VYBRAT REGION
Zavřít mapu

RegioJet mezi Prahou a Břeclaví jezdit nebude

Praha – Ministr dopravy Pavel Dobeš odmítl nabídku soukromého dopravce RegioJet na převzetí rychlíkové dopravy na trati Praha-Brno-Břeclav. Na dnešním setkání s novináři to uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura.

11.10.2011 8
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

Soukromý dopravce zájem o provoz na trati oznámil koncem září s tím, že vlastní provoz by zahájil v prosinci roku 2012. Na rozdíl od Českých drah zde chtěl provozovat dopravu bez státních dotací. Ministerstvo dopravy uvedlo, že plánuje soutěže všech zájemců o provozování dálkových vlaků.

Ministerstvo dopravy odmítnutí nabídky RegioJetu potvrdilo, firma podle něj chtěla, aby rozhodlo příliš rychle. Do konce roku svolá úřad setkání všech zájemců o provozování dálkové železniční dopravy. „Mým cílem jsou transparentní a férové soutěže vedoucí ke kvalitní a efektivní dopravě,“ popsal ministr Dobeš. Setkání by se kromě Českých drah a RegioJetu měli účastnit i další možní zájemci, tedy Veolia Transport, Arriva, Abellio CZ a společnost Leo Express podnikatele Leoše Novotného, který vstup na rychlíkový trh plánuje na konec roku 2012.

Podle ministerstva převzetí trati ze strany RegioJetu brání především skutečnost, že trať mezi Prahou a Břeclaví je významný mezinárodní tah. RegioJet by tak musel České dráhy nahradit nejen v úseku mezi hlavním městem a rakouskými hranicemi, ale na celé délce tras mezinárodních rychlíků, které chce od národního dopravce převzít.

Podle Jančury už jeho společnost s německými a rakouskými dopravci jedná. Nejdříve ale potřebuje mít od ministerstva přidělené časové sloty na průjezd českým územím. Pokud by ministerstvo dopravy na návrh RegioJetu přistoupilo, stát by tak ušetřil až 100 milionů korun, kterými nyní Českým drahám dorovnává ztrátu z provozování rychlíkových spojů na této trati.

Vstupu dalších firem na železnici brání i smlouvy s ČD

Podle analýz ministerstva dopravy ale jedinou tratí, na které se v Česku může železniční dopravce bez dotací uživit, je trať Praha-Ostrava. Vstupu dalších firem na železnici podle úřadu brání také desetileté smlouvy s Českými drahami, které neumožňují redukovat objednávku spojů u národního dopravce o víc než pět procent ročně.

Argument ministerstva týkající se nevyhnutelnosti dotací odmítl Aleš Ondrůj, mluvčí společnosti Student Agency, která RegioJet provozuje. Společnost má podle něj kalkulace, ze kterých vyplývá, že provoz na trati Praha-Brno-Břeclav by mohl být za určitých okolností ziskový. Především by podle Ondrůje bylo potřeba, aby se zde nacházel pouze jeden dopravce. Dva konkurující si dopravci by se na této trati údajně neuživili.

Čtěte také: RegioJet chce převzít další dálkové spoje

Autor: ČTK

11.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mercedes míří do světa elektrických automobilů, ale policie ho nyní vyšetřuje kvůli možným falšováním dat emisí u klasických dieselových motorů.
6

Policejní razie u Mercedesu. Vyšetřovatelé pátrali po falšování emisí

Miloš Zeman a Jiří Ovčáček
2 7

Hrad bude mít k dispozici o 38 milionů víc než letos, rozpočet schválil výbor

Biozemědělství je stále oblíbenější, má ale i odpůrce. Co jim vadí?

/INFOGRAFIKA/ Biopotraviny jsou mezi spotřebiteli stále na vzestupu a najdou se i tací, kteří by nic bez označení „bio" nesnědli. Přesto se mezi zemědělci najdou jak zastánci, tak odpůrci takzvaného biozemědělství.

Expert o pražské kampani proti SUV vozům: Je to jen prázdné gesto

Vedení Prahy agituje za omezení počtu tzv. SUV aut v ulicích metropole. Názory odborníků na racionalitu kampaně „Čistou stopou Prahou" se liší. Nakolik jdou pražští radní v kampani za ekologičtější dopravu sami příkladem? Na to se pokouší odpovědět srovnání, které pro Pražský deník připravil automobilový expert.

Rehabilitující Štěpánek věří v comeback: Po operaci jsem spal s raketou

/ROZHOVOR/ Na sobě měl tričko s nápisem „Nikdy se nevzdávej", na tváři úsměv a v hlavě optimistické plány do budoucna. Ne, tenisový veterán Radek Štěpánek ještě nekončí. I když musel v březnu na operaci zad, ani v 38 letech nepřemýšlí o tom, že by raketu pověsil na hřebík. Jeho kariéra je protkána zraněními a následnými comebacky.

Poplatky za přítomnost otce u porodu jsou nefér, míní rodiče

/ANKETA/ Nervózní manžel vede do porodnice ženu, která každou chvíli porodí. Než ji podpoří na sále, musí ještě vytáhnout peněženku a zaplatit. „Poplatky za přítomnost otce u porodu jsou zrušené od roku 2012, přesto je stále v některých nemocnicích vybírají. Kvůli údajnému ošacení, občerstvení či školení, které nastávající otcové často ve spěchu ani nestihnou," upozornila Majka Staňková z brněnského Centra pro těhotné a rodinu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies