VYBERTE SI REGION

Mezi Paříží a Bruselem začne jezdit nízkonákladový vlak

Paříž/Brusel - Z Paříže do Bruselu a zpět začne v neděli jezdit nízkonákladový rychlovlak, který nabídne i levná místa k stání. Systém funguje podobně jako u levných aerolinek - rezervace je možná výhradně přes internet a cestující si s sebou na palubu smějí vzít pouze jedno kabinové a jedno příruční zavazadlo. Další tašky jsou za poplatek, napsal britský list The Independent.

1.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Spoj nazvaný Izy chce především konkurovat levným autobusům pendlujícím mezi francouzskou a belgickou metropolí. Izy spadá pod Thalys, operátora provozujícího rychlovlak na této trase. Na rozdíl od Thalysu, jenž cestu zvládne za hodinu a 22 minut, potrvá cesta zeleno-bílou soupravou o hodinu déle. Nepojede totiž po kolejích pro rychlovlaky, ale po obyčejné trati, čímž se vyhne vysokým poplatkům francouzské železniční společnosti SNCF.

V Izym jsou čtyři třídy. Cena za sedadlo v první třídě Standard XL, u nějž je k dispozici zásuvka, začíná na 29 eurech (asi 785 korunách). Druhá třída Standart nabízí obyčejné sedadlo od 19 eur (zhruba 514 korun), což je méně než polovina nejnižší ceny, jakou zaplatí pasažéři Thalysu. Ceny jsou nižší při rezervaci dlouho dopředu a s blížícím se datem odjezdu se zvyšují.

Cestující, kteří netrvají na pohodlí, si mohou koupit místo na jedné z 25 sklápěcích sedaček za 15 eur (asi 406 korun). Operátor ovšem varuje, že tato místa nejsou vhodná například pro těhotné ženy, staré lidi nebo malé děti.

Cesta vestoje

Za deset eur (přibližně 271 korun) je pak k mání jedno z deseti míst "bez záruky sezení", což znamená, že pasažér riskuje cestu vestoje v nepoužívaném jídelním voze. "K dispozici budete mít postranní opěrky a vysoké stoly," ujišťuje operátor. "Pokud bude volné sedadlo, průvodčí vám dá po odjezdu vlaku co nejdříve vědět."

Nízkorozpočtový vlak už ve Francii funguje, pod názvem Ouigo obsluhuje některé vnitrostátní trati. Koncept možného stání na cestě dlouhé 320 kilometrů je ale nový, uvádí The Independent s tím, že na mezinárodních spojích bývá povinná rezervace místa.

Izy pojede v týdnu denně dvakrát tam a zpět a v pátek a o víkendu třikrát. "Průzkumy ukázaly, že lidé dávají před autem přednost pohodlí a rychlosti vlaku," řekla ředitelka Thalysu Agnès Ogierová. Přesto, že je Izy pomalejší a nabízí minimum služeb, je podle ní pořád rychlejší, bezpečnější, ekologičtější a pohodlnější než auto.

Autor: ČTK

1.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
1

Kontroly kotlů v domácnostech bude řešit ústavní soudce David

Petra Kvitová
AKTUALIZOVÁNO
29 5

Případ tenistky Kvitové: šlo o vydírání

Prezident nevylučuje, že podá kárnou žalobu kvůli kauze Rath

Třemošná - Prezident Miloš Zeman dnes nevyloučil, že podá kárnou žalobu na soudce, který v korupční kauze Davida Ratha rozhodl o nezákonnosti pořízených odposlechů. "I prezident má právo podat kárnou žalobu v případě, kdy soudce pochybí. A já nevylučuji, že právě v této kauze této kárné žaloby využiji," řekl Zeman na setkání s obyvateli v Třemošné u Plzně.

Iráčtí uprchlíci, kteří žijí v Českém Těšíně, našli práci

Český Těšín - Pro všechny dospělé irácké křesťanské uprchlíky, kteří loni přijeli do Moravskoslezského kraje a nakonec se usídlili v Českém Těšíně na Karvinsku, se podařilo najít práci. V kraji z původních čtyř rodin nakonec zůstaly tři, celkem 13 lidí, řekla dnes novinářům Zuzana Filipková ze Slezské diakonie, která křesťanským uprchlíkům pomáhá s integrací.

Zeman je pro nový jaderný zdroj, uvedla po jednání s ním Škoda JS

Plzeň - Prezident Miloš Zeman by uvítal, aby se co nejrychleji rozhodlo o výstavbě nových energetických kapacit v českých jaderných elektrárnách a aby se na ní co nejvíc podílely české firmy. Uvedl to podle mluvčího plzeňské Škody JS Jana Stolára na dnešním setkání s vedením strojíren. Prezident firmu navštívil během své návštěvy Plzeňského kraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies