Ťok uvedl, že by se měla zrychlit celková rekonstrukce dálnice D1 do Brna, o kolik let ale nechtěl upřesnit. "Třináct dalších úseků, které se budou teprve soutěžit, budou mít podmínku, že chci, aby se stavělo intenzivněji," řekl ministr. Stavět by se mělo sedm dní v týdnu, 24 hodin denně. "Je nepřijatelné, aby úseky byly věčně zavřeny a nikdo tam neviděl nikoho pracovat," doplnil. Zrychlení prací podle něj bude znamenat nárůst nákladů o zhruba deset až 15 procent. Podle dosavadních předpokladů by měla oprava skončit v roce 2020.

Prioritou je podle něj v letošním roce výstavba dalších dvou úseků jihočeské dálnice D3, dokončení ústecké dálnice D8 do Německa a obchvat Přerova na dálnici D1. V průběhu roku 2015 se otevře úsek rychlostní silnice R35 z Hradce Králové na Mohelnici a část rychlostní komunikace R6 do Karlových Varů u Lubence. "Chci stavět, ale jen věci, které dávají smysl, stavět pro to, aby se stavělo, smysl nedává," uvedl Ťok.

Transformace ŘSD

K budoucí podobě ŘSD ministr řekl, že tato státní příspěvková organizace nyní "musí začít fungovat ve formě, v jaké je". Je třeba ale podle Ťoka začít pracovat na její transformaci. "První varianta je, že uděláme státní podnik s přípravou na to, že to přejde na státní akciovou společnost," sdělil ministr. Přeměnu ŘSD na státní podnik již loni připustil i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Postupná transformace je podle ministra nutná mimo jiné kvůli dořešení vlastnických vztahů k pozemkům pod 8000 kilometry silnic první třídy, které ŘSD spravuje. Ťok zmínil také potřebu "dobře ohodnotit" manažery ŘSD poté, co byla v zákoníku práce zrušena možnost smluvních platů. Za "tristní" označil to, že generální ředitel ŘSD může brát 80.000 korun měsíčně, přičemž rozhoduje o miliardách korun.
ŘSD loni podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda hospodařilo s rozpočtem 39 miliard korun, z toho vyčerpalo 25 miliard korun.

V Operačním programu doprava (OPD I.), kde se letos nedočerpá deset miliard korun, bylo pro dopravní stavby v tuzemsku určeno 147 miliard korun. Evropské peníze z tohoto období je možné použít pouze na stavby, které budou dokončeny do konce roku 2015. Čerpání evropských dotací podle ministra brzdí nepřipravenost projektů. V roce 2014 podle něj bylo ze Státního fondu dopravní infrastruktury plánováno na přípravu staveb 2,5 miliardy korun, vyčerpalo se ale 1,3 miliardy korun. "To je nepřijatelné," tvrdí Ťok.