VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mezi Paříží a Bruselem začne jezdit nízkonákladový vlak

Paříž/Brusel - Z Paříže do Bruselu a zpět začne v neděli jezdit nízkonákladový rychlovlak, který nabídne i levná místa k stání. Systém funguje podobně jako u levných aerolinek - rezervace je možná výhradně přes internet a cestující si s sebou na palubu smějí vzít pouze jedno kabinové a jedno příruční zavazadlo. Další tašky jsou za poplatek, napsal britský list The Independent.

1.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Spoj nazvaný Izy chce především konkurovat levným autobusům pendlujícím mezi francouzskou a belgickou metropolí. Izy spadá pod Thalys, operátora provozujícího rychlovlak na této trase. Na rozdíl od Thalysu, jenž cestu zvládne za hodinu a 22 minut, potrvá cesta zeleno-bílou soupravou o hodinu déle. Nepojede totiž po kolejích pro rychlovlaky, ale po obyčejné trati, čímž se vyhne vysokým poplatkům francouzské železniční společnosti SNCF.

V Izym jsou čtyři třídy. Cena za sedadlo v první třídě Standard XL, u nějž je k dispozici zásuvka, začíná na 29 eurech (asi 785 korunách). Druhá třída Standart nabízí obyčejné sedadlo od 19 eur (zhruba 514 korun), což je méně než polovina nejnižší ceny, jakou zaplatí pasažéři Thalysu. Ceny jsou nižší při rezervaci dlouho dopředu a s blížícím se datem odjezdu se zvyšují.

Cestující, kteří netrvají na pohodlí, si mohou koupit místo na jedné z 25 sklápěcích sedaček za 15 eur (asi 406 korun). Operátor ovšem varuje, že tato místa nejsou vhodná například pro těhotné ženy, staré lidi nebo malé děti.

Cesta vestoje

Za deset eur (přibližně 271 korun) je pak k mání jedno z deseti míst "bez záruky sezení", což znamená, že pasažér riskuje cestu vestoje v nepoužívaném jídelním voze. "K dispozici budete mít postranní opěrky a vysoké stoly," ujišťuje operátor. "Pokud bude volné sedadlo, průvodčí vám dá po odjezdu vlaku co nejdříve vědět."

Nízkorozpočtový vlak už ve Francii funguje, pod názvem Ouigo obsluhuje některé vnitrostátní trati. Koncept možného stání na cestě dlouhé 320 kilometrů je ale nový, uvádí The Independent s tím, že na mezinárodních spojích bývá povinná rezervace místa.

Izy pojede v týdnu denně dvakrát tam a zpět a v pátek a o víkendu třikrát. "Průzkumy ukázaly, že lidé dávají před autem přednost pohodlí a rychlosti vlaku," řekla ředitelka Thalysu Agnès Ogierová. Přesto, že je Izy pomalejší a nabízí minimum služeb, je podle ní pořád rychlejší, bezpečnější, ekologičtější a pohodlnější než auto.

Autor: ČTK

1.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Premiér Bohuslav Sobotka oznámil 2. května v Praze rozhodnutí podat demisi své vlády.
13 9

Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Prezident Milos Zeman jmenoval 24. května na Pražském hradě Ivana Pilného ministrem financí.
AKTUALIZOVÁNO
16 12

Ve vládě skončil Andrej Babiš, Pilný dokončí jeho misi

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

Policie z Manchesteru: útočník nejednal sám, jde o síť, kterou rozplétáme

Britští vyšetřovatelé se snaží zmapovat poslední pohyb sebevražedného atentátníka Salmana Abediho. Podle nich byl součástí širší teroristické sítě.

Dva sebevražední atentátníci zabili tři policisty v Jakartě

Ve východní části hlavního města Indonésie Jakarta se ve středu večer odpálili v blízkosti autobusové zastávky dva sebevražední atentátníci. Výbuchy zabily tři indonéské policisty a zranily dalších deset lidí. Uvedla to agentura Reuters.

Trump chce snížit příspěvek OSN, ta varuje, že nedokáže pokračovat v práci

Pokud americký prezident Donald Trump skutečně sníží finanční prostředky, které Spojené státy poskytují Organizaci spojených národů, nebude tato organizace schopna pokračovat v práci. Uvedl to její mluvčí. OSN chce s Washingtonem jednat o možné finanční reformě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies