VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ministerstvo vybralo zhotovitele studie kanálu Dunaj - Odra - Labe

Praha 9. června (ČTK) - Ministerstvo dopravy vybralo zhotovitele studie ke kanálu Dunaj - Odra - Labe. Sdružení společností Vodní cesty, Sweco Hydroprojekt a Aquatis za 22 milionů korun posoudí, zda stavba plavebního kanálu má ekonomický smysl. Výsledná cena studie je o zhruba 3 miliony nižší, než ministerstvo předpokládalo.

9.6.2016 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Karel Pech

Ťok naplňuje programové prohlášení vlády

"Plníme tak programové prohlášení vlády. Studie ukáže, jaké by stavba z odborného hlediska měla přínosy a náklady. Pokud studie proveditelnosti pro některou z variant vyjde, mohou se dělat další kroky," uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Posuzování vezme v úvahu náklady a přínosy plánované stavby, zároveň zhotovitel studie posoudí jednotlivé dílčí varianty trasy kanálu a vypracuje k nim mapové podklady.

Pro realizaci projektu horuje prezident Zeman 

Projekt na stavbu kanálu, jehož velkým zastáncem je prezident Miloš Zeman, počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a místním prohloubením řeky na německé straně. Dunaj by se s Odrou mohl propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky by se na severojižní cestu napojil prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic, kde by se napojil na Labe. Stavba by podle předběžných odhadů měla vyjít na 400 miliard korun, z čehož velkou část má podle zastánců kanálu zaplatit Evropská unie. Ta ale s financováním této vodní cesty zatím nepočítá.

Myšlenka propojení řek má počátky už ve středověku

Úvahy o propojení Labe s Odrou a Dunajem se objevily už ve středověku, konkrétnější plány se začaly rodit od 19. století. Blízko k realizaci měla tato vodní cesta například ve 30. letech minulého století, z rozsáhlých plánů se na českém území nakonec zrodil alespoň Baťův kanál.

České vlády se možnou stavbou kanálu zabývaly od 90. let, ovšem bez konkrétních výsledků. Současný projekt má řadu odpůrců, zejména z řad ekologů. Výhrady se ozývají i k jeho trase, jež by často kopírovala železniční či dálniční síť. Trasa kanálu je nicméně zanesena v územních plánech, a na Moravě tak blokuje rozsáhlá území pro případnou výstavbu.

Autor: Redakce / ČTK

9.6.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
19

Dům si nyní postavíte sami. Stačí odborný dozor

Stanislav Šulc.
5

Pohledem Stanislava Šulce: Zdravá Francie?

Přípravky ve školách budou jen pro děti s odkladem

Během dubna a května probíhají v Praze zápisy na základních školách. Na řadě míst metropole se děti můžou přihlásit do přípravných tříd. Nově jen ty s odkladem.

Kmoníček se setkal s Trumpem. Předal mu pověřovací listiny

Nový český velvyslanec v USA Hynek Kmoníček se setkal s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Předal mu pověřovací listiny. Kmoníček to uvedl na svém twitterovém účtu.

Bronzový Krpálek: Snad to bude začátek další medailové sbírky

/ROZHOVOR/ Bolelo ho celé tělo, ale jinak se vrátil z „Evropy" v dobrém rozmaru. Judista Lukáš Krpálek, olympijský vítěz z Ria, o víkendu zářil na šampionátu ve Varšavě.

Brambor v jižních Čechách postupně ubývá

Pranostika praví, že brambor vysazených na svatého Marka (25. dubna), bude při sklizni plná jamka. V jižních Čechách ale v současnosti osazují zemědělci jen část dřívějších ploch.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies