„Nebyly dostatečně zdůvodněny připomínky, které byly vzneseny jak k dopracované dokumentaci, tak k posudku a ve veřejném projednání," uvedla Peštová. Podle ní šlo o formální procesní chyby, kdy investor připomínky k dopadu stavby na kvalitu vody nevypořádal v rámci řízení, ale odvolal se na posouzení vlivu v budoucnosti.

Zrušení původního kladného stanoviska podle Peštové neznamená, že Penta nemůže dále pokračovat v přípravách pro výstavbu letiště. Musí ale nejprve dopracovat dokumentaci tak, aby byla v souladu s připomínkami, a pak si může zažádat o novou EIU.

Podle Evžena Doležala z odboru posuzování vlivů na ministerstvu životního prostředí počítal posudek s neoprávněným uplatněním korekce na starou ekologickou zátěž, umožňující zvýšit limity hluku z automobilové dopravy související s provozem letiště. Ta povoluje u starých komunikací, které neplní limity hluku, zvýšit tuto hladinu o deset decibelů. Hluková hladina ale musí být dlouhodobě stálá a nový projekt ji nesmí zvýšit o více než 0,9 decibelů, aby mohla být tato výjimka uplatněna, dodal.

Písemné odůvodnění dnešního rozhodnutí obdržela podle svého mluvčího Martina Danka skupina Penta dnes a v současnosti se s ním právníci společnosti seznamují. Následně se rozhodne, zda proti rozhodnutí úřadu podá rozklad. Je ale velice pravděpodobné, že se v patnáctidenní lhůtě proti rozhodnutí ministerstva odvolá, doplnil mluvčí.

Kladný posudek dopadu stavby letiště na životní prostředí vydalo ministerstvo životního prostředí na konci loňského října. Posudek obsahuje přes 120 podmínek, které investor musí splnit. Jde například o dostavbu přivaděče na dálnici D8, budoucí letiště má mít rovněž omezení pro noční lety. Podle starostů okolních obcí a hejtmana Středočeského kraje Josefa Řiháka (ČSSD) jsou ale tato opatření právně nevymahatelná.

Ekologická zátěž

Nový ministr životního prostředí Richard Brabec koncem dubna řekl, že jeho úřad „si chce být na 200 procent jistý, že proces tak, jak proběhl, netrpí žádnými zjevnými vadami". Už podle tehdejšího vyjádření ministerstva bylo jednou z nejdůležitějších otázek kolem skončeného řízení to, že EIA nevzala v úvahu ochranu některých vodních zdrojů a že jsou tam i některé staré ekologické zátěže.

Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. Na letišti chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Fungovat by začalo nejdříve v roce 2016. Celková výše investice do rozšíření letiště by měla činit zhruba tři miliardy korun.