VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nové fabriky? Česko jich láká nejvíce

Praha /INFOGRAFIKA/ – Nová továrna na pneumatiky za 22 miliard korun, výrobní závod na světlomety za 2,6 miliardy korun, nový podnik na autodíly za 1,7 miliardy korun. To je jen zlomek z loňské statistiky investic do automobilového průmyslu, kterou včera zveřejnila vládní agentura CzechInvest s ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO).

25.3.2015 59
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Divíšek Martin

Česká republika sice pokračuje v rozšiřování pověsti 
o „zemi zaslíbené pro automobily", ale investoři si našli i další obory. Agentura CzechInvest loni přitáhla 147 nových projektů v souhrnné výši 87 miliard korun. V nových či rozšířených závodech přibude dalších 16 tisíc pracovních míst.

Je to víc, než dokázaly přilákat okolní vládní agentury – Slovákům, Polákům a Maďarům se loni v souhrnu podařilo „ulovit" dohromady jen 139 nových investorů. Česko se tak 
v lákání firem stává středoevropskou jedničkou. Potěšitelné je, že největším investorem 
v Česku jsou české firmy, za nimi následují Němci a Američané (viz infografika).

Všem tabulkám ale vévodí zmiňovaný autoprůmysl. Celkem šlo o 50 projektů v souhrnné výši 26 miliard korun, dohromady by výroba aut a doplňků měla zaměstnat v příštích letech dalších 8447 lidí.

V Česku je nicméně, navzdory všem pozitivním zprávám, bez práce stále bezmála půl milionu lidí. Lákání investorů proto bude pokračovat 
a mělo by být zacíleno na další obory, hlavně technologicky náročnější.

Konkurent: Němci

Jak včera regionálnímu Deníku potvrdil šéf CzechInvestu Karel Kučera, zájem investorů zkraje letošního roku roste. „Chceme se soustředit i na obory, které souvisejí s průmyslem, ale dále ho rozvíjejí, jde 
o vysoce přesné strojírenství, 
ale také například o speciální výrobky pro letectví," řekl Deníku Karel Kučera. Do prioritních oborů podle něj nyní patří biotechnologie či speciální počítačové aplikace pro průmysl.

Aby se však nové investice přetavily ve vyšší zaměstnanost, musí růst odbyt. I proto vláda navyšuje počet podnikatelských misí. „Pro podporu exportu se toho dělá hodně, export je ale systematická činnost, kde jsou výsledky vidět až za delší čas," řekl včera Deníku Bořivoj Minář, viceprezident Hospodářské komory ČR zodpovědný za oblast zahraničních vztahů. Podle něj jsou nyní pro ČR exportně zajímavé 
i exotičtější trhy, jako je Pákistán, Nepál či Irák, v oblasti Latinské Ameriky pak Kolumbie či Ekvádor. Jak ale upozorňuje Minář, největším konkurentem Česka je nyní na zahraničních trzích Německo. „Kvalitou výrobků jsme na úrovni Německa, ale srovnali jsme se s nimi i cenou," vysvětluje Minář. V takovém souboji o zakázku pak Češi musejí bodovat flexibilitou. „Německé firmy většinou nabízejí hotové projekty. České firmy nabízejí rovněž hotové projekty, ale jsou schopny je upravit podle místních podmínek," uzavírá Bořivoj Minář. 

Investice

Ministr Jan Mládek: Chystá se další velká investice

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.Pro to, abychom nalákali zahraniční investory, musí nejdříve ti domácí dát signál, že jsou tu spokojeni, říká ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) s odkazem na investici, kterou 
v Kvasinách na Rychnovsku tento týden ohlásila Škoda Auto. Škodovka hodlá do budoucna investovat do rozšíření výroby sedm miliard korun a rovněž stát poskytne dvě miliardy na vybudování 52hektarové průmyslové zóny v okolí automobilky, kam by se mohly přestěhovat dodavatelské firmy. Podle ministra průmyslu je při získávání investic stěžejní, aby politici na všech úrovních táhli za jeden provaz. „Vůbec nejdůležitější je politická vůle. Mám v tom 
i smutnou zkušenost, kdy jsem sedm hodin seděl na zastupitelstvu města Brna, a logistické centrum tam nakonec nevzniklo, prostě tam chyběla ona vůle," podotkl včera ministr s odkazem na neuskutečněnou stavbu obřího skladu internetového obchodu Amazon, který měl přinést minimálně 1500 pracovních míst. Pro Deník včera ministr Jan Mládek doplnil, že do ČR směřuje další velký investor.

Loni byla největší ohlášenou investicí stavba nové gumárenské továrny jihokorejského Nexenu za 22 miliard korun. Chystá se 
k nám nějaká podobná společnost s takto masivní investicí?
Chystá, ale podrobnosti nemohu v tuto chvíli sdělit. Ani to, o který jde obor.

Největší investice nyní míří do Moravskoslezského kraje a na Ústecko. To jsou regiony, které se budou potýkat s poklesem těžby uhlí. Pokryjí nová místa úbytek v hornictví?
Samozřejmě se snažíme, aby to tak bylo. Fakt, že nejvíce investic jde do Moravskoslezského a Ústeckého kraje, není náhoda. Je to priorita vlády. Ale jestli se podaří přesné vykrytí těch míst, která by ubyla po útlumu těžby, ještě nevíme. Bude záležet na tom, jak rychle bude probíhat útlum těžby, především ve společnosti OKD. Může jít o postupný útlum, což by bylo žádoucí, ale rovněž může dojít ke skokovému útlumu a pak samozřejmě existuje riziko, že dostatek nových míst nevznikne.

Vzniknou i avizované speciální průmyslové zóny, kde stát nabídne lepší podmínky?
Ano, nový zákon o investičních pobídkách schválil minulý týden Senát a čeká na podpis prezidenta. Jak doufám, nebude s tím žádný problém. 

Autor: Jan Klička

25.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 59
SDÍLEJ:
Salman Abádí
AKTUALIZOVÁNO
21

Útok v Manchesteru: Britská policie přerušila spolupráci s Američany

Ústavní Soud v Brně
1 7

Černý den pro biologického otce z Nigérie. Ústavní soud mu neuznal otcovství

Jak proběhl atentát na Heydricha? Nebylo to jako ve filmu

/VIDEO/ V sobotu 27. května to bude tři čtvrtě století, co českoslovenští parašutisté potrestali tehdejšího zastupujícího protektora Reinharda Heydricha za zločiny, kterých se dopustil nejen u nás.

Kandidát na šéfa fotbalu: Já a mimozemšťan? Hlásím se

Mnozí ho rovnou pasovali do role outsidera. Možná i vy jste se divili, kdo to je Libor Duba. Muž, jenž chce vést český fotbal. Odpověď? Krizový manažer několika společností miliardáře Pavola Krúpy.

Němci a Rakušané se dohodli o nás bez nás, zlobí se ČEPS

Německý a rakouský regulátor přenosové soustavy se tento týden dohodli na rozdělení jednotné obchodní zóny. Ta již 15 let znevýhodňuje okolní státy, zejména Česko a Polsko. Podle společnosti ČEPS, která má na starosti českou přenosovou soustavu, ale dohoda žádnou změnu k lepšímu nepřináší.

AKTUALIZUJEME

Dálnice D1 na Brno je zavřená kvůli nehodě

Provoz na dálnici D1 zastavila nehoda. Stala se ve směru na Brno na 132. kilometru. Policie dopravu odklání na souběžnou silnici druhé třídy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies