VYBERTE SI REGION

Ministru Ťokovi se rozpadá expertní tým k mýtu

Praha – Ministru dopravy Danu Ťokovi (za ANO) se rozpadá expertní tým k mýtu. Na působení ve skupině, která má připravit výběrové řízení na elektronické mýtné, rezignovali klíčoví externí spolupracovníci Václav Jirovský z ČVUT a expert na finanční technologie Ondřej Zaoral. Ministr už dříve uvedl, že expertní tým bude nutné rekonstruovat. Jeho nové složení ministerstvo představí v nejbližší době vládě, sdělil dnes v tiskové zprávě Ťok. Problém má ministr dopravy i s firmou Kapsch, která se ohradila proti vynucování slev.

20.3.2015 2 AKTUALIZOVÁNO 20.3.2015
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Dan Ťok.Foto: Deník/Martin Divíšek

Získat nové odborníky, kteří by dokázali adekvátně nahradit ty odcházející, nebude jednoduché. Současný tým, který měl za úkol sestavit náměstek Kamil Rudolecký, nevznikal snadno a poprvé se sešel koncem ledna s půldruhaměsíčním zpožděním. Tým tvořili externisté a čtyři zaměstnanci ministerstva a podřízené organizace Ředitelství silnic a dálnic(ŘSD).

Podmínky, ve kterých skupina začala pracovat, nebyly ideální. „Nefungovala komunikace mezi vedením ministerstva a mezi skupinou," řekl Zaoral. Pokud bude nový expertní tým sestaven na podobných základech, už by se jeho práce v žádném případě účastnit nechtěl. K definitivnímu rozhodnutí opustit pracovní skupinu Zaorala přivedlo mediální vystupování ministra, který uvedl, že s výsledky pracovní skupiny není spokojený.

S Jírovským ale naopak ministr do budoucna počítá i v rekonstruovaném týmu. "Tým se bude rekonstruovat na můj podnět. S panem profesorem Jírovským přitom i nadále počítám. Potvrdil mi, že je připraven pokračovat a jeho výhrady směřovaly k dosavadnímu fungování týmu. S jeho novým složením seznámím vládu a samozřejmě ho poté i zveřejníme," řekl Deníku Ťok.

Jírovký o své rezignaci ministerstvo dopravy informoval dopisem v pondělí. Odešel prý proto, že nesouhlasil se závěrečnou zprávou, kterou tým pro ministra vypracoval. Na jejím základě pak ministerstvo vypracovalo materiál k pokračování přípravy na mýtný tendr, který před týdnem poslalo k meziresortnímu projednání.

Rezignace se dnes nevyhnuly ani dalšímu orgánu, který má s ministerstvem dopravy na přípravě tendru na mýtné spolupracovat. Jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) a olomoucký hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD) dnes oznámili odchod z výboru pro přípravu tendru. Výbor, který založila současná vláda v létě 2014, podle nich nepracuje a rozhoduje se jinde. Odchod z orgánu zvažuje i profesor Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT.

Spolupráce se společností Kapsch

Kromě rozpadu původně devítičlenné ministerské expertní skupiny, jejíž práci podle informací ČTK provázely časté názorové střety jejích členů, má ministr Ťok problém i se společností Kapsch, která dosud mýtný systém provozuje. Ohradila se proti ministrovu nedávnému vyjádření, že je ochotná při uvažovaném prodloužení smlouvy nabídnout cenu o „hromadu procent" nižší.

„Považujeme za neprofesionální dopředu vypouštět představy o výši slev, navíc když jde o naprosto nereálná a nesmyslná očekávání jako například zmíněných 30 až 40 procent. Pravděpodobně má jít o jakési taktické kroky k vytváření tlaku, které ale nemohou mít naději na úspěch," řekl mluvčí společnosti David Šimoník.

Ministerstvo dopravy přitom součinnost s Kapschem potřebuje k tomu, aby vůbec mohlo soutěž na nového provozovatele mýta vypsat. Až do konce platnosti stávající smlouvy v prosinci 2016 je Kapsch podle ministerského právního oddělení výhradním držitelem licenčních práv umožňujících systém provozovat a pozměňovat.

„Očekávám, že Kapsch dostojí svým slovům, že má zájem se státem spolupracovat. Očekávám, že jako seriozní firma kótovaná na burze s námi prostě spolupracovat bude," uvedl v úterý na tiskové konferenci Ťok. Kapsch ale toto vyjádření považuje za nátlak. „Považujeme proto za navýsost troufalé, že jsme nyní stavěni do pozice škůdce národa či občanů jen proto, že za práci stovek lidí a desítek firem při provozu mýta dostáváme zaplacenu řádně sjednanou odměnu," reagovala společnost.

Zároveň doplnila, že není její chybou, že se přípravy na výběr mýtného tendru zpozdily. Viníkem je jen a pouze ministerstvo dopravy a dlouhodobá neschopnost či nekonzistentnost rozhodování státní správy.

Autor: ČTK, Redakce

20.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies