„Připravili jsme opatření, která mají okrádání spotřebitelů zabránit. Společným postupem MPO, kontrolních orgánů a spotřebitelských organizací tak zamezíme poškozování zákazníků," uvedl Kuba.

Firmy i jednotlivci, kteří předváděcí akce pořádají, budou mít nově ohlašovací povinnost. Novinka má umožnit inspekci předváděcí akce monitorovat. Podle navržené novely zákona o ochraně spotřebitele bude každý prodejce povinen ohlásit ČOI 15 pracovních dnů před konáním prodejní akce adresu a místo, kde bude akce uskutečněna, datum, časový harmonogram a předmět akce.

Součástí ohlašovací povinnosti budou také údaje o organizátorovi. Stejné údaje bude muset pořadatel uvést i v nabídce k účasti, kterou rozešle spotřebitelům. Prodejce bude muset konkretizovat, jaké zboží či služby bude na akci nabízet. Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta. Kuba chce, aby ČOI více využívala možnost udělit maximální pětimilionovou sankci.

Spotřebitelský ombudsman

MPO chce vytvořit systém spotřebitelského ombudsmana. Tento systém má za pomoci kontaktních míst na obecních živnostenských úřadech umožnit podvedeným seniorům rychle a bezplatně se domoci spotřebitelských práv. Podílet se na něm má 227 obecních úřadů a nevládní spotřebitelské organizace.

Lidé, kteří doplatili na účast na předváděcích akcích, se budou moci obrátit na živnostenský úřad, kde dostanou informace o možnostech dalšího postupu. Získají tam například formuláře pro odstoupení smlouvy. Živnostenský úřad poté případ elektronicky předá příslušné nevládní organizaci.

Zákaz řetězení živností má zabránit současné praxi, kdy podnikatel, kterému byla zrušena živnost, dál podniká ve stejném oboru. „Zákaz řetězení živností znemožní nepoctivým prodejcům vyhýbat se napíklad placení pokut a přitom podnikat dále," uvedl Kuba.

Podle náměstka ministra Tomáše Hajduška existuje pro nepoctivé prodejce jen jeden trest, a to připravit je o jejich byznys. Legislativní úpravy zákazu řetězení živností a ohlašovací povinnosti by měly podle MPO nabýt účinnosti na podzim.

Firem, které oslovují zejména důchodce s předváděcími akcemi, je v ČR asi 500. Tyto akce fungují v Česku sice 20 let, ale agresivita se k nim přidala až v posledních sedmi letech a stále se stupňuje. Už několik týdnů se také objevují po celé zemi podpisové archy „Petice proti šmejdům".

ČOI rozdávala pokuty

ČOI uložila v letošním prvním čtvrtletí za použití nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích pořádajícím firmám pokuty za 5,4 milionu korun. Porušení zákona zjistila v 81 procentech případů.

„Nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích, včetně agresivních, přibylo," uvedl v dubnu ústřední ředitel ČOI Vladimír Velčovský. Nejvyšší pokutu, 1,8 milionu korun, dostala Česká reklamní společnost. Celkem inspektoři v prvním kvartále roku provedli 113 kontrol, porušení předpisů zjistili v 92 případech. ČOI provinilcům uložila celkem 37 pokut.