdělávací pořad pro děti. Bude se vysílat od dubna, v sobotu, bude to dvakrát třináct dílů. Krkouni v nich budou učit děti toleranci. Máme takový sen udělat z Krkounů Večerníček. Ty příběhy jsou opravdu moc hezké, Romana Andělová je šikovná výtvarnice.

Co dražba přeprav a tenisové statistiky?
Dražba přeprav byl ten případ, kdy lidé jsou, myslím, velmi šikovní, i ten byznys jim teď docela jede, ale my jsme se rozhodli neinvestovat, protože tam byly nějaké dluhy z minulosti. Myšlenka Ivana Pilného na tenisové statistiky je úžasná. Software ještě nemáme zcela dokončený. Musí se zjednodušit pro koncového uživatele. Ale už se blíží k testování, věřím, že to bude dobrý byznys. Je přesně na hranici toho, na čem by podle mého měl člověk vydělávat. Já mám v sobě takový morální blok, myslím, že by se nemělo vydělávat na hlouposti druhých. V tomto případě to není asi tolik o hlouposti, ale o přílišné ambicióznosti některých rodičů, kteří chtějí mít doma za každou cenu nového Lendla nebo Navrátilovou. Myslím si, že záleží na tom, jak jsou peníze vydělány.

Proto jste nešla do cestovky pro plyšáky?
Ano. Bylo mi jasné, že to může být veleúspěšný byznys. Byl to jeden z nejlepších nápadů, který ve Dni D padl. Ale ve mně se to prostě sevřelo. Je spousta lidí, kteří si svou osamělost a nešťastný osud léčí i hraním s plyšovými hračkami. A mně se příčilo vydělávat na neštěstí jiných. To prostě nejde. I když taky jsem už pro kolegu fotila plyšáka v Moskvě.

Litujete teď zpětně, že jste přece jen mohla do nějakého projektu jít, ale po prezentaci ve Dni D jste řekla: nemám zájem?
Určitě tam byly projekty, které stály za to. Přicházejí tam dvě skupiny lidí. Ta menší skupinka jsou skutečně smysluplné projekty, které jsou už i rozjeté, a ti lidé prostě jenom chtějí být vidět. Oni nemají zájem o tu investici, ale o PR, které jim tak televize dává. V těchto případech se nedohodneme. Pak jsou případy, kdy se na té investici dohodne, začneme s nimi jednat. A zjistíme, že je spousta věcí, které nám neřekli. Hlavně v první řadě jsme narazili na lidi, kteří byli hodně zadluženi, měli na sebe konkurz a zatajili nám to. A do takového byznysu, i kdyby byl sebezajímavější, nemůžete jít. Protože v tu chvíli se na vás vrhnou věřitelé toho člověka, a to je konec. Na tomto hodně projektů skončilo. Proto jsme si po první řadě Dne D vytvořili dokument, ve kterém lidé podepisují, že nám nic nezatajili. Ve chvíli, kdy chceme, aby nám ho podepsali, tak padesát procent projektů skončí.

Půjdete do čtvrté řady Dne D?
Nepůjdu. Už nemám co přinést tomu projektu nového. Je to také příliš náročné na čas.

Co naopak vám účast ve Dni D přinesla?
Určitě zajímavou zkušenost. Poznala jsem spoustu lidí a spousta lidí teď i na ulici poznává mě. Pokud se ptáte na peníze, tak ty mi účinkování v reality show nepřineslo.

Opravdu? Alespoň by vám mohlo usnadnit jednání s klienty a pomoci získat zakázky, ne?
Možná kdybych se věnovala třeba módě… Ale klientům softwarové firmy je jedno, jestli její majitelka vystupuje v televizi. Ti chtějí kvalitní služby za slušnou cenu.

Šestapadesátiletá Marta Nováková vystudovala systémové inženýrství na VŠB-TUO. Začínala jako referentka v obchodním domě Prior, od roku 1991 podniká. Je generální ředitelkou a majitelkou ostravské softwarové firmy U&Sluno, která dodává počítačové systémy nadnárodním obchodním řetězcům. Energická žena miluje in-line bruslení, zúčastnila se i závodu na kolečkových bruslích ve francouzském Le Mans. Skvěle lyžuje, hraje tenis. Má ráda operu. Je rozvedená, má dva dospělé syny.

Autor: Miroslava Chlebounová

14.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies