VYBERTE SI REGION

Ministerstvo dopravy chce prosadit povinné soutěže na údržbu silnic

Praha - Ministerstvo dopravy chce prosadit povinné veřejné soutěže na údržbu silnic prvních tříd. Tato výběrová řízení by přitom vypisoval právě resort dopravy. Počítá s tím materiál, který úřad poslal do meziresortního připomínkového řízení. Vloni úřad se soutěžemi na nového správce silnic neuspěl. Tendry zastavil v létě Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na základě stížnosti správy a údržby silnic Vysočiny.

19.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoAutor: Deník/Miroslav Fuchs

Ve sporu o rozhodování nad správou krajských silnic I. tříd jde přitom o velké peníze. Hodnota loňské zakázky na údržbu v Libereckém, Středočeském, Královéhradeckém, Zlínském kraji a na Vysočině činila 1,3 miliardy korun.

V současnosti je způsob zadávání zimní údržby zmíněných silnic roztříštěný a nepřehledný, uvedlo v materiálu ministerstvo. Část zimní údržby zajišťují krajské Správy a údržby silnic na základě smlouvy s ministerstvem dopravy. Pro část oblastí vypsala tendry státní příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a pět oblastí už dříve v rámci pilotního projektu vysoutěžilo samo ministerstvo dopravy. V dalších 21 oblastech, kterých se týkala loňská zrušená veřejná řízení, pak musel úřad zadat zakázky dosavadním správcům napřímo.

Výhodou transparentních veřejných soutěží je podle ministerstva nižší cena, které se podařilo dosáhnout u výše zmíněných pěti pilotních projektů. U těch se cena proti předchozím zadáním snížila v průměru o deset procent.

Kromě varianty povinných soutěží ministerstvo v materiálu navrhlo další dvě alternativní řešení údržby silnic po roce 2017. První z nich je převedení povinnosti péče o silnice prvních tříd na kraje, které jsou jejich vlastníky a které už v současnosti pečují o silnice druhých a třetích tříd. Druhou možností je pak rozšíření kapacit Ředitelství silnic a dálnic, které vlastními silami spravuje dálniční síť tak, aby do své správy mohla tato státní organizace zahrnout i silnici první třídy.

Proti zadávání údržby formou veřejné soutěže vypisované ministerstvem dopravy se stavějí především kraje, které jsou zpravidla zřizovateli místních správ údržby silnic. Na komplikace s vypisováním tendrů na zimní a běžnou údržbu silnic narazilo ministerstvo i během vládního projednávání. Návrh se na jednání kabinetu několikrát vracel, koncem loňského ledna jej ministři zamítli. Tehdy šéf resortu Dan Ťok (za ANO uvedl, že se o souhlas vlády pokusí opětovně pouze s kosmetickými úpravami v parametrech, což se mu podařilo o dva měsíce později.

Autor: ČTK

19.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Kvalita života? Brno je dvanácté nejlepší v Evropě, tvrdí prestižní web

Brno – Podle hodnocení renomovaného serveru Numbeo je Brno čtyřicáté místo s nejlepší kvalitou životních podmínek na světě. Od posledního hodnocení si o šest míst polepšilo.

Při cestování letadlem do vzdálenějších krajů hrozí pásmová nemoc

Praha - Při cestování letadlem do vzdálenějších krajů může zejména starší lidi postihnout pásmová nemoc. Souvisí s přesunem přes více časových pásem v jednom dni. Chod vnitřních hodin, které kontrolují v těle tlak, teplotu a hladiny hormonů, se naruší. Postiženého bolí hlava, nemůže jíst ani spát. Vhodnou prevencí je postupné přizpůsobování denního režimu času v cílové zemi už před vycestováním, radí prezident Fóra infekční, tropické a cestovní medicíny Rastislav Maďar.

Osud rysa na Šumavě je nahnutý

Praha – Rys ostrovid nemá ještě na Šumavě vyhráno. Vědci teď dokonce přišli se zjištěním, že by tato šelma mohla z šumavských hvozdů úplně zmizet. Tým expertů z Německa, Polska a Ruska varuje, že rysům se může stát osudným jejich omezený počet, tedy i nízká genetická variabilita a také odloučení šumavské populace ve středoevropském prostoru. Už nyní považují šumavskou populaci rysů za ohroženou.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.