Pro státní ČSA je to ohrožení nejvýnosnější části byznysu. Ministerstvo dopravy chce změnit leteckou smlouvu s Ruskem z roku 1966, podle které může být na lince mezi českým a ruským letištěm vždy jen jeden dopravce na české a ruské straně, v praxi většinou ČSA a Aeroflot. 

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka se už o změně jedná. Česko by rádo uzavřelo zcela novou smlouvu. „Hlavní změnou bude prosazení liberalizace přepravního trhu. Budeme chtít prosadit více leteckých dopravců na jednotlivých linkách do Ruska,“ uvedl Novák. 

Ministerstvo by chtělo smlouvu co nejdříve, termín však není zatím jasný. „Ruská strana o nové smlouvě ví a nemá s tím problém,“ uvedl Novák. Na otevření nebe mezi Evropou a Ruskem tlačí několik let zatím neúspěšně i Evropská unie. 

Snížení cen

Zatím není příliš reálné, že by smlouva umožnila „otevřené nebe“ mezi Českem a Ruskem. Otevření pro další dopravce mezi oběma zeměmi by však znamenalo, že například mezi Prahou a Moskvou by mohly létat čtyři aerolinky namísto současných dvou, což by mohlo přispět ke snížení cen. 

Na české straně má zájem o linky do Ruska například Travel Service, píše MfD. Firma se už loni hlásila do výběrového řízení, v kterém ministerstvo vybralo pro linky do Moskvy a Petrohradu opět ČSA. 

Otevření linek konkurenci může mít velký dopad především na České aerolinie. Ty vidí čím dál více svoji budoucnost v orientaci na Rusko a spojení směrem na Východ je pro ně díky omezené konkurenci hospodářsky podstatně zajímavější než lety směrem na Západ. 

Počty cestujících na linkách mezi Prahou a ruskými městy stouply za posledních pět let o téměř 70 procent, což je výrazně více, než byl růst celého ruzyňského letiště.