VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Miliardář Branson chce vrátit na oblohu nadzvuková letadla

Londýn – Britský miliardář Richard Branson má v úmyslu vrátit na oblohu nadzvuková letadla. Jeho firma Virgin se proto spojí se společností Boom, která již nadzvukové letadlo staví. Jejich cílem je podle listu The Guardian uspět tam, kde selhal Concorde a nabízet cenově dostupné lety přes Atlantický oceán. Branson už nyní pracuje na plánu zahájit turistické lety do vesmíru. Lístek na jeden let stojí 250.000 USD (šest milionů Kč).

24.3.2016
SDÍLEJ:

Richard Branson.Foto: ČTK/AP

Nově se Bransonovo podnikatelské impérium rozhodlo pomoci vytvořit novou generaci nadzvukových letadel. Společnost Virgin současně podepsala opci na nákup prvních deseti letadel, která by měla cestu mezi Londýnem a New Yorkem urazit za 3,5 hodiny. Spolupráce přichází 13 let poté, co byl vyřazen z provozu předchozí nadzvukový letoun Concorde.

Branson se spojí s firmou Blakea Scholla, pilota a bývalého manažera společnosti Amazon, která staví prototyp nového letadla nazvaného Boom. Zatímco jiné společnosti, včetně firem Boeing a Lockheed Martin, vyvíjejí nová nadzvuková letadla, Scholl uvedl, že jeho letoun bude pravděpodobně na trhu dříve, protože nebude využívat žádné nové technologie, které budou muset schvalovat regulační orgány.

„Mluvíme o prvním nadzvukovém letadle, kterým si budou lidé moci dovolit létat," řekl Scholl. „To není sci-fi, my už to děláme. Z New Yorku do Londýna budeme moci létat za tři a půl hodiny se zpáteční letenkou v ceně 5000 USD (121.000 Kč), za (zhruba) stejnou cenu jako ve třídě business," dodal.

Pětatřicetiletý Scholl očekává, že jeho tým zkušených odborníků z oblasti letectví a kosmonautiky postaví a vyzkouší prototyp letadla do konce příštího roku. Komerční lety by mohly začít v nejbližších letech. Kromě Virgin již společnost Boom podepsala předběžnou dohodu o prodeji letadel v hodnotě dvě miliardy USD také s velkými aerolinkami z Británie, dodal.

Levnější než Concorde

Scholl se domnívá, že jeho letoun bude schopen uspět tam, kde se to nepodařilo Concordu, protože lety budou mnohem levnější. To podle něj znamená, že manažeři, pokud budou chtít, budou moci skutečně „dojíždět" na druhou stranu Atlantiku.

Concorde byl podle Scholla příliš drahý. Bylo potřeba zaplnit 100 míst v ceně 20.000 USD za každé. Nový letoun Boom má mít 40 sedadel ve dvou řadách a s uličkou uprostřed. Každý cestující tak bude mít přímý výhled na zakřivení Země, až letadlo dosáhne výšky 60.000 stop (18.300 metrů), i přímý přístup k vozíku s nápoji. Nejvyšší rychlost by mohla být až 2,2 machu (2695 km/h). Bude tak rychlejší než Concorde, který létal rychlostí maximálně 2,04 machu.

Na stavbě letadla pracuje tým 11 lidí, mezi kterými jsou bývalí inženýři NASA a společností Lockheed Martin a Boeing. Levnější komerční lety nadzvukovým letadlem budou podle Scholla možné hlavně díky pokroku v technologii uhlíkových vláken, díky které bude jeho tým schopen postavit letadlo o 30 procent úspornější, než tomu bylo u Concordu.

Autor: ČTK

24.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
2 5

Češi porážejí Němce i Slováky. V hustotě benzínových pump

Marine Le Penová a Emanuel Macron, favorité voleb
AKTUALIZOVÁNO
46 16

Volby ve Francii: Do druhého kola postupují Macron a Le Penová

Do Evropy míří nová značka aut

Už za dva roky by do Evropy měly dorazit vozy nové automobilky. Jmenuje se Lynk & Co a chce lákat na auta s doživotní zárukou.  

Stát chce výrazně zpřísnit držení nebezpečných biologických látek

Vředy, ze kterých vytéká zapáchající tekutina. Horečka, zvracení, bolest na hrudi a pak dušení. Takové účinky by mohla mít biologická zbraň šířící bakterie sněti slezinné. Nejpozději do dvou dnů po jejím vdechnutí by člověk zemřel.

Zeman a Drahoš zahájí sběr podpisů za svou kandidaturu

Prezident Miloš Zeman dnes zahájí sběr podpisů za svou opětovnou kandidaturu. Podrobnosti o podpisové kampani na dopolední tiskové konferenci oznámí jeho manželka Ivana, kterou Zeman určil za šéfku svého volebního týmu.

ČEZ už dlouhodobě s dětmarovickou elektrárnou nepočítá

Do deseti let by měla skončit elektrárna Dětmarovice. Počítá s tím vedení českého energetického gigantu – skupiny ČEZ, který chce v rámci celé České republiky do roku 2035 odstavit výraznou část kapacity uhelných zdrojů v tuzemsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies