VYBERTE SI REGION

Ministr Jurečka: Marže obchodníků jsou zejména u biopotravin moc vysoké

Praha /INFOGRAFIKA/ - Marže obchodních řetězců jsou u některých skupin výrobků příliš vysoké. Zejména u biopotravin jsou ceny v obchodech nadsazené oproti cenám, za něž je vykupují od producentů. Tím obchodníci deformují trh. Na tiskové konferenci po jednání se zástupci řetězců to dnes uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Ministr dnes s obchodníky jednal o možnostech navýšení podílu českých potravin v obchodech a zlepšení kvality nabízeného zboží.

3.6.2014 1 AKTUALIZOVÁNO 3.6.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archív

„Chci se zástupci obchodníků dál jednat, jak nepřiměřené marže upravit, což by mělo mít vliv i na snižování ceny biopotravin, po kterých stále roste poptávka," řekl Jurečka. Zdeněk Juračka ze Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) následně připustil, že řada obchodníků si u biopotravin dává vyšší marži, než je v maloobchodě průměrných zhruba 23 procent. Důvodem je však podle něj i vysoká cena bioproduktů od zpracovatelů.

Pokud by obchodníci snížili své marže, nemusí to přesto podle Jurečky znamenat nižší spotřebitelské ceny potravin. Aktuální průzkumy veřejného mínění podle něj ukazují, že spotřebitelé se při nákupu potravin neorientují již pouze podle ceny, ale také kvality a původu výrobků. „A to je fenomén, se kterým je třeba pozitivně pracovat," poznamenal.

Jurečka se chce zaměřit i na etiku obchodování

Kromě jakosti potravin se chce Jurečka zaměřit i na etiku obchodování. Ke zlepšení situace na trhu mají napomoci mimo jiné častější kontroly inspekcí u obchodníků. Dozorové orgány by podle něj měly také přitvrdit při stanovování výše pokut. Maximální pokuty při porušení požadavků na kvalitu či označování zboží mají podle novely zákona o potravinách od příštího roku stoupnout ze současných tří na deset milionů korun. U zdravotně závadných a nebezpečných potravin může pokuta dosáhnout až 50 milionů Kč.

„Budu prosazovat, aby v případě opakovaných prohřešků kontroloři neváhali a maximální pokuty udělili," uvedl ministr.

Podíl českých potravin na prodejích největších obchodních řetězců působících v Česku se pohybuje mezi 40 až 75 procenty. Vyplývá to z interních údajů řetězců, které má ČTK k dispozici. Nejvyšší podíl domácích produktů mají družstevní prodejny Coop, dále pak Globus, Penny Market a Tesco. Více ZDE

Dalším tématem dnešního jednání mezi státem a řetězci bylo podle MZe plýtvání a efektivní využívání potravin těsně po datu trvanlivosti. Jurečka chce, aby se takové zboží nevyhazovalo, ale dostávalo do potravinových bank, které je rozdělí mezi lidi v hmotné nouzi.

Potraviny

Autor: ČTK

3.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Povstalci v Halabu řekli Američanům, že město neopustí

Damašek - Povstalci v syrském Halabu oznámili Spojeným státům, že obléhanou východní část města neopustí. Reagovali tak na výzvu Moskvy, která je prý připravena jednat s Washingtonem o stažení všech rebelů. Informovala o tom agentura Reuters. Podle syrského vojenského zdroje má Damašek v plánu získat plnou kontrolu nad Halabem během několika týdnů.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies