Vydané stanovisko je jedním z nezbytných podkladů pro správní úřady, které o případné výstavbě rozhodnou. Přerušení provozu přes noc je pro Letiště Praha výrazná komplikace, původně navrhovalo přerušení provozu jen na nové vzletové dráze.

Ministerstvo posuzovalo záměr vybudovat novou paralelní vzletovou a přistávací dráhu v délce 3550 metrů a související investice na ruzyňském letišti. Od srpna 2005 k tomu obdrželo víc než 3600 vyjádření, připomínek a podnětů z řad dotčených obcí, úřadů, veřejnosti a občanských sdružení. „Stanovisko EIA vydané ministerstvem životního prostředí je vítězstvím okolních dotčených obcí, které uspěly s podmínkou uzavření nejen nové dráhy v nočních hodinách, ale celého letiště po zprovoznění nové dráhy,“ uvedla Marta Machková z tiskového oddělení MŽP.

„Letová uzavírka je pro nás samozřejmě velká komplikace,“ řekla ČTK mluvčí pražského letiště Michaela Lagronová. V současnosti v rámci nočního provozu na letišti vzlétá nebo přistává 48 letadel. Do budoucna ale letiště očekává výrazný nárůst letecké dopravy a potenciál zvyšování zatížení i v méně atraktivních časech, tedy i v noci. Nařízení MŽP si proto vyžádá změny v letovém řádu, dodala Lagronová s tím, že k uvedení dráhy do provozu a tedy i nočnímu klidu dojde nejdříve v roce 2016.

Dráha je klíčová pro další rozvoj

Výstavbu paralelní dráhy letiště považuje za jednu z klíčových nutností pro jeho další ekonomický rozvoj. Původně se s dokončením počítalo v roce 2010. Termín výstavby odsouvala i zdlouhavá jednání s vlastníkem pozemků pod plánovanou ranvejí – skupinou Penta a následná administrativní příprava stavby. S určitou mírou omezení nočního provozu počítalo i letiště. Týkalo se však pouze nové paralelní dráhy, kterou letiště hodlalo uzavírat od 22:00 hodiny do šesti hodin ráno, doplnila Lagronová.

Vydané stanovisko je jedním z nezbytných odborných podkladů pro následné správní úřady, které poté budou rozhodovat například o vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení. Nejde tedy o rozhodnutí o realizaci záměru, upozornilo MŽP.

Paralelní ranvej by měla sloužit především pro přistání ze směru od Nebušic, zatímco z nynější ranveje budou letadla většinou pouze startovat, a to směrem na Jeneč. Kapacita dráhového systému by poté měla vzrůst na 72 pohybů za hodinu z dnešních zhruba 46 pohybů v nejvytíženějších časech. Včetně omezení letového provozu počítá letiště po dokončení nové dráhy s maximální kapacitou 820 vzletů a přistání v průběhu jednoho dne.