VYBERTE SI REGION

Meziměstskou trať čeká modernizace

Liberec, Jablonec n. N. - Starou trať čeká rekonstrukce. Tramvaje pojedou častěji a na širších kolejích.

23.3.2010 3
SDÍLEJ:

METR ŠIROKÁ TRAŤ. Přestože po Liberci už jezdí tramvaje v širším rozchodu 1435 milimetrů, mezi Libercem a Jabloncem se stále jezdí v dnes už zastaralém metrovém rozchodu.Foto: Deník/ Jan Škvára

Až na pětadvacet minut by se v blízké budoucnosti měla zkrátit cesta tramvají mezi Libercem a Jabloncem. Celou meziměstskou trať totiž čeká rozsáhlá modernizace.

Na trase, po které se denně sveze jedenáct tisíc lidí, se objeví celá řada změn k lepšímu. „Až bude trať zrekonstruovaná a udělají se jinak výhybny, bude možné přejít ve špičkách na desetiminutový interval mezi jednotlivými spoji. V současné době jezdí ve špičce tramvaje v patnáctiminutových intervalech,“ řekl Deníku provozní ředitel Dopravního podniku města Liberce (DPML) Ludvík Lavička.

Metr široké koleje budou minulostí

Zásadní novinkou má být rozšíření kolejí. Raritou meziměstské trati je totiž rozchod v šíři jednoho metru, který už dávno není standardem. Zatímco po Liberci jezdí tramvaje v rozchodu 1435 milimetrů, do Jablonce mohou jet pouze tramvaje se zúženým podvozkem.

„Nová trať do Jablonce už bude široká, což samozřejmě otevře možnost využít lepší vozidla. Moderní vozy jde sice také upravit na metrový rozchod kolejí, ale je to neporovnatelně dražší,“ poznamenal Ludvík Lavička.

Podle ředitele DPML Jiřího Veselky je starý metrový rozchod jedním ze dvou hlavních důvodů, proč je nezbytné meziměstskou trať rekonstruovat. „Druhým důvodem je její značná opotřebovanost,“ podotkl Veselka.

Cesta by se měla o poznání zkrátit

Kromě zkrácení intervalu na deset minut by se cestující po modernizaci trati měli dočkat také rychlejší cesty. Ta dnes trvá v průměru 30 minut, po rekonstrukci by se jízdní doba měla zkrátit na 25 minut. „A nepůjde jen o čas, cestující samozřejmě budou mít větší komfort, protože jízda bude pohodlnější,“ konstatoval Ludvík Lavička.

Osloveným cestujícím vadila především dlouhá jízdní doba, její zkrácení by proto uvítali. „Lepší by byly i kratší intervaly, jinak si moc není na co stěžovat,“ řekla Deníku Tereza Veselá z Jablonce.

Celý projekt je zatím ve fázi studií a jak řekl Deníku ředitel DPML Jiří Veselka, prioritnější je v současné době výstavba nové tramvajové trati do liberecké čtvrti Rochlice, která má být hotová do roku 2014. Teoreticky by ale mohly práce na obou tratích probíhat paralelně, protože tramvaj do Rochlice povede z velké části po stejné trase jako spoje do Jablonce.

Spoustu věcí je ještě potřeba dořešit

Celkové náklady potřebné na modernizaci trati mezi Libercem a Jabloncem se zatím podle Jiřího Veselky vyčíslit nedají. Řada věcí je stále nedořešená, jako například kde bude v Jablonci nová konečná zastávka. Naproti tomu je hotový geologický průzkum a jsou vytipované dvě nejproblematičtější části trati. „Jde o souběžnou část se silnicí I/14 ve Vratislavicích a pak úsek od Zeleného údolí po zastávku Brandl,“ sdělil Ludvík Lavička.

První přijdou na řadu Vratislavice

Celá trať se bude rekonstruovat po etapách a právě úsek ve Vratislavicích by se měl modernizovat jako první. DPML v současné době připravuje podklady pro stavební povolení. „Náklady na tuto etapu se vyšplhají na pětatřicet až čtyřicet milionů korun,“ podotkl Jiří Veselka.

Technicky vzato začaly práce na rekonstrukci trati do Jablonce už v roce 2008, kdy došlo k přestavbě terminálu ve Fügnerově ulici v Liberci. V minulém roce pak DPML nechal zmodernizovat a zdvoukolejnit úsek Mlýnská – Klicperova. Tyto práce se uskutečnily jako nultá a první etapa výstavby tramvajové trati do Rochlice.

Autor: Jan Vrabec

23.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies