„Přestože se o post generálního ředitele ucházela řada kvalitních manažerů, ministr Prachař nakonec po vyhodnocení všech nabídek a zvážení aktuální situace v ŘSD ukončil výběrové řízení s tím, že ŘSD povede nadále pouze pověřená generální ředitelka Soňa Křítková," sdělil ve zprávě mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Zda a kdy bude vypsáno nové řízení, úřad neuvedl.

„Pro stavební společnosti to není dobrá zpráva. Zhotovitelé potřebují, aby měli za partnera silnou organizaci a ta může fungovat jen s ředitelem, který má mandát a jistotu, že na pozici vydrží delší dobu," řekl předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petr Čížek. Časté změny a personální provizoria podle něj ŘSD destabilizují.

Škodlivost personální nestability pro státní organizaci potvrdil i Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC Research, která stavebnictví dlouhodobě monitoruje. Časté změny ve vedení způsobují prodlevy ve výběrových řízeních, někdy dokonce i jejich celé zrušení. Kritický dopad to má nejen u samotné výstavby, ale i v oblasti projektové přípravy na novou dopravní infrastrukturu, a to až do té míry, že to ohrožuje schopnost ČR čerpat prostředky z EU fondů, dodal Vacek.

Kontrola posílí

Na místo jmenování nového generálního ředitele plánuje ministerstvo v organizaci posílit kontrolní činnost. Tu by nově měla vykonávat pětičlenná správní rada. V té by měli zasednout zástupci ministerstva financí a dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury, sněmovního hospodářského výboru a akademické obce.

Výběrové řízení na nového šéfa vyhlásilo ředitelství silnic poté, co bývalý generální ředitel Jan Kubiš koncem července rezignoval. O místo se ucházelo celkem 29 zájemců včetně současné pověřené ředitelky Křítkové, která byla podle zákulisních informací považována za favoritku.

Kritika výběrového řízení

Výběrové řízení ale bylo napadáno s tím, že požadovaná kritéria nepovedou k výběru nejvhodnějšího kandidáta. Řízení kritizoval například prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Zatímco jazyková výbava byla podle stanovených kritérií prioritou, praxe z vedení organizace s větším počtem zaměstnanců nebo z oblasti výstavby dopravních staveb byla uvedena jen jako výhoda.

Takovéto nastavení podmínek mohlo podle zákulisních informací nahrávat právě Křítkové. Ta jako bývalá ředitelka strategie a komunikace Agrofertu jazykově vybavená je, nicméně nedisponuje předchozí zkušeností z řízení organizace působící v oblasti dopravní výstavby.

Na ředitelství silnic se už od začátku letošního roku vystřídali čtyři šéfové. Největší změnu managementu uskutečnil předchůdce Křítkové Kubiš, který ihned po svém dubnovém nástupu vyměnil většinu vedoucích pracovníků ŘSD. Ani jeho tým ale na ŘSD nevydržel dlouho a dnes z něj zbývají už jen jednotlivci. Nejnověji se ŘSD právě kvůli častým reorganizacím rozhodl opustit ředitel finančního úseku Libor Tejnil.