VYBERTE SI REGION

Stropnický chce podpořit export českých zbrojařských firem

Brno - Ministr obrany Martin Stropnický (ANO) chce podpořit export českých firem v obranném průmyslu. Zároveň chce dát přednost tuzemským výrobcům při dodávkách pro ministerstvo obrany, pokud nabídnou kvalitativně i cenově konkurenceschopný výrobek. Stropnický to dnes řekl novinářům na jednání Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu (AOBP) ČR v Brně.

26.5.2014 1
SDÍLEJ:

Ministr obrany Martin Stropnický.Foto: Deník/Martin Divíšek

České zbrojařské firmy vyvážejí třikrát až čtyřikrát více, než dodávají v Česku. Podle prezidenta AOBP Jiřího Hynka se roční export pohybuje mezi 5,5 až šesti miliardami korun. „Tento poměr patrně změnit nepůjde, zakázky pro ministerstvo obrany by nás neuživily, tolik peněz nemá," řekl Hynek.

Vadí mu však, že ministerstvo dosud nedostatečně využívalo výjimku z evropské ústavy, která umožňuje upřednostnit v zakázkách pro obranu země domácí výrobce. „V tomto ohledu je potřeba nastavit jasnou strategii, jaké technologie jsou pro českou obranu klíčové. Také nám přijde nesmyslné řešit národní nákupy přes nadnárodní agenturu NATO," uvedl Hynek.

Umístění výrobků v české armádě má pro export klíčový význam, je hlavní referencí pro případného zahraničního zájemce. Ministerstvo chce exportérům situaci ulehčit v případě, že o jejich výrobky není zájem. „Chceme zavést certifikaci českou armádou, což bude vysvědčení pro výrobce, které mu jednání s potenciálními zájemci usnadní," řekl Stropnický.

Strategický plán

Českým výrobcům by měly pomoct i expertní skupiny, které by specifikovaly požadavky na výrobky ještě dlouho před vypsáním výběrového řízení. „Je potřeba nákupy české armády strategicky plánovat, protože vývoj nových zařízení trvá dlouho. A také by měl být ze strany ministerstva i výrobce uzavřen závazný byznysplán, aby se už neopakovaly aféry let minulých," řekl Stropnický.

Obrannému průmyslu podle něj měla pomoci i spolupráce se zeměmi ve středoevropském regionu, Hynek zmínil také místy zbytečnou byrokratickou zátěž, která vývoz komplikuje. K jeho dobrému fungování jsou podle ministra klíčové tři fungující pilíře. „Za prvé podpora výrobků na zahraničních trzích, za druhé stimulace vývoje nových technologií a zvyšování konkurenceschop­nosti a za třetí lepší čerpání ze strukturálních fondů na vývoj a výzkum," uvedl Stropnický.

Hlavními zájmovými teritorii českého exportu jsou země jihovýchodní Asie a Afriky, do Evropské unie dodávají firmy spíše jen části finálních výrobků.

Autor: ČTK

26.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
21

Kriminalisté vyhodnocují stovky hodin záznamů. Míšu ale stále nenašli

Sněžka Sherpa Cup 2017, Petr Mazal
13

Příběh nejlepšího šerpy: Málem ho zabili v Zambii

AKTUALIZOVÁNO

Trump podepsal příkaz o odstoupení USA od transpacifické smlouvy

Washington - Americký prezident Donald Trump dnes podepsal exekutivní příkaz o odchodu Spojených států z Transpacifického partnerství (TPP). Obchodní dohodu 12 tichomořských zemí vláda Baracka Obamy uzavřela před rokem, Kongres USA dokument ale ještě neratifikoval.

Otrávené návnady na zvířata v přírodě bude dohledávat cvičený pes

Otrávené návnady nastražené na vydry, kuny či lišky, na něž často umírají také draví ptáci, začne letos v Česku dohledávat první speciálně vycvičený pes. Česká společnost ornitologická (ČSO) ho získá díky mezinárodnímu projektu dotovanému unií. Podle ochránců přírody případů otrav volně žijících živočichů přibývá. 

AKTUALIZOVÁNO

Revoluce v F1 dle nového vlastníka. Boss Ecclestone po 40 letech končí

Formule 1 a Bernie Ecclectone? Spojení, které k sobě neodmyslitelně patřilo posledních 40 let. Teď je ale konec. Šestaosmdesátiletý Brit, jenž z královské motoristické třídy vytvořil miliardový byznys, potvrdil spekulace britských médií a v čele formule 1 opravdu skončil. Nový vlastník seriálu F1 Liberty Media uvedl, že Ecclestonea nahradil Chase Carey.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies