VYBERTE SI REGION

Stropnický chce podpořit export českých zbrojařských firem

Brno - Ministr obrany Martin Stropnický (ANO) chce podpořit export českých firem v obranném průmyslu. Zároveň chce dát přednost tuzemským výrobcům při dodávkách pro ministerstvo obrany, pokud nabídnou kvalitativně i cenově konkurenceschopný výrobek. Stropnický to dnes řekl novinářům na jednání Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu (AOBP) ČR v Brně.

26.5.2014 1
SDÍLEJ:

Ministr obrany Martin Stropnický.Foto: Deník/Martin Divíšek

České zbrojařské firmy vyvážejí třikrát až čtyřikrát více, než dodávají v Česku. Podle prezidenta AOBP Jiřího Hynka se roční export pohybuje mezi 5,5 až šesti miliardami korun. „Tento poměr patrně změnit nepůjde, zakázky pro ministerstvo obrany by nás neuživily, tolik peněz nemá," řekl Hynek.

Vadí mu však, že ministerstvo dosud nedostatečně využívalo výjimku z evropské ústavy, která umožňuje upřednostnit v zakázkách pro obranu země domácí výrobce. „V tomto ohledu je potřeba nastavit jasnou strategii, jaké technologie jsou pro českou obranu klíčové. Také nám přijde nesmyslné řešit národní nákupy přes nadnárodní agenturu NATO," uvedl Hynek.

Umístění výrobků v české armádě má pro export klíčový význam, je hlavní referencí pro případného zahraničního zájemce. Ministerstvo chce exportérům situaci ulehčit v případě, že o jejich výrobky není zájem. „Chceme zavést certifikaci českou armádou, což bude vysvědčení pro výrobce, které mu jednání s potenciálními zájemci usnadní," řekl Stropnický.

Strategický plán

Českým výrobcům by měly pomoct i expertní skupiny, které by specifikovaly požadavky na výrobky ještě dlouho před vypsáním výběrového řízení. „Je potřeba nákupy české armády strategicky plánovat, protože vývoj nových zařízení trvá dlouho. A také by měl být ze strany ministerstva i výrobce uzavřen závazný byznysplán, aby se už neopakovaly aféry let minulých," řekl Stropnický.

Obrannému průmyslu podle něj měla pomoci i spolupráce se zeměmi ve středoevropském regionu, Hynek zmínil také místy zbytečnou byrokratickou zátěž, která vývoz komplikuje. K jeho dobrému fungování jsou podle ministra klíčové tři fungující pilíře. „Za prvé podpora výrobků na zahraničních trzích, za druhé stimulace vývoje nových technologií a zvyšování konkurenceschop­nosti a za třetí lepší čerpání ze strukturálních fondů na vývoj a výzkum," uvedl Stropnický.

Hlavními zájmovými teritorii českého exportu jsou země jihovýchodní Asie a Afriky, do Evropské unie dodávají firmy spíše jen části finálních výrobků.

Autor: ČTK

26.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Syrská armáda je v centru Halabu, povstalci žádají příměří

Damašek - Syrská armáda ovládla všechny části Starého Města v Halabu, které dosud kontrolovala opozice. Oznámila to dnes organizace syrských ochránců lidských práv (SOHR), která sídlí v Británii a o situaci v Sýrii má zprávy od svých informátorů. Ruské ministerstvo obrany oznámilo, že při útoku povstalců přišel o život jeden ruský vojenský poradce. Z východní části města podle SOHR od poloviny listopadu kvůli prudkým bojům odešlo na 80.000 lidí a povstalci dnes požádali o pětidenní příměří.

Babiš obhajoval rozpočet, dle něj je podstatné, že deficit klesá

Praha - Vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO) před jednáním Sněmovny obhajoval navržený deficit státního rozpočtu na příští rok ve výši 60 miliard korun. Podle něj je podstatné, že se od začátku funkčního období vlády daří deficit postupně snižovat, stejně jako státní dluh. Odmítl také výtky opozice, že je v rozpočtu málo investic.

Vysmívaný uklízeč z Rijádu získal po kampani na netu šperky

Rijád - Bangladéšský uklízeč ze saúdskoarabské metropole Rijádu, jemuž se na sociálních sítích vysmívali za to, jak na fotografii zírá do výlohy klenotnictví, po internetové kampani na jeho podporu získal sadu zlatých šperků. Lidé mu také přislíbili tisíce rijálů, informovala televizní stanice CNN.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies